شورای مشورتی پیشکسوتان بهزیستی در خراسان رضوی تشکیل می‌شود

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی به مناسبت روز جهانی سالمند و هفته بزرگداشت سالمندان، با جمعی از پیشکسوتان بهزیستی دیدار کرد.

مسعود فیروزی در این دیدار بر لزوم استفاده از تجربیات سالمندان در شیوه‌ی حل مشکلات جامعه، تأکید کرد و گفت: نرخ سالمندی در کشورهای پیشرفته به مراتب بیش از کشور ما است ولی می‌بینیم که این کشورها، راه توسعه را بخوبی طی می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر به معارف دینی توجه داشته باشیم سنت‌های دینی و ملی ما، احترام و حرمت‌نهادن به سالمندان را توصیه می‌کند و مشورت با ریش‌سفیدان و پیشکسوتان را در حل مسائل و مشکلات جامعه، مفید و مؤثر می‌شمارد.

وی گفت: نرخ میانگین جهانی سالمندی حدود ۱۲ درصد است اما در کشور ما این عدد زیر ۱۰ درصد می‌باشد.

در کنار مدیران جوان باید از مشاوران سالمند استفاده کنیم

وی با بیان اینکه البته تلاش برای جوان شدن جمعیت، برای توسعه و پیشرفت کشور ضروری است گفت: البته این به معنای هراس از سالمند شدن جامعه نیست بلکه باید در بخش‌های مدیریتی، نیروهای جوان را بکار بگیریم و در کنار آنها، مشاوران سالمند و پیشکسوت را بگماریم که از تجربیات آنها در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم.

فیروزی گفت: در کشوری مثل ژاپن نرخ سالمندی حدود یک سوم جمعیت می‌باشد و در اتحادیه اروپا این میزان حدود ۱۶ درصد است که می‌بینیم این کشورها در درجات بالای توسعه هستند بنا بر این نفس وجود سالمندان، موجب توسعه نایافتگی نیست.

وی ادامه داد: از پیامبر اکرم نقل شده است که برکت در وجود سالمندان است که ترجمه امروزی برکت، همان توسعه و پیشرفت جامعه می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: توسعه به معنای پیشرفت و رشد کیفی جامعه است که این امر در نتیجه‌ی استفاده از تجربیات و دانش اجتماعی سالمندان محقق می‌شود.

فیروزی گفت: پیران و کهنسالان، معدن تجربه هستند زیرا سرد و گرم روزگار را چشیده و مصالح اجتماع را بهتر از نسل جوان درک می‌کنند.

وی همچنین برای استفاده از تجربیات پیشکسوتان بهزیستی در حل مشکلات این سازمان، اعلام آمادگی کرد.

فیروزی گفت: شورای پیشکسوتان بهزیستی را تشکیل می‌دهیم تا به عنوان مشاور مدیران، ما را در حل مشکلات یاری کنند و بتوانیم در چالش‌های اجتماعی از تجربیات آنها بهره‌مند شویم.

در این دیدار همچنین دو تن از پیشکسوتان بهزیستی خراسان رضوی نیز با بیان بخش‌هایی از تجربیات و خاطرات خود، از آمادگی برای کمک به مدیران این نهاد در پیشبرد امور و خدمت به مددجویان خبر دادند.

شورای مشورتی پیشکسوتان بهزیستی در خراسان رضوی تشکیل می‌شود

جایگاه بهزیستی در ساختار دولت باید ارتقا پیدا کند

یوسف کامیار، مدیر عامل مجتمع فیاض‌بخش در این زمینه گفت: بر اساس تحقیقی که در امریکا انجام شده، اگر فرد زندگی سالمی داشته باشد و از سلامت جسم و روان برخوردار باشد خردورزی او کاهش نمی‌یابد و بهترین باروری مغز انسان در سنین ۶۰ تا ۸۰ سالگی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: معدل سنی برندگان جایزه نوبل ۶۳ سال است و بیشتر متفکرین و دانشمندان در سنین پیری و سالمندی، به نتایج تحقیقات‌شان دست یافته‌اند.

وی گفت: متأسفانه سنت‌های قدیمی ایرانی و دینی در حرمت گذاشتن به سالمندان و پیران، به فراموشی سپرده شده و برخی جوان‌ترها سالمندان را افراد زیادی و مصرف کننده و بی‌خاصیت می‌دانند و این مایه‌ی تأسف است که پیران جهاندیده و با تجربه، از دایره‌ی تصمیمات کنار گذاشته می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: اگر پدر و مادر از انسان راضی نباشند و برایش دعا نکنند هر چقدر هم که فرزند تلاش کند به نتیجه  مطلوب نمی‌رسد.

وی در مورد حرمت گذاشتن به بزرگ‌ترها و پدر و مادر گفت: رهبر معظم انقلاب در زمانی که رئیس جمهور بودند خودشان بشخصه از پدرشان مراقبت و پرستاری می‌کردند

این مدیر اسبق بهزیستی استان، خدمت در بهزیستی و تلاش برای بهبود زندگی محرومین را یک هدف مقدس و از اهداف اصلی انقلاب اسلامی دانست و گفت: متأسفانه جایگاه بهزیستی در ساختار دولت، بسیار پایین است و باید جایگاه واقعی بهزیستی به سطح بالاتری برسد تا امکان خدمات شایسته‌تر به مددجویان فراهم شود.

پیشنهاد تأسیس بنیاد فرزانگان از سوی مدیر کل بهزیستی

مدیر عامل مؤسسه‌ی توانبخشی شکوه مهر نیز در این نشست بر خدمت پایدار و ایمانی به محرومین تأکید کرد.

محمد هادی اشرافی با بیان اینکه سالمندی یک باور کاملا شخصی است گفت: اگر کسی خودش باور نداشته باشد که سالمند شده است، همیشه فعال و کارآمد خواهد بود و حتی بیش‌تر و پخته‌تر از زمان جوانی، کار و فعالیت می‌کند.

وی همچنین پیشنهاد کرد شورای پیشکسوتان بهزیستی تشکیل شود تا مدیران بهزیستی استان بتوانند از فرصت مشورتی این افراد که تجربیات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف دارند استفاده کنند.

مدیر کل بهزیستی استان نیز ضمن موافقت با این پیشنهاد و قول مساعد برای پیگیری تشکیل آن گفت: بنیاد فرزانگان زمینه‌ی خوبی برای مشارکت فکری و عملیاتی برای پیشکسوتان بهزیستی و همین‌طور سالمندان سایر نهادها است و بخش غیر دولتی باید در این زمینه به صورت فعال وارد شود و این بنیاد در مشهد تشکیل گردد.

کد خبر 44063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد