یادداشت | سالمندان و فواید دنیای دیجیتال

یادداشت مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به انگیزه شعار امسال روز جهانی سالمندان...

شعار امسال روز جهانی سالمندان، بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال است. شاید در نگاه اول، این شعار، چندان جذابیتی نداشته باشد و برای عده‌ای از مخاطبان و شهروندان، از اهمیت کافی برخوردار نباشد. اما اگر وضعیت کلی جامعه‌ی امروز و درگیری‌های خانواده‌ها در زندگی اجتماعی امروز را با دقت ببینیم و وضعیت سالمندانی را که در میان اعضای خانواده‌هایشان بسر می‌برند در نظر بگیریم، می‌توانیم قضاوت بهتری در این زمینه داشته باشیم.
در حال حاضر فقط دو دهم درصد از سالمندان خراسان رضوی که برآورد می‌شود جمعیت آنان حدود ۶۰۰ هزار نفر باشد در مراکز تحت نظارت بهزیستی هستند و بقیه‌ی این عزیزان، در خانواده‌ها و در میان نزدیکان‌شان زندگی می‌کنند.
البته سالمندی، دوران نسبتا طولانی را در برمی‌گیرد و از افراد بالای ۶۰ سال تا یکصد سال و بیشتر را شامل می‌گردد که به سه گروه سالمندان جوان، سالمندان میان‌سال و سالمندان کهنسال، تقسیم می‌شود.
بسیاری از سالمندانی که در خانواده زندگی می‌کنند یا در منازل شخصی خودشان و تحت مراقبت خانواده هستند، به خاطر ساعات طولانی تنهایی، همیشه این نگرانی در موردشان وجود دارد که آیا از سلامت کافی برخوردار هستند، آیا کسالتی ندارند، داروهایشان را به موقع خورده‌اند، غذا و نظافت و استحمام و بهداشت‌شان رعایت می‌شود یا خیر و مسائلی از این دست که در بیشتر خانواده‌ها جریان دارد.
متأسفانه تعداد قابل توجهی از سالمندان، کار با گوشی‌ها و بخصوص، گوشی‌های هوشمند را بلد نیستند و این وظیفه‌ی افراد جوان‌تر و فرزندان است که این کاربری را به آنها یاد بدهند و بگویند که آشنایی با این ابزارهای مفید ارتباطی، چه خدماتی را به آنان ارائه می‌دهد.
علاوه بر اینها، فراگرفتن آموزش‌های دیجیتال می‌تواند در زمینه‌ی کار با تلویزیون‌های مدرن امروزی، کار با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مختلف، استفاده از اپلیکیشن‌های کاربردی، ‌ گرفتن نوبت دکتر، ‌ گرفتن بلیط قطار و هواپیما، جستجو در باره‌ی اطلاعات مورد نیاز، کار کردن با وسایل و ابزارهای خانگی، گوش کردن به موسیقی و دیدن فیلم‌ها و کلیپ‌های مورد علاقه، ارتباط با سایر سالمندان با نرم‌افزارهای مجازی و تصویری و گفتگوی آنلاین در شبکه‌های اجتماعی، فایده‌های زیادی برای سالمندان داشته باشد و آنها را از دنیای تنهایی و افکار و خیالات نامناسب و شاید مشکل‌ساز، خارج سازد و به صورت آنلاین، آنها را در جامعه به گردش درآورد و همچنین آنها را از آنچه در پیرامون‌شان می‌گذرد با خبر سازد و اطلاعات مورد نیاز این سنین اعم از ادبیات، ورزش، تفریحات سالم و خیلی خیلی موارد دیگر را در اختیارشان قرار دهد.
بنا بر این باید موضوع فراهم کردن زمینه‌ی استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای سالمندان را جدی بگیریم و از هر طریق ممکن که می‌توانیم، این فناوری‌ را در اختیار سالمندان خانواده‌ قرار دهیم تا هم ارتباط ما با آنها بهتر، نزدیک‌تر و منظم‌تر شود و هم با استفاده از وسایل جدید ارتباطی، بتوانیم آسایش بیشتری را برای آنها و خانواده، فراهم سازیم.
بهزیستی خراسان رضوی آمادگی دارد دوره‌های آموزشی فناوری‌های دیجیتال، سواد رسانه‌ای و کار کردن با گوشی‌های هوشمند یا استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای را با کمک گروه‌های متخصص آی‌تی به سالمندان عزیز را برگزار کند و همچنین از طریق مراکز مثبت زندگی که در تمام محلات شهرستان‌ها تأسیس شده‌اند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار خانواده‌های مددجویان و تحت پوشش بهزیستی قرار دهد.
دکتر مسعود فیروزی
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 43980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد