دررسانه | روایت غریب پدرِ کارآفرین در کنج "خانه سالمندان"/ بیش از ۱۴هزار نفر مقیم مراکز سالمندان مشهد هستند

گروه استان‌ها ــ اعظم عباسپور- ۴۱مرکز نگهداری از سالمندان در خراسان‌ رضوی در حال فعالیت است و ۱۴هزار و ۵۷۰ سالمند در این مراکز نگهداری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ، آقا ابراهیم ۷۶ ساله مهمان چندین ساله یکی از مراکز نگهداری سالمندان، آرام کنار من می‌نشیند؛ گویا سال‌هاست منتظر هم صحبتی بوده است تا یک دل سیر حرف بزند. خیلی با اشتیاق و افتخار از جوانی و میانسالی‌اش می‌گوید، گاهی تند تند دستهایش را تکان می‌دهد، بلند می‌خندد، و البته آخر صحبت‌هایش بغضش به گریه ختم می‌شود درحالی که گریه صدایش را لرزان کرده است  عذرخواهی می‌کند که نتوانسته احساساتش را کنترل کند.

 ابراهیم می‌گوید: قدیم فرقی نمی‌کرد چه کسی باشی، چه مقام و منصبی داشته باشی، پولدار باشی یا فقیر باشی، چه سن و سالی داشته باشی، همین که سایه پدر و مادر بالای سرت بود واقعا احساس غرور و خوشبختی می‌کردی، دوست داشتی عطر و بوی پدر و مادرت درخانه بپیچد تا آرامش پیدا کنی اما امروز دیگر این طرز فکر معنایی ندارد و اصلا وجود ندارد، فراموش شده است. من سه پسر دارم دو تای آنها الان با زن و بچه‌هایشان کانادا زندگی می‌کنند و یکی دیگر هم مونیخ آلمان...

بچه که بودند، تب که می‌کردند با همسر خدا بیامرزم تا صبح بالای سرشان می‌نشستیم، قدیم امکانات نبود، همسرم در زمستان با آب سرد لباس‌های بچه ها رو می‌شست. من خودم به یاد دارم از کله صبح می‌زدم بیرون ۱۰ شب می رسیدم خانه، زمستان‌ها ریش و سبیلم از سرما قندیل می‌بست اما بخاطر بچه‌ها سخت کار می‌کردم و همه چیز را تحمل می‌کردم.

یک کارخانه لاستیک سازی داشتم که با هزار بدبختی راه انداخته بودم، بچه‌ها با هزار دوز و کلک و امید الکی آن را فروختند، من را هم پرت کردند  گوشه آسایشگاه سالمندان، از دار دنیا یک تخت دارم و یک عینک و چند قاب عکس از همسرم و بچه‌های بی وفایم ...

با اشک و حسرت می‌گوید: چرا بچه‌ها وقتی کوچک هستند قلبشان بزرگ است و وقتی بزرگ می‌شوند قلبشان کوچک، کاش بچه‌هایم بفهمند که این چرخه تکرار خواهد شد   این بلا را بچه‌هایشان روزی به سرشان می‌آوردند.

دررسانه | روایت غریب پدرِ کارآفرین در کنج "خانه سالمندان"/ بیش از ۱۴هزار نفر مقیم مراکز سالمندان مشهد هستند

نگهداری از ۱۴هزار و ۵۷۰ سالمند در مراکز نگهداری از سالمندان خراسان رضوی

تاسیس آسایشگاه سالمندان و سکونت بخشی از سالمندان در این اماکن، در کشور ما سابقه طولانی ندارد. نخستین بار در سال ۱۳۵۱ عده ای از خیران به منظور اسکان بیماران سالمندی که نیاز به مراقبت داشتند اما جایی را برای ماندن نداشتند، اقدام به تأسیس آسایشگاه کهریزک کردند. از آن زمان تا به امروز، مراکز دولتی و خصوصی بسیاری تحت عنوان مراکز نگهداری از سالمندان در کشور راه اندازی شده است.

در نگاه کلی آسایشگاه‌های سالمندان در ایران به چند دسته تقسیم می شوند؛ آسایشگاه‌های دولتی که زیر نظر سازمان بهزیستی هستند و در آنها از سالمندان بی پناه و درمانده و بیمار طی شرایطی نگهداری می‌شود. دسته ای از آسایشگاه‌ها هم به صورت خیریه اداره می‌شود و دسته ای دیگر از آسایشگاه‌ها که خصوصی هستند و با مبالغ ماهانه‌ای که از خانواده‌های سالمندان می‌گیرند اداره می‌شوند. در حال حاضر ۹۵ درصد از مراکز سالمندان خصوصی است و با هزینه‌های خیران و خانواده‌های سالمندان اداره می‌شود.

حمید رضا علیزاده رضایی، معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۴۱مرکز نگهداری از سالمندان در استان خراسان‌ رضوی در حال فعالیت است، می‌گوید: در این ۴۱ مرکز نگهداری از سالمندان تعداد ۱۴ هزار و ۵۷۰ سالمند نگهداری می‌شوند.  

وی افزود: شهریه مصوب هیات وزیران برای مراکز سالمندان، ماهیانه ۲ میلیون تومان یارانه است که ۷۱۰ هزار تومان آن سهم خانواده‌های سالمندان می‌شود و در مجموع ۲ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان باید شهریه توسط خانواده‌های این عزیزان پرداخت شود. البته بهزیستی به سالمندان مجهول و درجه یک، مبلغ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و به سالمندان درجه دو مبلغ ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

۵مرکز مراقبتی موقت برای نگهداری از سالمندان

علیزاده رضایی درباره مراقبت دائم یا موقت از سالمندان در آسایشگاه‌ها می‌گوید: خوشبختانه در خراسان رضوی مراکزی هستند که به صورت موقت چند روز یا چند ماه از سالمندان در صورت نیاز نگهداری می‌کنند و درحال حاضر۵ مرکز مراقبتی در سطح استان داریم که اگر نیاز باشد خود افراد سالمند مراجعه می‌کنند یا اینکه در منازلشان از آنها نگهداری می‌شود.  

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: مشکلات اصلی که اکثر سالمندان با آن درگیر هستند مشکلات شناختی، مشکلات حسی و حرکتی، بیماری‌های زمینه ای قلبی، عروقی و دیابت، انواع آسیب دیدگی، شکستگی‌ و آسیب‌های مفصلی است، البته مهمترین علت مراجعه سالمندان به مراکز نگهداری،  نبود مراقب مؤثر و آلزایمر و عدم توان خانواده‌ها در مدیریت روابط با سالمند است.  

وی می‌گوید: خوشبختانه ظرفیت‌های خدمت‌رسانی در دوره کرونا به مراکز سالمندان بسیار در سطح بالایی قرار دارد و هم سالمندان و هم پرسنل مراکز نگهداری هر ۲ دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌ اند و مشکل خاصی در خصوص بیماری کرونا در مراکز شاهد نبودیم، البته‌ نظارت‌های مستمر هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مداوم صورت می‌گیرد.

کد خبر 42345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد