تأکید مدیران بهزیستی و دادگستری بر توجه مشاوران و مددکاران طلاق به مبانی اسلامی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در کارگاه آموزشی طرح پیشگیری از طلاق گفت : برای حل مشکل طلاق در جامعه، باید به عوامل و مسائل زیرساختی آن مشکل توجه کنیم و برای این مسائل راه حل و راهکار ارائه دهیم.

اعتیاد، بیکاری و خیانت، مهم‌ترین عوامل طلاق در استان

دکتر مسعود فیروزی افزود: تا این مسائل حل نشود، بعید است مشکلی که نتیجه و خروجی این مسائل است از میان برداشته شود.  

وی که در کارگاه آموزشی مشاوران و روان‌شناسان مجری طرح پیشگیری و کنترل طلاق خراسان رضوی صحبت می‌کرد اعتیاد، بیکاری و خیانت را مهم‌ترین عوامل طلاق در استان برشمرد.

مسؤول برنامه‌ی پیشگیری و کنترل طلاق بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه این عوامل، مسائل اصلی زوجین هستند گفت: این اطلاعات از خود زوجینی که برای طلاق اقدام می‌کنند گرفته شده است و بنا بر این می‌تواند مبنای حل مشکل طلاق قرار گیرد.

باید بر معارف اسلامی متکی باشیم

وی با اشاره به اینکه طلاق یک مشکل جهانی است و تمام کشورها و نهادهای اجتماعی در دنیا به حل آن فکر می‌کنند گفت: جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و ادیان، راه‌حل‌های متفاوتی برای حل این مشکل ارائه داده‌اند.

دکتر فیروزی یادآور شد: در دین مبین اسلام، طلاق، مکروه‌ترین حلال نام گرفته و باید تلاش کنیم که این مشکل را با استفاده از نظرات و ایده‌های علمی و تجربی که متکی بر معارف اسلامی باشد کاهش دهیم.
وی طرح پیشگیری و کنترل طلاق بهزیستی خراسان رضوی را یک برنامه‌ی مدرن متکی بر اصول علمی توصیف کرد و گفت: خاستگاه این طرح که اکنون در سراسر کشور به اجرا درآمده خراسان رضوی است و بخش‌های تخصصی بهزیستی، کار زیادی روی آن انجام داده‌اند تا به این مرحله رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش زیادی که روان‌شناسان، مشاوران مذهبی، حقوقی و مددکاران در این زمینه انجام داده‌اند به ۱۷ درصد سازش در مشهد و ۱۸ درصد سازش در شهرستان‌های استان دست یافته‌ایم که اگر چه در مقایسه با شرایط قبلی، وضعیت بسیار بهتری است اما هنوز راه زیادی تا نتیجه مطلوب داریم.
دکتر فیروزی تأکید کرد: باید به سمت حل مسائل و مشکلات زوجین که ریشه در مناسبات اجتماعی، وضعیت اقتصادی، شرایط رسانه‌ای و ارتباطات جهانی دارد برویم و بتوانیم با تکیه بر روش‌های علمی و با دیدگاه دینی، این مسائل را حل کنیم.

تأکید مدیران بهزیستی و دادگستری بر توجه مشاوران و مددکاران طلاق به مبانی اسلامی

وکلا هم به دعاوی زوجین دامن می‌زنند

معاون پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی نیز در این کارگاه گفت: اگر در بررسی عوامل و علل طلاق به یک جمع‌بندی و تحلیل واحد رسیده باشیم می‌توانیم راهکارهای مشخصی برای رفع این مشکل ارائه کنیم.
سید امیر مرتضوی گفت: البته وکلا هم در این زمینه نقش دارند و به دعاوی مختلف زوجین دامن می‌زنند که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نباید بگذاریم بین زوجین دعاوی حقوقی و قضایی شکل بگیرد گفت: وقتی قصد و نیت جدایی در میان باشد طرفین، دعاوی و مباحث مختلفی را مطرح می‌کنند که نتیجه‌ی مورد نظرشان را بگیرند و در این میان وکلا هم به این دعاوی دامن می‌زنند.
وی با انتقاد از روش‌های برخی مراکز مشاوره طلاق گفت: وقتی می‌بینیم یک مرکز فقط ۵ درصد سازش داشته این قابل قبول نیست و باید روشی اتخاذ کنیم که فصل خصومت شود و رفع اختلاف به صورت پایدار صورت گیرد.
مرتضوی گفت: اگر سازش بدون رضایت و همدلی قلبی و به صورت ظاهری انجام شود دوباره به دعوا و اختلاف می‌انجامد و عود زوجین به مسیر طلاق را داریم.
وی تأکید کرد: اگر سازش قابل برگشت به دعوا و اختلاف و مسیر جدایی باشد کار مشاوره قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: باید به خاطر داشته باشیم که مسیر سازش و رفع اختلاف و پایداری خانواده، روشی است که سفارش و تأکید اسلام است و روایات و احادیث بسیاری هست که حتی استفاده از روش‌های اخلاقی را مجاز می‌شمرد.
وی  گفت: برای مثال، نقل شده که حتی دروغ برای ایجاد سازش مورد قبول است زیرا قصد و نیت ما سازش است.

مرتضوی تأکید کرد: مشاوران روان‌شناس و سایر مشاوران و مددکاران باید توجه کنند که فقط رفع تکلیف و رسیدگی به پرونده نباشد بلکه باید روابط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که کار به نتیجه‌ی مورد پذیرش جامعه و سازش زوجین منتهی شود.
پیدا کردن مشکل و یافتن راه حل، کار مددکار است

مراکز، میزان سازش خود را افزایش دهند
رئیس دادسرای خانواده نیز در این کارگاه اصلاح ذات‌البین را سفارش پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: این کار، جزو مهم‌ترین امور اخلاقی و معنوی است و باید از روش‌های مبتنی بر معارف اسلامی برای این امر بهره بگیریم.

مهدی ابراهیمی گفت: برخی روان‌شناسان در مراکز مشاوره به تحلیل علت‌ها و دلایل طلاق می‌پردازند که ممکن است نتیجه بخش نباشد.
وی ادامه داد: در فرایند تحلیل علل طلاق باید به سمت و سوی ایجاد سازش برویم چون صرف تحلیل دلایل طلاق، مفید فایده نیست.
وی ادامه داد: مددکاران نیز باید توجه داشته باشند که فقط شنونده نباشند و در بیان روش‌های اجتماعی حل مشکلات زوجین، فعال عمل کنند.

ابراهیمی یادآور شد: پیدا کردن مسئله‌ی مورد اختلاف و یافتن راه حل برای این مسئله، کار مددکار است که باید در مراکز مشاوره توسط مددکاران انجام گیرد.
وی همچنین از مشاوران مذهبی و حقوقی خواست به معارف اسلامی توجه کنند و از نگاه به مبانی غربی روان‌شناسی بپرهیزند چون به گفته‌ی وی، مراجعین مراکز مشاوره، ایرانی، مسلمان و معتقد به مبانی اسلامی هستند.

وی ادامه داد: اینکه راهکارهای حقوقی را برای طرفین روشن کنیم این به تنهایی، راهکار مناسبی برای سازش نیست بلکه باید یا آنها را از استفاده از این راهکارها منصرف کنیم و یا اینکه روش درست استفاده از حقوق و راهکارهای قانونی و حقوقی را در جهت پایداری خانواده آموزش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: تلاش ما باید در جهت سازش و رفع اختلاف باشد و اگر زوجین را به سمت اعمال حقوق ببریم آنها ممکن است پیگیر اختلافات شده و از سازش دور شوند.
وی همچنین از روان‌شناسان و مددکاران و همچنین مشاوران حقوقی و مذهبی خواست نظرات و دیدگاه‌های خود در باره زوجین مراجعه کننده را به صورت کامل و دقیق در پرونده درج کنند زیرا این نظرات و دیدگاه‌ها می‌تواند در مراحل بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

ابراهیمی از مشاوران و مددکاران خواست تئوری‌ها و مطالب علمی و فقهی را به زبان نزدیک به درک و عقل مراجعین‌ بیان کرده و از گفتن مسائل پیچیده‌ی حقوقی یا فقهی پرهیز نمایند.
وی همچنین به مراکز توصیه کرد که از مراکز مشاوره و مددکاری موفق الگو بگیرند و میزان سازش خود را افزایش دهند.

تأکید مدیران بهزیستی و دادگستری بر توجه مشاوران و مددکاران طلاق به مبانی اسلامی

شرکت ۲۷۰ نفر در کارگاه آموزشی آنلاین

شایان ذکر است کارگاه آموزشی آنلاین مددکاران، روان‌شناسان و مشاوران مذهبی و حقوقی برنامه‌ی پیشگیری از طلاق، به منظور توانمندسازی و ارتقای سطح دانش تخصصی مشاوران و روان‌شناسان فعال در این طرح از سوی معاونت پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی و با همکاری دادگستری استان برگزار می‌گردد.

این کارگاه‌ سه روزه شامل مهارت‌های ارتباط زوجین، فرایند انگیزشی زوجین به منظور افزایش میزان سازگاری، بررسی اختلالات جنسی و نقش آن در طلاق، راهکارهای افزایش میزان سازش و تحلیل مورد می‌باشد.
در این کارگاه ۱۴۰ مشاور، ۶۵ مشاور حقوقی و مذهبی و ۶۵ مددکار از سراسر استان حضور دارند.

کد خبر 42029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد