بازدید اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از مناطق حاشیه‌ای مشهد

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، امروز مهمان مشهد الرضا بودند و ضمن شرکت در جلسه ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری محدوده‌ها و حواشی کلان‌شهرهای خراسان رضوی که در هتل رفاه مشهد برگزار گردید از مناطق حاشیه‌ای مشهد بازدید و با مسؤولان اجرایی استان در زمینه‌ی بازآفرینی این مناطق گفتگو کردند

به گزارش خبرنگار ما، این جلسه با حضور معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی و معاون اجتماعی این نهاد در استان، اوایل صبح امروز در هتل رفاه مشهد با سخنرانی معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی آغاز شد.
کمال الدین میرجعفریان گفت: مناطق حاشیه‌ای مشهد ۱۰ برابر نرم جمعیتی کشور را در خود جای داده‌اند و تعداد حاشیه‌نشینان این شهر به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسیده است.
وی برخورداری از سرانه‌ی فضاهای ورزشی، بهداشتی، آموزشی و کالبدی در این مناطق را بسیار کم توصیف کرد و گفت: در برخی سرفصل‌های بهداشتی و آموزشی، کمتر از یکصدم درصد سرانه نرمال کشور را دارا می‌باشند.
وی عنوان کرد: برای مثال در بعد آموزشی، میانگین سرانه کشور ۶.۵ متر به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت است که در مناطق حاشیه‌ای مشهد این میزان ۲.۵ متر می‌باشد.
میرجعفریان با بیان اینکه از همه کشور و همه‌ی استان‌ها و حتی از کشورهای دیگر در این مناطق مهاجرانی داریم گفت: با بررسی‌های مطالعاتی و میدانی و با بهره‌گیری از تجربیات و اطلاعات دستگاه‌های اجرایی، ۸ پهنه و ۶۷ محله برای این مناطق تعریف شده و بر اساس مصوباتی که از ستاد بازآفرینی کشور گرفته‌ایم برنامه‌هایی را برای این مناطق در دست اجرا داریم.
وی خاطر نشان کرد: ایجاد یک مرکز فنی حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی شغلی، یک مرکز سلامت اجتماعی و یک باب پایگاه اورژانس اجتماعی و یک کلانتری دیده شده است.
۵ میلیارد سالانه برای آسیب‌های استان کافی نیست
مدیر کل اجتماعی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه بر کمبود اعتبارات حوزه اجتماعی برای کاهش آسیب‌ها تأکید کرد.
مهدی موسوی گفت: سالانه حدود ۵ میلیارد تومان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی استان از سازمان اجتماعی کشور دریافت می‌کنیم که به هیچ‌وجه کافی نیست.
وی همچنین از یک ساختار فرهنگی در مشهد یاد کرد که به گفته‌ی او با ابتکار آیت‌ا ... علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شده و بر روی ساماندهی فرهنگی اجتماعی محلات در مناطق حاشیه‌ای کار می‌کند که عملکرد خوبی هم داشته است.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری یک سازمان اجتماعی نیست گفت: جنس کار شهرداری‌ها جنس کالبدی و عمرانی است و مسائل اجتماعی این مناطق باید توسط سازمان‌های متخصص اجتماعی حل و فصل شود.

بازدید اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از مناطق حاشیه‌ای مشهد

۳۵ هزار افراد فاقد هویت در مشهد 
فرماندار مشهد در این جلسه با اشاره به یکی از محلات آسیب‌خیز مشهد گفت: اسماعیل‌آباد، کلکسیونی از ۱۸ آسیب مختلف اجتماعی است.
محمدرضا هاشمی افزود: در حال حاضر ۴۸۰۰ معتاد متجاهر در ۱۸ نقطه‌ی شهری در مشهد نگهداری می‌شوند اما اعتراضاتی از سوی مردم برای این موضوع وجود دارد.
وی ادامه داد: به جهت اینکه تعدادی از ورزشگاه‌ها را برای این امر در نظر گرفته‌ایم مردم در این مورد اعتراضات و انتقاداتی دارند.
هاشمی با بیان اینکه ۲۶ درصد این معتادان از خارج مشهد و ۲۴ درصد هم از خارج استان به مشهد آمده‌اند گفت: فقط ۵۰ درصد اینها مشهدی هستند و ما با برنامه‌ریزی که کرده‌ایم در حال بازگشت دادن این افراد به استان‌ها و شهرهای خودشان هستیم.
فرماندار مشهد همچنین از وجود ۳۵ هزار نفر افراد فاقد هویت در مشهد خبر داد و این را یک معضل بزرگ و مهم توصیف کرد.
وی گفت: بیشتر آسیب‌ها، سرقت‌ها، نزاع‌ها و جرایم خشن، نتیجه‌ی وجود این افراد است که دستگاه‌های مسؤول باید به گونه‌ای این مشکل را حل کنند.
۵ میلیون دانش‌آموز دچار مشکل روانی‌اند
همچنین مهدی عیسی‌نژاد نماینده مردم میاندوآب و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این مراسم با اشاره به اینکه جمعیت فاقد هویت در تهران و آذربایجان غربی هم دیده شده‌اند گفت: ما در تهران و آذربایجان این مشکل را به کمک دستگاه‌های اجرایی و نهادهای قانونگذار و قضایی، حل کردیم و شما هم باید در استان به همین ترتیب این مشکل را حل کنید.
وی از وجود آسیب‌های روانی در بین جوانان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵ میلیون دانش‌آموز از ۱۳ میلیون دانش‌آموز کشور دچار یک مشکل روانی هستند.
وی در خصوص امکانات بودجه‌ای برای دستگاه‌های اجتماعی گفت: در بودجه ۱۴۰۰ بهزیستی را به صورت ویژه دیده‌ایم و بخصوص در بخش معلولین وابسته به تخت و دارای زخم بستر که گروه شدیدی هستند اعتبارات خاصی پیش‌بینی شده است.

بازدید اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از مناطق حاشیه‌ای مشهد

بازدید کمیسیون اجتماعی از مناطق حاشیه‌ای مشهد
در این جلسه همچنین یکی از مسؤولان شرکت بازآفرینی شهری، دکتر رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس و اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم سخنرانی کردند.
پس از این جلسه، بازدید از مناطق حاشیه‌ای مشهد آغاز شد و کمیسیون اجتماعی مجلس به سه گروه مختلف و مجزا تقسیم گردید و از سه منطقه‌ی حاشیه‌ای شهر مشهد بازدید صورت گرفت.
در این بازدیدها، مسؤولان شورای شهر و شهرداری، مدیران استانداری، نماینده مردم مشهد در مجلس، همچنین شورایاران محلات مورد بازدید، توضیحاتی در خصوص میزان آسیب‌های اجتماعی، تنوع و فراوانی آسیب‌ها، عوامل و مناطق آسیب‌خیز و دلایل و زمینه‌های این موضوع به بازدیدکنندگان توضیحاتی دادند.
عمل به سفارشات رهبر معظم انقلاب
نایب ‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان این بازدیدها در گفتگو با خبرنگار ما هدف از این بازدیدها را عمل به سفارش رهبر معظم انقلاب در زمینه کار میدانی نمایندگان مجلس عنوان کرد.
مهدی عیسی‌زاده گفت: آسیب‌های اجتماعی حسب سفارش و تأکید رهبری معظم انقلاب، در اولویت مسائل قرار دارد و ما اولین سفر استانی خود در این زمینه را به مشهد مقدس اختصاص دادیم و علاوه بر زیارت حرم مطهر رضوی که افتخار تشرف به آن را یافتیم از مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌خیز بازدید و با مسؤولان استان گفتگو می‌کنیم تا به یک راه حل جامع و عملیاتی دست یابیم.
وی تأکید کرد: این بازدیدها و رویدادها حتما باید به یک راهکار عملیاتی منتهی شود که نتیجه‌ی آن قابل اندازه‌گیری و سنجش باشد.
اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سپس در مراسم افتتاح مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با عنوان «شوق زندگی» شرکت کردند.
به گزارش خبرنگار ما این مهمانان قانونگذار عصر امروز در یک نشست جمع‌بندی در بانک رفاه شرکت می‌کنند و فردا به سبزوار می‌روند تا از ستاد بازآفرینی شهر سبزوار بازدید و با مسؤولان این شهر گفتگو کنند.
همچنین قرار است فردا، دکتر قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور به مجلسیان ملحق و در خصوص مسائل اجتماعی استان با آنها گفتگو کند.

کد خبر 38590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد