۳۷ برابر شدن بودجه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در قانون بودجه ۱۴۰۰

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۰ را ۳۷ برابر آنچه در لایحه‌ی بودجه‌ی دولت آمده بود افزایش دادیم.

ولی اسماعیلی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی شوق زندگی در مشهد با بیان این مطلب گفت: همچنین برای کنترل و کاهش آسیب‌ها در حاشیه‌ی کلان‌شهرها ۱۰۰۰ میلیارد تومان و در شهرهای کوچک ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم.

مجتمع شوق زندگی در مشهد، به ابتکار دستگاه قضایی، بهزیستی و شهرداری مشهد راه‌اندازی شده و هدف آن ساماندهی کودکان کار و خیابان و توانمندسازی آنها و خانواده‌هایشان است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مراسم افتتاح این مجتمع گفت: این مجتمع می‌تواند الگویی برای سایر نقاط کشور و حتی کشورهای اسلامی باشد.

«بهشت برین» در مشهد

وی از این مجموعه با عنوان «بهشت برین» یاد کرد و گفت: دولت و مجلس انقلابی با کمک دستگاه قضایی و سایر نیروها و دستگاه‌ها می‌توانند بهشت‌های برین دیگری در سایر نقاط کشور ایجاد کنند.
وی همچنین اظهار داشت: اگر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، کار جدی صورت نگیرد در آینده با آسیب‌های امنیتی مواجه خواهیم بود.
اسماعیلی ضمن تأکید بر اینکه اقدامات به گفته‌ی او «نوین» این مجموعه باید الگوبرداری شود گفت: ما در کمیسیون اجتماعی، برای این الگوبرداری کمک می‌کنیم و در لایحه‌ای که دولت برای پلیس کودکان آورده، تکمله‌ای در این زمینه خواهیم داشت که این عملکرد، تبدیل به قانون شود.
وی تصریح کرد: مجلس و دولت انقلابی با هم و با کمک سایر نهادها تلاش می‌کنیم بنیاد کجی که این آسیب‌ها را ایجاد کرده، بخشکانیم زیرا معتقدیم این آسیب‌های اجتماعی در حواشی شهرها نتیجه‌ی توسعه نامتوازن است.
فرهنگ‌سراها بر آسیب‌های اجتماعی متمرکز شوند

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: بسیار خوشوقتم که با حمایت دادستان و همکاری شهرداری، تحولی در بحث آسیب‌های اجتماعی اتفاق افتاده و این مجتمع آغاز به کار کرده است.

محمد رضا کلایی افزود: اگر شرکت مردم در انتخابات ۲۵ درصد بالاتر از میانگین کشور است و اگر توفیقاتی در تأمین امنیت وجود دارد به خاطر حمایت‌های دادستانی و دستگاه قضایی از مجموعه‌ی فعالیت‌های اجتماعی می‌باشد.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که فرهنگ‌سراها و حوزه‌ی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری بر این موضوعات تمرکز بیشتری داشته باشند.
کلایی گفت: دستگاه‌های همکار همچون بهزیستی، خیرین و سمن‌ها هم کمک کنند تا نرخ آسیب‌ها در مشهد کاهش پیدا کند.

۳۷ برابر شدن بودجه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در قانون بودجه ۱۴۰۰

زندان دیگر جواب نمی‌دهد
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تأسیس و راه‌اندازی مجتمع شوق زندگی، در کل کشور بی‌نظیر است و باید برای سایر نقاط کشور الگوبرداری شود.

غلامعلی صادقی افزود: این مجتمع، نتیجه کار مشارکتی، متفاوت و ضروری است و در مجموعه اسمی از دادگستری و دستگاه قضایی نیست و باید هم همین‌طور باشد چون این روش و متد کار جمعی، پاسخ بهتری در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.
وی خاطر نشان کرد: در این مجموعه، بهزیستی، دادستانی، شهرداری، نیروی انتظامی، سمن‌ها و خیرین گرد آمده‌ند و کاری برای اقشار آسیب‌دیده انجام می‌دهند که این آسیب‌دیدگان تبدیل به سرمایه‌ی اجتماعی برای کشور بشوند.
وی از همکارانش در دستگاه قضایی خواست همین الگو و نسخه را در مجتمع‌های خانواده، و دادسراهای دیگر پیاده کنند و گفت: نتیجه‌ی این روش بهتر از تشکیل و رسیدگی پرونده خواهد بود.
صادقی گفت: در دستگاه قضایی ما به دنبال مجازات‌های جایگزین هستیم به خاطر اینکه زندان در مورد آسیب‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد و فقط برای موارد خاصی است.
وی به فعالیت‌های شورا و شهرداری در قسمت‌های مختلف مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: این مجموعه، گل کارهای شورا و شهرداری است.
وی همچنین اضافه کرد: ضرورت دارد که سایر گروها و مجموعه‌های اجرایی بیایند و اینجا را ببینند و این کار را به عنوان سوغات امام رضا(ع) به استان‌های خودشان ببرند.
حاضرین در مراسم افتتاح

در این مراسم، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مدیر کل پیشگیری از جرایم سازمان یافته قوه قضائیه، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، معاون اجتماعی این نهاد، شهردار، فرماندار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، دادستان مشهد، جمعی از مدیران قضایی، مدیران شهرداری مشهد، حضور داشتند.

شایان ذکر است، مجتمع شوق زندگی حدود شش ماه پیش، فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و امروز، به صورت رسمی با حضور مقامات قضایی کشور و استان و مسؤولان بهزیستی کشور و استان کار خود را آغاز کرد.

در این مجتمع که به منظور شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شده، برنامه ی ساماندهی کودکان کار و خیابان که با محوریت بهزیستی انجام می‌شود مدیریت می‌گردد.

کد خبر 38574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد