یادداشت | والدین کودکان «سندرم داون» نگران نباشند

سندرم یا نشانگان «داون» یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل افزایش تعداد کروموزم ۲۱ بدن انسان به وجود می‌آید. این بیماری دارای علایمی از ناهنجاری‌های عمده و یا خفیف در ساختار عملکرد ارگان‌های مختلف بدن است که از علایم آن، می‌توان به مشکلات یادگیری و تاخیر رشد و نمو اشاره کرد.

وقتی خانواده ای صاحب فرزندی با سندرم داون می‌شود لازم است جهت استفاده از خدمات مشاوره و روانشناختی و به دست آوردن آمادگی و آرامش لازم جهت پذیرش واقعیت به مراکز مشاوره معرفی گردند زیرا آنان و به خصوص مادران انتظار تولد کودک با سندرم داون را نداشته‌اند و از این رو دچار شوک می‌شوند و مراحل مختلفی مانند چانه‌زنی، استرس و افسردگی را پشت سر می‌گذارند.

لذا لازم است خانواده ها به جای بی‌تابی و نگرانی، واقعیت را بپذیرند و به جای این که زانوی غم به بغل بگیرند، در جهت ارتقاء توانمندی خود تلاش کنند. کودکان سندرم داون، استعدادهای زیادی دارند که نیاز به شکوفایی دارد. این استعدادها به ویژه در زمینه‌های هنری و کارهایی مثل موسیقی ، نقاشی و.....، که به صورت تکراری انجام می‌شوند نمود می‌یابد.

کودکان سندرم داون، اگر امکانات مناسب برای‌شان فراهم شود این کارها را به خوبی انجام می‌دهند و پیشرفت‌های زیادی می‌کنند که باعث دلگرمی خانواده‌ می‌شود. بچه‌های سندرم داون مانند بچه‌های دیگر تفاوت‌های فردی با هم دارند. استعداد این کودکان، یکسان نیست و از این رو نیاز به بر نامه‌های مختلفی دارند. بنا بر این ضروری است اقدامات پزشکی، توانبخشی و آموزشی در مورد آنان به موقع انجام گردد.

این گروه از کودکان بسیار مهربان و حساس هستند و زود آسیب می‌بینند. نگاه‌ افراد جامعه باید به این کودکان مثبت باشد، زیرا برخوردهای نامناسب، اثرات نامطلوبی بر آنان به جا می‌گذارد و از این رو نگاه جامعه به این عزیزان باید تغییر کند و آنان را افرادی بدانند که با همین خلقت به دنیا می‌آیند، و توانایی‌هایی دارند که اگر به آنان فرصت داده شود استعدادهایشان شکوفا خواهد شد.

از نظر جسمی تعدادی از این کودکان با مشکلات قلبی به دنیا می‌آیند و تعدادی از آنان مشکلات جسمی دارند. به عنوان مثال، در بطن قلبشان سوراخ وجود دارد و از این رو نیاز به جراحی دارند، بعضی از این کودکان هم دارای مشکلات گوارشی، شنوایی و تیروئیدی هستند و این در حالی است که بسیاری از این کودکان هم دچار بیش فعالی و مبتلا به اوتیسم هستند. لذا لازم است اقدامات پزشکی در مورد درمان این کودکان به موقع انجام گیرد.

اکرم قدیرپور

کارشناس معلولان ذهنی بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 33720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد