عضویت رایگان و خدمات ویژه‌ی کتابخانه‌ای و مطالعاتی برای جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی

اعضای جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی در صورت تمایل علاوه به عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان، از خدمات ویژه برخوردار می‌شوند.

به گفته‌ی سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، این امتیاز در نشست مشترک با مدیر کل امور کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی که به مناسبت سالروز تأسیس این نهاد انجام شد به مددجویان بهزیستی خراسان رضوی، اعطا شد.

دکتر مسعود فیروزی گفت: در این نشست، مباحث مختلفی در خصوص دسترس‌پذیری امکانات مطالعاتی و منابع تحقیقاتی برای جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی مطرح گردید و مقرر شد اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، امکانات و خدمات ویژه‌ای در اختیار گروه‌های توانخواهان بهزیستی قرار دهد.

وی ادامه داد: از جمله‌ی این خدمات، معرفی و عضویت رایگان تمام اعضای جامعه‌ی هدف بهزیستی استان در کتابخانه‌های عمومی سراسر خراسان رضوی بود که یک امر بی‌سابقه در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان، توافق کرد که امکانات و شرایط خاص و ویژه‌ای برای دسترسی توانجویان بهزیستی به منابع مکتوب و دیجیتال برقرار نماید.

تفاهم‌نامه‌ی جامع فرهنگی بین دو دستگاه

دکتر فیروزی گفت: جامعه‌ی هدف بهزیستی، شامل صدها فرهیخته در رشته‌های مختلف و در مقاطع گوناگون تحصیلی است که نیاز به منابع متفاوتی با شرایط متناسب با معلولیت‌شان دارند و در صدد هستیم با نشست کارشناسی جامع‌تری که کارشناسان توانبخشی بهزیستی استان و کتابداران و کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی برگزار خواهند کرد جزئیات توافق را به صورت تفاهم‌نامه به امضای دو طرف برسانیم که بتوانیم حداکثر امکانات و منابع را به مددجویان ارائه کنیم.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی همچنین تأکید کرد: هم اکنون در کتابخانه‌ی مرکز مشهد در بلوار هفت تیر، امکانات و شرایط بسیار خوبی برای گروه‌های نابینایان، ناشنوایان و سایر مددجویان فراهم گردیده که انتظار می‌رود اداره کل کتابخانه‌های استان متناسب با اعتبارات و کمک‌های خیرین فرهنگی، بتوانند این امکانات و منابع را به سایر کتابخانه‌ها نیز منتقل نمایند تا امکان دسترسی همه‌ی محصلین، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و سایر مددجویان علاقه‌مند به مطالعه به این امکانات فراهم شود.

اولین اتفاق فرهنگی در سطح کشور برای مددجویان بهزیستی

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در پایان این نشست به خبرنگار ما گفت: افتخار عضویت دسته‌جمعی اعضای جامعه‌ی هدف بهزیستی استان به صورت رایگان در کتابخانه‌های عمومی، اتفاق بسیار خوبی است که برای اولین بار در سطح کشور روی می‌دهد و باید آن را به فال نیک بگیریم.

علی اکبر سبزیان افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تأکید زیادی دارد که همه‌ی گروه‌های شهروندان از خدمات این نهاد بهره‌مند شوند و بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت به منابع مطالعاتی دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: در نشست مشترکی که روز گذشته با مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی داشتیم مقرر شد بهزیستی فهرست کلیه‌ی مددجویان تحت پوشش این نهاد را به اداره کل کتابخانه‌های استان معرفی کند و ما در اسرع وقت و بدون تشریفات قانونی، این عزیزان را به عضویت کتابخانه‌ها درآوریم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین توافق کردیم که برنامه‌ی دسترس‌پذیری منابع برای مددجویان از طریق راهکارهای مختلفی که در اختیار همکاران ما در کتابخانه‌های عمومی و کتابداران می‌باشد، تا حد ممکن تسهیل شود.

کتاب به منزل مددجویان ارسال می‌شود

وی افزود: سرویس پیک موتوری کتابرسانی، کتابخانه‌ی پستی، سرویس کتابرسانی سیار و استفاده از منابع دیجیتال به صورت آنلاین، از جمله خدماتی است که در اختیار مددجویان بهزیستی قرار می‌گیرد و استفاده از این خدمات، هیچ‌ هزینه‌ای برای آنها ندارد.

سبزیان با بیان اینکه هدف اصلی این برنامه، استفاده‌ی هر چه بیشتر مددجویان بهزیستی از منابع موجود کتابخانه‌های عمومی استان است، گفت: در میان مددجویان بهزیستی، گروه‌های دانشگاهی زیادی وجود دارند که می‌توانند در صورت تمایل از منابع متناسب با این گروه‌ها بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد: امکانات بریل، کتاب‌های صوتی، منابع دیجیتال و منابع مکتوب که آثار چاپی، خطی و تاریخی بسیار گسترده و متنوعی را در برمی‌گیرد در اختیار مددجویان بهزیستی خواهد بود.

وی همچنین از اجرای طرح کتابرسانی بر اساس نیاز مطالعاتی مددجویانی که به خاطر وضعیت معلولیت‌شان مجبورند در خانه بمانند خبر داد و گفت: مقرر شد با اعلام نیاز این گروه از مددجویان، امکاناتی که در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد بسهولت و از طریق پیک موتوری و کتابخانه‌های سیار به درب منازل این عزیزان ارسال گردد.

کد خبر 32988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد