۱۸ هزار کودک زنجانی تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار می‌گیرند

زنجان | ایرنا - مدیر بهزیستی شهرستان زنجان گفت: با توجه شرایط مناسب کرونایی و طبق برنامه ریزی انجام گرفته ۱۸ هزار کودک زنجانی تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار می‌گیرند که این کار از ۱۵ دی سال جاری آغاز شده است.

رزاق منافی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه ساله  طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان تا پایان آذر هر سال اجرا می‌شد که امسال با توجه به شرایط کرونایی در کشور این مهم متناسب با رنگ بندی زرد، نارنجی و آبی اعمال می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس این طرح از ۱۵ دی امسال در شهر زنجان  مبتنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی، معاینه و عدم استفاده از E چارت آغاز شده و تا زمان پوشش کامل گروه‌های هدف ادامه دارد.

این مسوول ادامه داد: در این راستا چهار پایگاه ثابت شهری و یک پایگاه سیار روستایی شهرستان زنجان آماده غربالگری کودکان به وسیله دستگاه هستند و با بهره گیری از دستگاه بینایی سنجی به این کار مبادرت می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهرستان زنجان ادامه داد: چهار پایگاه مستقر شهر زنجان " مثبت زندگی" در مناطق اسلام آباد، بی سیم، میدان استقلال و امجدیه نسبت به غربالگری گروه‌های هدف اقدام می کنند.

منافی افزود: با همکاری مرکز بهداشت و اطلاعات ثبت شده سال قبل با تماس و وقت قبلی کودکان به همراه والدین مراجعه می‌کنند که اطمینان بخشی در خصوص پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد.

وی اظهار داشت: در مناطق روستایی شهرستان نیز با همکاری بهورزان و صرفا با دستگاه بینایی سنجی به کار غربالگری کودکان سه تا ۶ انجام می شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

این مسوول با بیان اینکه سال گذشته ۲۲ هزار کودک در زنجان معاینه و غربالگری شدند، ابراز امیدواری کرد که هدفگذاری سال جاری نیز با مشارکت خوب خانواده های زنجانی محقق شود.

گفتنی است، تنبلی چشم یکی از شایع ترین دلایل کم بینایی شدید و نابینایی در ایران است که قابل پیشگیری و درمان بوده و همه ساله توسط مربیان مهدهای کودک، رابطان بهداشت مربیان پیش دبستانی که آموزش های لازم را دیده اند در پایگاه های غربال بینایی انجام می شود.

کد خبر 31035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد