تاکید مسئولان بر کارآمد بودن مراکز جامع درمان اعتیاد

آیین افتتاح همزمان ۲۴مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان، بعد از ظهر امروز۷بهمن ماه جاری با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سردار مجید کریمی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، سعید عمرانی معاون قضایی دادستانی کل کشور، دکتر امیرحسین یاوری معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی و جمعی از مدیران و مسئولان این سازمان و همچنین حضور مجازی مسئولان و مدیران کل بهزیستی استان ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،سعید عمرانی معاون قضایی دادستانی کل کشور در این مراسم به ارزش و توفیق بزرگ فعالیت در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت:به همه شما خدمتگزاران مردم به خصوص قشر محروم و آسیب دیده جامعه در بهزیستی تبریک می گویم که خداوند شما را انتخاب کرده است تا به این عزیزان خدمت کنید.

وی گفت:امروز گرفتار حرفی فلسفی  شده ایم که می گوید:معتاد مجرم است یا بیمار،اما من می گویم معتاد قبل از هر چیز یک انسان است و وظیفه انسانی ما خدمت به اوست و چه بسا ما نیز با کوتاهی هایی که به عنوان یک مسئول داشته ایم در معتاد شدن این افراد مقصر باشیم.

عمرانی افزود: ایجاد سرگرمی و تامین معیشت بهترین کار در ادامه درمان و سم زدایی افراد معتاد است و می تواند کمک کند که نگهداری این افراد در مرکز دچار دور باطل نشود و اعتیاد آن عود نکند.

وی وجود انگیزه آتشین و جهادی در مسئولان را لازمه خدمت و جذب همکاری  دانست و گفت:خدمت به کسانی که ممکن است دیگر خانواده هم پذیرای آنان نباشد،کمتر از دفاع از حرم نیست.

این مقام مسئول گفت: رها بودن افراد معتاد در جامعه، زیبنده ما و مسلمان بودن ما نیست و از شما(رییس و پرسنل سازمان بهزیستی ) می خواهم که حاج قاسم وار خود را خرج خدمت به جامعه کنید.

راه اندازی مراکز جامع درمان اعتیاد؛ بی نظیر و قابل تقدیر

سردار مجید کریمی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در این مراسم با اشاره به اعتیاد به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی،گفت:اولین وظیفه پلیس مبارزه با مواد مخدر،مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پیشگیری از ورود این مواد به داخل کشور است و تا به حال نزدیک به ۹۰۰تن مواد مخدر توسط ماموران غیور جمهوری اسلامی کشف و از ورود این مواد به کشور،جلوگیری شده است.

سردار کریمی جمع آوری معتادین از سطح شهر را از مطالبات بحق مردم دانست و افزود:این امر به لطف ستاد مبارزه با مواد مخدر و تصویب قانون جدید،به عنوان یک دغدغه مطرح شده است و باید توجه بیشتری به آن بشود.همچنین برای حمایت از خانواده های آسیب دیده  که سرپرست آنها به عنوان مجرم یا معتاد در زندان نگهداری می شوند و یا مراکز درمانی در حال درمان هستند، نگهداری می شوند و یا در کوچه و خیابان سرگردان هستند به کمک همه دستگاه ها و بهزیستی نیاز است.

وی به لزوم صیانت بعد از خروج از افراد معتادی که با صرف هزینه های گزاف از بیت المال،پاک می شوند نیز اشاره کرد و افزود:حرفه آموزی و کارآفرینی در این مراکز باعث می شود که این افراد بلافاصله به دامان اعتیاد برنگردند و چرخه باطل ادامه نیابد و اقدام امروز سازمان بهزیستی در نوع خود بی نظیر و قابل تقدیر است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پایان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری،اعتیاد را به عنوان اولین دغدغه و آسیب کشور عنوان کردند، اظهار امیدواری کرد که با افزایش ظرفیت های درمان و نگهداری در این مراکز بتوانیم تمامی معتادان متجاهر در سطح کشور را پوشش دهیم و چهره شهرها را پاک کنیم.

پیگیری،حلقه گمشده در روشهای معمول درمان اعتیاد

دکتر امیرحسین یاوری معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این مراسم فعالیت های تحولی سازمان بهزیستی در کنار خدمات همیشگی و روتین سازمان بهزیستی را نشانگر مدیریت جهادی دکتر قبادی دانا دانست و گفت:طراحی این روش درمانی در مراکز جامع درمان اعتیاد،حاصل سال ها تحقیق و استفاده از تجارب و خرد جمعی است و یک قطعه بسیار مهم از یک پازل خیلی بزرگ است که اگر خوب کار کند،مشکلات عمده درمان اعتیاد حل می شود.

وی به روش درمان بر حسب مورد در این مراکز اشاره کرد و گفت:روش سری دوزی قطعا ناکارآمد است و رسیدن به درمان حرفه ای و تخصصی و بر اساس نیاز فرد،نتیجه یک روانکاوی جدی و سنگین است.همچنین استفاده از تیمی متشکل از پزشک و روانشناس و درمانگر در کنار هم برای کمک به فرد معتاد از نکات خوب این طرح است.

یاوری،خانواده مداری و مشارکت خانواده در این طرح را نیز نقطه عطفی در درمان اعتیاد عنوان کرد و گفت: پیگیری،حلقه گمشده ای است که سالها در پازل درمان اعتیاد وجود داشته است و کسی که بیش از ۱۰یا۱۵سال سابقه مصرف مواد دارد را نمی توان پس از۲یا ۳ماه پاکی رها کرد و اطمینان داشت که دیگر به سمت مواد نرود،بلکه حداقل ۱۵ سال زمان برای پیگیری و رصد و هدایت فرد لازم است که با توجه به انجام پیگیری در این طرح، به نظر می رسد که این مراکز از بهره وری بسیار بالایی برخوردار باشد.

کد خبر 30005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد