تجویز نسخه جداگانه برای هر فرد تفاوت بارز مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان/ ۹ میلیون تومان یارانه سالانه نگهداری و درمان برای هر نفر

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان تجویز نسخه جداگانه برای هر فرد را تفاوت بارز مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان با دیگر مراکز عنوان کرد و گفت: ۹ میلیون تومان یارانه سالانه نگهداری و درمان برای هر نفر در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان تخصیص می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح همزمان ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در آستانه یوم‌الله دهه فجر با اشاره به آغاز به کار ۶ مرکز در ۶ استان در ماه‌های گذشته، اعلام کرد: اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان سال ۹۸ در استان اصفهان با بهره‌گیری از تجارب سالیان کشورهای مختلف از جمله ایران به بهره‌برداری رسید که شامل بخش‌هایی چون سم‌زدایی و درمان پرهیزمدار برای معتادان مقیم که به صورت تمایلی مراجعه کردند و درخواست درمان به عنوان یک بیمار دارند.

* داروهای آگونیست راهی برای درمان کامل فرد معتاد نیست

رئیس سازمان بهزیستی کشور تجویز نسخه جداگانه برای هر فرد را تفاوت بارز مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان با دیگر مراکز عنوان کرد و گفت: مدیریت مورد درمان در این مراکز، فردی و اختصاصی است. تیم درمان متشکل از پزشک، روانشناس، مددکار، معتاد و خانواده هستند که با درنظر گرفتن شرایط فرد معتاد انتخاب درمانی برای وی صورت می‌پذیرد؛ طبیعتا درمان‌های مختلفی برای بحث درمان اعتیاد وجود دارد اما داروهای آگونیست راهی برای درمان کامل فرد معتاد نیست و حضور خانواده در کنار تیم درمانی بسیار موثر است؛ چراکه افراد دارای اعتیاد باید خانواده‌پذیر و جامعه‌پذیر شوند تا شرایط حضور در جامعه ادامه درمان و بازتوانی را داشته باشند.

وی با اشاره به الگوپذیری از تجربیات موفق مراکز TC در راستای درمان اعتیاد، اذعان کرد: یکی از معایب مراکز اقامتی در کشور عود مکرر افراد دارای اعتیاد است که پس از گذشت دوره ۲۸ روزه مجددا دچار لغزش می‌شوند و مکررا در این مراکز سیکل درمانی را دنبال می‌کنند. ای در حالی است که پایداری درمان تکیه بر استمرار درمان دارد.

قبادی‌دانا، ادامه داد: افراد در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان به مدت ۴ ماه اقامت دارند که در دو هفته اول جامعه‌پذیری و تلاش برای کسب حمایت‌های خانواده و استفاده از گروه‌های همتا در مواجهه با اعتیاد صورت می‌پذیرد و حتی اگر فرد بیماری روانی مزمنی در کنار اعتیاد داشته باشد آن نیز به صورت مدیکال درمان خواهد شد بعد از این دوره ۸ ماه این افراد به صورت سرپایی به مراکز مراجعه می‌کنند و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از عود، آموزش مهارت زندگی و ... صورت  می‌پذیرد و در انتها به باشگاه بهبودیافتگان می‌پیوندند.

* مجموعا ۳۰ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در سطح کشور فعالیت می‌کنند

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هر مرکز تا سقف ۱۰۰ نفر در دوره ۴ ماهه پذیرش دارد و در سال ۳۰۰ نفر را پذیرا خواهد بود، گفت: با افتتاح ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان مجموعا ۳۰ مرکز در سطح کشور فعالیت می‌کنند که بالغ بر ۹۰ هزار مترمربع عرصه دارد که بیش از ۳۴ هزار مترمربع بنا را شامل می‌شود و بیش از ۲۵۰ پرسنل در این مراکز فعالیت می‌کنند. برای اجرای این طرح بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده که ۴۰ درصد سازمان بهزیستی کشور و ۶۰ درصد از سوی مراکز غیردولتی سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته است و برای هر مرکز مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در مجموع ۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامنی تجهیزات درنظر گرفته شده است.

وی از تخصیص  ۹ میلیون تومان سالانه یارانه برای نگهداری و درمان هر نفر در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان خبر داد و گفت: از تعداد ۳۰ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان ۲ مرکز مربوط به زنان است و این ظرفیت در استان‌هایی که نیازمند بیش از یک مرکز باشند، وجود دارد؛ امیدواریم ظرفیت ۹ هزار نفر در ۶ ماه آینده به ۱۸ هزار نفر توسعه پیدا کند.

قبادی‌دانا یکی از مهمترین مسائل در بازتوانی افراد بازتوانی را اشتغال پایدار این افراد عنوان کرد و گفت: برخی مشکل عدم شغل دارند و برخی از عدم داشتن مهارت رنج می‌برند و یا شغل خود را از دست داده‌اند مدیریت مورد اقتضاء می‌کند برای هر فرد نسخه خاصی نوشته و افرادی که سرپناه ندارند در کنار مراکز جامع برای آنها سرپناه ایجاد شود و همچنین در کارگاه‌های اشتغال در زمینه خیاطی، گل و گیاه، نجاری و ... مهارت یاد بگیرند.

* تخصیص وام قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی برای کارفرمایان به ازای ایجاد یک شغل

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در راستای حمایت از اشتغال پایدار بهبودیافتگان هر کارگاهی که برای ۴۰ نفر از این افراد شغل ایجاد کند بابت هر اشتغال ۵۰ میلیون تومان و در مجموع برای ۴۰ نفر، ۲ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه اختصاص داده می‌شود و همچنین افراد شاغل تا ۵ سال از حق بیمه سهم کارفرما فرد توسط دولت از طریق سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود تا ضمن اشتغال پایدار با جامعه‌پذیری در کنار خانواده حضور داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: در جلسات پیگیری آسیب‌های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری در سنوات گذشته تاکید موکد بر ریشه‌کن کردن اعتیاد و اشتغال افراد بهبودیافته برای بازگشت به زندگی عادی اجتماعی شد که راه‌اندازی ۳۰ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در سراسر کشور یکی از اقداماتی که در تحقق منویات ایشان صورت پذیرفته است.

کد خبر 30004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =