توسعه خدمات محلهمحور با رویکرد فناوری
خالدی در نشست خبری با اصحاب رسانه، به آغاز به کار مراکز "مثبت زندگی" از اواخر سال ۱۳۹۹ و همزمان با سراسر کشور اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از راهاندازی این مراکز، محلهمحوری، فناوریمحوری و خانوادهمحوری بوده است. این رویکرد به ما کمک کرده تا خدمات بهزیستی را به شکلی متمرکزتر، تخصصیتر و دسترسپذیرتر به جامعه هدف ارائه دهیم.
وی افزود که در حال حاضر، هر مرکز مثبت زندگی مسئول رسیدگی به ۴۵۰ پرونده است و خدمات توسط سه مددکار ارائه میشود. وی تصریح کرد: در ابتدا قرار بود ۲۲ فعالیت توسط این مراکز انجام شود، اما در حال حاضر ارائه خدمات سطح یک بهزیستی، شامل واگذاری پرونده، خدمات مددکاری، بازدید میدانی از خانوادههای مددجو، غربالگریها، طرحهای آموزشی و تسهیلگری شغلی، در دستور کار این مراکز قرار دارد.
معاون بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه استان با ۱۷۳ مرکز فعال در شهرهای مختلف، یکی از استانهای پیشرو در این زمینه است، ادامه داد: بیشترین حجم مراکز با حدود ۶۵ مرکز در مشهد مستقر هستند. خراسان رضوی به همراه خوزستان و تهران، بیشترین سهم را در میان حدود ۲۲۰۰ مرکز مثبت زندگی در کل کشور داراست.
چالشها: از ساختار تا مسائل مالی و زیرساختی
خالدی به چالشهای پیش روی مراکز "مثبت زندگی" نیز پرداخت و توضیح داد: با اینکه در ابتدای راهاندازی، خراسان رضوی با ۱۹۳ مرکز حتی از تهران نیز تعداد بیشتری داشت، اما مشکلاتی نظیر مسائل ساختاری، تنگناهای مالی ناشی از تورم و هزینههای بالای اجاره و مناسبسازی مکان، منجر به تعطیلی برخی از آنها و نیاز به جایگزینی شده است.
وی مهمترین چالشها را عدم فراهم شدن زیرساختهای لازم برای واگذاری خدمات بیشتر، نبود دسترسی به اتوماسیون اداری و مشکلات مربوط به سامانههای موجود عنوان کرد. وی افزود: جابجایی مکرر پرسنل مراکز مثبت زندگی، نیاز به آموزشهای مداوم را ایجاد میکند که در نهایت میتواند بر کیفیت خدمات تأثیر بگذارد. همچنین، گستردگی و پراکندگی جغرافیایی مناطق تحت پوشش، برای مثال نیاز به بازدید از خانوادههای دورافتاده در روستاها یا مناطق عشایری در فواصل ۱۵۰ کیلومتری، هزینههای زیادی را به مراکز تحمیل میکند.
نقش کلیدی در شناسایی و توانمندسازی، و ایجاد اشتغال
معاون مشارکتهای مردمی بهزیستی خراسان رضوی بر نقش حیاتی این مراکز تأکید کرد و گفت: مراکز مثبت زندگی، دسترسی به خدمات بهزیستی را تسهیل کرده و خدمات را با کیفیت، سرعت و دقت بیشتری ارائه میدهند. در ابتدای راهاندازی این مراکز، بسیاری از خانوادههای نیازمند که پیش از این شناسایی نشده بودند، کشف و پس از غربالگری، به خدمات بهزیستی دسترسی پیدا کرده و حتی مستمریبگیر شدند.
وی افزود: این مراکز با بهرهگیری از ظرفیتهای اجتماعی محلی، نیازهای مددجویان را برطرف کرده و به عنوان بازوهای توانمند بهزیستی در کشور و استان خراسان رضوی فعالیت میکنند. خالدی در پایان خاطرنشان کرد: توانمندسازی این مراکز برای افزایش کیفیت خدمات ضروری است. امیدواریم با حمایت سازمان بهزیستی و دولتمردان، بودجه این مراکز بهبود یابد تا اثرگذاری مستقیمتری بر خدمات داشته باشد. این مراکز تاکنون برای حدود ۶۰۰ نفر از فارغالتحصیلان مددکاری و روانشناسی در استان، اشتغال ایجاد کردهاند.












نظر شما