افتتاح مرکز توانبخشی و نگهداری بیماران اعصاب و روان

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، مرکز توانبخشی و نگهداری بیماران اعصاب و روان مزمن شفا واقع در روستای فرخک شهرستان نیشابور در دهه مبارک فجر با حضور مدیرکل و معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، فرماندار، شهردار، بخشدار، سایر مدیران و روسای دستگاه‌های اجرایی شهرستان نیشابور افتتاح گردید.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه این مرکز، گفت: بهداشت روان به همه ما مربوط است نه فقط به کسانی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند. وجود نگرش منفی و طرد اجتماعی بیماران روان، موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی و ارتکاب جرم در جامعه می‎گردد.

دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه بیماران روان نه تنها از بیماری خود، بلکه از انگ و تبعیض همراه آن نیز رنج می‌برند، گفت: زمانی که به فرد برچسب بیماری روانی می‌خورد از روابط اجتماعی طرد و محروم می‌شود که خود موجب کاهش کیفیت زندگی، افسردگی و ایضا بیماری در آنها می‌گردد. انگ بیماری روانی، علاوه بر بیمار، خانواده، دوستان و اطرافیان او را  نیز در برمی گیرد. حتی افرادی که بیماری خود را به نحو خوبی تحت کنترل درآورده‌اند نیز در جامعه طرد شده و دچار مشکلات بسیاری می‌شوند و اغلب اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه افزایش آگاهی، تغییر نگرش نسبت به مسئله بهداشت روان و کمک کردن به انگ زدایی از بیماران روان یکی از موارد بسیار مهمی است که باید در جامعه تبیین شود، گفت: فقر شبکه اجتماعی فرد، منجر به افزایش پذیرش انگ منفی و درونی کردن آن می‌شود و این دسته از بیماران تمایل پیدا می‌کنند که بیماری خود را فاجعه آمیز توصیف کنند که پیامد این حالت رنج بیشتر فرد انگ خورده است. از مولفه‌های مهم در سوق یافتن  افراد به سمت بزهکاری و انحرافات اجتماعی، گسسته شدن پیوندهای عاطفی و روحی میان اعضای جامعه است. هر آن کس که از فرصت مشارکت در اجتماعات مختلف محروم شود، به نوعی منزوی شده و دچار طرد می‌گردد. طرد اجتماعی، فرد را در معرض انواع مخاطرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار می دهد و این موضوع زمینه را برای بروز آسیب‌های اجتماعی و حتی بزهکاری در افراد انگ خورده فراهم می‌کند.

کد خبر 101824

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد