تشکیل کمیته ترخیص خدمت گیرندگان مراکز زنان و دختران آسیب دیده

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی از تشکیل کمیته ترخیص خدمت گیرندگان مراکز زنان و دختران آسیب‌دیده و در معرض آسیب از طریق مشارکت دادگستری و اداره کل بهزیستی خراسان رضوی خبر داد و گفت: در راستای تکریم خدمت‌گیرندگان و تسریع در فرآیند ساماندهی آنها با پیشنهاد بهزیستی خراسان رضوی و موافقت مقام قضائی در حال حاضر کمیته‌های ترخیص به صورت مشترک با حضور نمایندگان بهزیستی و نمایندگان دادگستری در محل مجتمع شوق زندگی برگزار می‌گردد.

حمیده محدث افزود: یکی از وظایف سازمان بهزیستی ارائه خدمات تخصصی به زنان و دختران در معرض آسیب یا آسیب دیده اجتماعی و حمایت و توانمندسازی این افراد در سطوح مختلف فردی، خانوادگی و... به‌منظور رسیدن فرد به یک زندگی بهنجار و متعارف و بازپیوند اجتماعی آنها می‌باشد. به‌همین منظور پس از پذیرش این افراد در مراکز اقامتی و توانمندسازی با تاکید بر حفظ کرامت خدمت گیرندگان بسته‌ی خدمتی جامعی برای آنها تدوین می‌گردد که در صورت همکاری فرد با تیم تخصصی، نتایج بسیاری مطلوبی خواهد داشت.

وی در خصوص چگونگی روند توانمندسازی زنان آسیب‌دیده، گفت: پس از پذیرش و ارزیابی اولیه توسط تیم تخصصی، برنامه توانمندسازی با توجه به ارزیابی وضعیت روانشناختی و جسمانی فرد و در نظر گرفتن تمامی ابعاد شخصیتی و شرایط مددجو و... تنظیم و اجرایی می‌گردد. نحوه و روند اجرایی این برنامه برای مددجویان در بازه‌های زمانی از قبل تعیین شده مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و همراهی و هدایت لازم جهت رسیدن به نتیجه مورد نظر صورت می‌گیرد. پس از حصول و دستیابی مددجو به اهداف اولویت گذاری شده و ارزیابی و رصد مستمر اقدامات، برنامه ترخیص مددجو از مرکز با تشخیص تیم تخصصی مبنی بر فراهم شدن زمینه‌های لازم برای زندگی مستقل خدمت گیرنده با همکاری و تمایل مددجو تدوین گردیده و پرونده در کمیته‌های تخصصی مطرح و فرآیندهای قانونی را طی خواهد کرد.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، افزود: با توجه به اینکه کلیه خدمت‌گیرندگان با دستور قضائی در مراکز بهزیستی پذیرش می‌شوند، در نتیجه اخذ موافقت مقام قضائی از الزامات ترخیص می‌باشد. قبلا پس از تشکیل کمیته‌های درون سازمانی، پرونده ها جهت تصمیم گیری نهایی و اخذ دستور قضائی به دفتر معاون دادستان ارجاع می‌شد که این امر منجر به طولانی شدن فرآیند ترخیص گردیده بود. در راستای تکریم خدمت‌گیرندگان وتسریع در فرآیند ساماندهی با پیشنهاد معاونت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی و موافقت مقام قضائی در حال حاضر کمیته‌های ترخیص به صورت مشترک با حضور نمایندگان بهزیستی و نمایندگان دادگستری در محل مجتمع شوق زندگی برگزار می گردد.

وی افزود: در این کمیته‌ها ضمن بررسی دقیق پرونده‌ها از دیدگاه‌ مددکاری و قضائی تصمیم نهایی اخذ می‌گردد. این امر ضمن ایجاد فرصتی جهت به اشتراک گذاشتن راهکارهای مرتبط با موضوع منجر به افزایش دانش و آگاهی مددکاران فعال در مراکز و همینطور آشنایی هر چه بیشتر فعالان بخش قضائی با فعالیت‌های سازمان بهزیستی می‌گردد و فرآیند ترخیص خدمت گیرندگان را تسهیل و تسریع می‌نماید.

کد خبر 101600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد