دررسانه | بینایی ۸۰۷۵ کودک قشمی توسط بهزیستی غربالگری شد

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: بینایی هشت هزار و ۷۵ کودک سه تا ۶ ساله این جزیره از ابتدای سال جاری تاکنون غربالگری شد.

قشم - ایرنا - سیروس شمس الهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال در سه سطح انجام می شود که در سطح اول، غربال در تمامی پایگاه های سنجش بینایی و مراکز مثبت زندگی تحت نظارت بهزیستی از سوی افرادی انجام می شود که به صورت تئوری و عملی آموزش های لازم را فرا گرفته باشند.

وی ادامه داد: در سطح ۲ نیز کودک مشکوک شناسایی شده در سطح اول، توسط اُپتومتریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می گیرد و در صورتی که نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده شده و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تر و درمان انجام می شود.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم توضیح داد: تنبلی چشم(آمبلیوپی) یکی از عوامل نابینایی محسوب می شود و در صورت تشخیص بهنگام (در سنین زیر ۶ سال) به راحتی قابل درمان است.

شمس الهی اضافه کرد: اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، عیوب انکساری، نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و لوچی یا انحراف چشم از عوامل مهم ایجاد کننده تنبلی چشم بوده و بر این اساس برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان در این جزیره برای متولدین سال های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و نیمه دوم سال ۱۳۹۶ با هدف ارتقای سطح سلامت بینایی تا پایان سال جاری در پایگاه های دایمی و غیر دایمی سرزمین آب و آفتاب انجام می شود.

وی گفت: سال گذشته نیز برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در جزیره قشم با سنجش بینایی هفت هزار و پنج کودک انجام شد.

به گزارش ایرنا، تنبلی چشم یا آمبلیوپی نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، فرد را از چشم کم بینا یا نابینا می کند، بنابراین توجه به تنبلی چشم فرزندان از سوی خانواده ها ضروری است.

تنبلی چشم، نوعی اختلال چشمی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و موجب اختلال دید طبیعی آن می شود، به عبارتی ظاهر چشم سالم اما دید کودک حتی در صورت استفاده از عینک کامل نیست.

این حالت زمانی اتفاق می افتد که تکامل بینایی در یک چشم به صورت طبیعی اتفاق افتاده اما در چشم دیگر غیرطبیعی است.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم از سوی سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۳۷۴ به صورت آزمایشی در بندرعباس در سال ۱۳۷۵ در اصفهان به اجرا درآمد، این طرح بتدریج در تمامی استان های کشور اجرا شد.

برنامه پیشگیری از تنبلی چشم هر سال از "۱۵ اردیبهشت تا ۲۸ اسفند" همزمان در تمام پایگاه های سنجش بینایی مستقر در ادارات بهزیستی شهرستان ها، برخی از مراکز مثبت زندگی و خانه های بهداشت انجام می شود که امسال شعار این برنامه کشوری "برای دیدن فردا به چشم هایم نیاز دارم" است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

کد خبر 98331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد