در رسانه | پذیرش و ارائه خدمات حمایتی و مشاوره‌ای به زنان خشونت‌دیده

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: به منظور پیشگیری از خشونت و افزایش ایمنی زنان در مقابل مرتکب خشونت، مرکز خانه امن به عنوان پناهگاهی برای اسکان زنان و کودکان همراه آنان ایجاد شده است.

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، درخصوص خدمات سازمان بهزیستی استان به زنان در معرض خشونت و خشونت‌دیده اظهار کرد: خشونت علیه زنان و دختران از موضوعات پنهان و نادیده گرفته شده در سطح جهان بوده و ممکن است به دلیل ترس از فرد آزارگر یا مورد قضاوت قرار گرفتن توسط جامعه گزارش نشوند. 
‌وی با بیان اینکه عوامل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی می‌توانند منجر به خشونت علیه زنان شوند؛ افزود: محققین در بررسی‌های متعدد خود به نمونه‌های مشخص مشکلات فردی و اجتماعی ناشی از خشونت خانوادگی اشاره دارند و به اعتقاد آنها یکی از مهم‌ترین مشکلات خانواده‌ها در جامعه امروزی، تحت آزار قرار گرفتن اعضای خانواده است.
مشکلات قربانیان خشونت در روابط اجتماعی خود
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: قربانیان خشونت، در روابط اجتماعی خود نیز مشکلاتی پیدا می‌کنند و این افراد معمولا عزت نفس خود را از دست داده و در محیط‌های کاری، کارایی پایینی داشته و رفتارهای پرخاشگرایانه یا حالات افسردگی در آنان مشاهده می‌شود. 
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تاثیر خشونت‌ها بر فرد خشونت دیده، کودکان آنها هم به عنوان کسانی که شاهد خشونت‌های خانگی بوده‌اند، از فضای ناامن خانه و صحنه‌های خشونت آمیز تاثیر پذیرفته و دچار مشکلات روحی و رفتاری می‌شوند؛ همچنین احتمال اینکه این کودکان در آینده تبدیل به افراد آزارگر و خشن شوند بالاتر از سایر کودکان است.
خانه امن، پناهگاهی برای اسکان زنان در معرض خشونت
دهباشی‌پور با اشاره به اهداف راه‌اندازی مرکز خانه امن عنوان کرد: به منظور پیشگیری از خشونت و افزایش ایمنی زنان در مقابل مرتکب خشونت، مرکز خانه امن به عنوان پناهگاهی برای اسکان زنان و کودکان همراه آنان ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: زنان و دختران در معرض خشونت و یا خشونت دیده می‌توانند با خط ۱۲۳ «اورژانس اجتماعی» تماس گرفته تا مشاوران و مددکاران آموزش‌دیده این مرکز، آن‌ها را راهنمایی ‌کرده و در صورت نیاز به مراکز مختلف از جمله خانه امن ارجاع ‌دهند؛ همچنین در صورت نیاز نیز به ‌وسیله اورژانس اجتماعی سیار، کارشناسان این مرکز به محل مورد نظر مراجعه می‌کنند. 
این مسئول یادآور شد: مرکز خانه امن در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را با هدف حمایت از زنان خشونت دیده در دو بخش نگهداری «خوابگاهی» و ارائه خدمات سرپایی«روزانه» آغاز کرد.
خدمات رایگان و شبانه‌روزی به زنان خشونت دیده ارائه می‌شود
وی بیان کرد: مرکز خانه امن به صورت رایگان و شبانه‌روزی، زنان خشونت دیده را نگهداری یا به صورت غیر شبانه‌روزی تحت پوشش داشته و از طریق ارائه خدمات تخصصی نظیر مددکاری اجتماعی، روانشناسی و بهداشتی زمینه‌های توانمندسازی جامعه هدف را فراهم می‌کنند.
دهباشی‌پور ادامه داد: در این مرکز خدمت گیرندگان علاوه بر اقامت شبانه‌روزی می‌توانند از خدمات حمایتی و تخصصی بهره‌مند شوند.
وی در تعریف خشونت خانگی خاطرنشان کرد: خشونت خانگی به هر شکلی از خشونت توسط شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده صرف نظر از اینکه کجا اتفاق افتاده باشد اطلاق می‌شود همچنین از آن تحت عنوان اصطلاحات دیگری نظیر آزار خانگی، همسر آزاری، خشونت خانوادگی و خشونت شریک زندگی نام برده می‌شود.
ارائه خدمات تخصصی به زنان خشونت‌دیده در مرکز «خانه امن»
این مسئول درخصوص انواع خشونت خانگی علیه زنان عنوان کرد: خشونت یا آزار فیزیکی، خشونت یا آزار جنسی، خشونت یا آزارعاطفی- روانی و همچنین محرومیت و محدودیت اقتصادی از جمله انواع خشونت خانگی علیه زنان به شمار می‌آید.
وی در ادامه گفت: گروه هدف مرکز خانه امن در حقیقت زنان خشونت خانگی دیده هستند که خود یا به همراه فرزندان البته به استثناء پسران بالای ۱۲ سال، نیاز به دریافت خدمات، اعم از سرپائی یا اقامتی دارند.
آموزش مهارت‌های زندگی به زنان خشونت‌دیده یا در معرض خشونت
دهباشی‌پور با اشاره به خدمات تخصصی مرکز خانه امن بیان کرد: خدمات مددکاری اجتماعی، بررسی وضعیت، اسکان فوری، آموزش اقدامات محافظت کننده و ارتباط با خانواده، فعالیت‌های کاهش بحران، مصاحبه تشخیصی و برنامه‌ریزی جهت مداخله، پاسخ به نیازهای پایه و ارائه خدمات اجتماعی، حمایت‌یابی و بازتوانی از جمله خدمات تخصصی ارائه شده در مرکز خانه امن است.
وی در پایان تصریح کرد: در مرکز خانه امن خدمات دیگری از قبیل توانبخشی حرفه‌ای، مداخلات تخصصی با مرتکبین خشونت، مداخلات مددکاری گروهی با مراجعین، حمایت از کودکان، پیگیری پس از ترخیص، خدمات روانشناسی، فعالیت‌های کاهش بحران، مصاحبه بالینی و معاینه وضعیت روانی، انجام آزمون‌ها، تدوین طرح درمان و آموزش مهارت‌های زندگی با همکاری مددکار اجتماعی ارائه می‌شود.
کد خبر 97697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد