در رسانه| ورود اورژانس اجتماعی به مدارس، ممنوع!

«آموزش‌وپرورش اجازه ورود اورژانس اجتماعی را به مدارس نمی‌دهد.» این خبری بود که دیروز کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی در حاشیه مانور اورژانس اجتماعی به مناسبت روز جهانی مبارزه با کودک‌آزاری اعلام کرد.

نسیم بوستانی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا در توضیح این ماجرا بیان کرد: حتی در مواردی که کودک‌آزاری از سوی خود مدرسه به ما اعلام می‌شود نیز امکان حضور در داخل مدرسه را نداریم و به‌ناچار در فضای بیرون از مدرسه با کودک صحبت و موضوع را پیگیری می‌کنیم.او درباره دلیل ایجاد این محدودیت برای اورژانس اجتماعی از سوی آموزش‌وپرورش، اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: آموزش‌وپرورش خط تلفنی را راه‌اندازی کرده است که موارد اورژانسی را پیگیری می‌کند. این اقدام، موازی‌کاری با فعالیت اورژانس اجتماعی است. مشاوره آن‌ها به‌طورصرف برای دانش‌آموزان است، درحالی‌که بیشتر کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند، بازمانده از تحصیل هستند و کودک خانواده مناسبی ندارد که او را به مدرسه بفرستد. مشاوره آموزش‌وپرورش تلفنی است و در صورت نیاز موضوع از طریق مشاوران مدرسه پیگیری می‌شود.


ورود با هماهنگی حراست
بااین‌حال رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا در واکنش به ماجرای ممنوعیت ورود اورژانس اجتماعی به مدارس، گفت: دغدغه‌هایی وجود دارد، اما ورود اورژانس اجتماعی به مدارس به‌طورکل منتفی نیست و فقط به هماهنگی با حراست نیاز دارد که زمان‌بر هم نیست. مجید سبزیکاران با بیان اینکه نمی‌دانم اصرار 123 برای ورود به مدرسه چیست، اظهار کرد: ازآنجاکه کودک‌آزاری در مدرسه اتفاق نمی‌افتد، 123 می‌تواند به محله یا خانه دانش‌آموز مراجعه کند. در داخل مدرسه، مسائل دانش‌آموزی است و از طریق سامانه 1570، یعنی صدای مشاور و مشاور حاضر در مدرسه پیگیری می‌شود. این صحبت‌های سبزیکاران درحالی است که 25‌مهرماه امسال، علی مهدوی‌خواه، معاون پرورشی آموزش‌وپرورش استان از کمبود 50‌درصدی مشاور در مدارس استان خبر داده بود.


چالش‌های 123
کارشناس‌مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی همچنین در ادامه گفت‌وگو با شهرآرا درباره چالش‌های کارکنان 123، اظهار کرد: کارکنان اورژانس اجتماعی در قالب مأموریت‌هایشان به بیمارستان‌ها، کلانتری، دادگستری و... مراجعه می‌کنند و یکی از مشکلاتشان این است که در دستگاه‌ها معطل می‌شوند. تعامل دستگاه‌ها کمی بهتر شده است، اما هنوز جای کار دارد.بوستانی کودک‌آزاری را درصدر علل تماس‌های تلفنی به اورژانس اجتماعی دانست و اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 50‌هزار تماس با اورژانس اجتماعی در استان داشتیم که در مدت مشابه پارسال این رقم حدود 48‌هزار تماس بود.او شمار خودروهای اورژانس اجتماعی را برای انجام مأموریت‌ها در مشهد فقط هفت دستگاه برشمرد و گفت: هریک از این خودروها روزانه به حدود هشت مأموریت اعزام می‌شوند.


کمبود 3‌برابری نیرو و تجهیزات
معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی نیز با اشاره به اینکه به‌دلیل کمبود ناوگان در بسیاری از شهرستان‌ها از خودرو سواری استفاده می‌کنیم، بیان کرد: به‌دلیل کمبودها، ناچار به اولویت‌بندی هستیم و دست‌کم سه‌برابر ظرفیت فعلی نیاز به نیرو و تجهیزات داریم.حمیده محدث در حاشیه این مانور و در پاسخ به شهرآرا، با اشاره به جنبه‌های مختلف کودک‌آزاری که شامل جسمی، غفلت و مسامحه، روحی و روانی و جنسی است، بیشترین آمار این حوزه را مربوط به غفلت و مسامحه دانست و بیان کرد: وظیفه خطیری در حوزه کودکان به بهزیستی واگذار شده است، اما دستگاه‌های دیگر چندان پای کار نیستند، زیرا اگر دستگاه‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند، شمار مراجعات به بهزیستی نیز کمتر می‌شود، یا دست‌کم می‌توانیم خدمت‌رسانی بهتری داشته باشیم.

کد خبر 94789

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد