عموم مردم باید نسبت به کودک آزاری حساس باشند 

سرپرست بهزیستی استان زنجان با تاکید بر حساس سازی  عموم مردم نسبت به کودک آزاری گفت: بهزیستی یکی از نهاد مداخله گر در کودک آزاری است و شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر یک از علائم کودک آزاری  باخط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی تماس بگیرند تا کارشناسان متخصص بهزیستی جهت ارایه خدمات تخصصی به محل اعزام شوند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو  به مناسبت روز جهانی سوءرفتار با کودکان با بیان اینکه بهزیستی سعی در پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی از جمله پدیده کودک آزاری دارد ، اظهار کرد: کودک آزاری می تواند  آسیب های جسمی و روانی متعدد و بلند مدت در جسم و روان کودک  ایجاد نماید.

این مقام مسئول یکی از اهداف  اورژانس اجتماعی را محافظت از کودکان و کمک به خانواده ها برای یادگیری مهارت های رفتار با کودکان و غلبه بر بحران های زندگی برشمرد و گفت: بدرفتاری با کودکان یک مشکل اجتماعی است و کودکانی که در معرض سوء رفتار  قرار دارند و همچنین افرادی که از کودک آزاری اطلاع دارند می توانند جهت پیشگیری از کودک آزاری با خط تلفن (۱۲۳) اورژانس اجتماعی بهزیستی تماس بگیرند.

وی ادامه داد: در صورت گزارش موارد کودک آزاری (به خط تلفن ۱۲۳) ، کارشناسان خدمات سیار اورژانس اجتماعی در اسرع وقت به محل اعزام  و به بررسی شرایط می پردازند . در صورت مشاهده این امر، کودک به مرکز مداخله در بحران ارجاع می شود تا با ارایه خدمات مددکاری و روانشناختی اقدام به رفع بحران در خانواده  انجام پذیرد  و در صورتی که حضور وی در خانواده موجب آسیب گردد، کودک با دستور مقام قضایی از خانواده جدا و در مراکز نگهداری بهزیستی پذیرش می شود.

خدابنده لو خاطرنشان کرد: پیامدهای کودک آزاری بلند مدت است و عموما کل زندگی فرد را در بر می گیرد . کودکی که ظاهراً هیچ ناراحتی و پریشانی نشان نمی‌دهد هم ممکن است صدمه دیده باشد و رنج بکشد. کودکان آزاردیده عموماً طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنند، از جمله افسردگی، اضطراب، بی‌اعتمادی به دیگران، احساس گناه، عصبانیت، ترس و خجالت و البته آنها غالباً خودشان را مقصر می‌دانند، چرا که یک کودک درک درستی از چرایی این اتفاق ندارد.

وی افزود:  خانواده ها با کاهش تنش و استرس در بستر خانواده و حمایت از کودک می‌توانند احتمال مورد آزار قرار گرفتن آنان را تا حد زیادی کاهش دهند.  همچنین شکایت از افراد آزار گر و پیگیری حقوقی  آن می تواند تاثیر مهمی در پیشگیری از بروز مجدد این مسئله داشته باشد.

کد خبر 94716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد