مدیرکل بهزیستی استان از ساماندهی ۳۲۷ نفر از کودکان کار و خیابانی در سطح استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی، حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان با ارتباط تلفنی از طریق برنامه تلوزیونی " کفتگوی ویژه" صدا وسیمای مرکز اردبیل با موضوع کودکان کار به تشریح اقدامات و خدمات ارائه شده به کودکان کار و خانواده های آنان در سطح استان پرداخت.

رضایی مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به برخی از خدمات و حمایت  های صورت گرفته به کودکان کار و خیابانی و خانواده های آنان خصوص کودک کار و خیابانی گفت : یکی از مسائل مهمی که ما در سطح استان با آن مواجه هستیم بحث کودکان کار و خیابانی هست که طبق تعاریف، هرکودک زیر ۱۸ سال که در خیابان ها شغل های کذب دارند و از این طریق خود و بعضا خانواده های خودشان را حمایت می کنند کودک کار و خیابانی نامیده می شود. به طور کلی به هر کودک زیر ۱۸ سال که به دلایل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده، کمبود درآمد و مشکل در امرار معاش و ... به مشاغل کاذب و کار در خیابان رو می آورند؛ کودک کار گفته می شود.

 مدیرکل بهزیستی استان خاطر شان کرد: هم اکنون در سطح استان بالای ۱۲ دستگاه اجرایی متولی ساماندهی و حمایت از کودکان کار و خیابانی کمک حال بهزیستی هستند که با همکاری و همیاری این متولیان اقدامات خوب و قابل قبولی در رفع و یا کاهش آسیب های اجتماعی به این افراد ارائه می شود.

رضایی اصلی ترین دغدغه سازمان و مردم در خصوص این کودکان حمایت های اجتماعی مطلوب، کمک به توانمند سازی وحمایت از خانواده این کودکان و در نهایت دور ماندن کودکان از هرگونه آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

حامد رضایی افزود: تلاش می‌کنیم با حمایت دولت، برخی دستگاه‌های اداری و موسسات خیریه در استان، گام‌های بلندی برای کاهش جمعیت کودکان کار و قرار گرفتن آنها در مسیر رشد شکوفایی استعدادها برداریم و تحقق این امر به همراهی و همکاری مسئولان استان بستگی دارد.

وی ادامه داد: یک مرکز روزانه و یک مرکز شبانه روزی در استان اردبیل به کودکان کار خدمات ارایه می‌کنند و تحصیل و شکوفایی قابلیت‌های کودکان کار، دغدغه بهزیستی است و جامعه هدف ما باید به فضایی وارد شوند که از کودکی محروم نباشند.

رضایی با اظهار این مطلب که گشت های سیار بهزیستی با همکاری شهرداری اردبیل کودکان کار و خیابانی را جلب و جذب و نسبت به ساماندهی آنها اقدام می نمایند گفت: این کودکان در ابتدا بعد از جلب و جذب به مراکز نگهداری و حمایت از کودکان کار سپرده می شوند که در نوبت اول پس از شناسایی تحویل خانواده ها داده می شوند.

وی با بیان اینکه در سطح استان دو مرکز حمایتی و مراقبتی از کودکان کار و خیابانی وجود دارد تصریح کرد : یک مورد از این مراکز بصورت شبانه روزی و یک مورد هم بصورت روزانه خدمات متعدد و مختلفی به کودکان کار و خیابانی و خانوادههای آنان ارائه می دهند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به جلسات متعددی که با متولیان امر تعلیم وتربیت برگزار شد در تلاش هستیم تا تمامی کودکان کاری که به هر دلیل از ادامه تحصیل بازمانده اند با حمایت بهزیستی و خانواده های این عزیزان به تحصیل بازگردانیم تا زمینه های پرورش و آموزش این عزیزان تقویت و ارتقاء یابد.

وی در خصوص نحوه صحیح برخورد مردم با کودکان عنوان کرد: بهترین شیوه این است که از این کودکان خرید نکنند چرا که با خرید و حمایت مادی از آنها، این کودکان را تشویق به حضور و کار در خیابان می کنیم  بهتر است کمک های مادی خود را به موسسات خیریه جهت رسیدگی به این کودکان ارائه کنیم. آنها را سوال پیچ نکنیم و راجع به زندگی خانوادگی و وضعیت تحصیل و درآمدشان از آنها نپرسیم. از ترحم کردن به آنها اجتناب کنیم و در صورت دیدن کودک کار در اماکن و سطح شهر، با اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و یا ادارات بهزیستی شهرستانها تماس برقرار نمائیم.

کد خبر 94360

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد