در رسانه |  ۴۱ درصد از کودکان کار در مراکز نگهداری قزوین از اتباع هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه در مرکز نگهداری کودکان خیابانی ۴۱ درصد کودکان اتباع و ۵۹ درصد آنان ایرانی هستند، گفت: پذیرش، شناسایی و حمایت از کودکان کار و خیابان در سطح استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» کودکان کار و خیابان از جمله مسائلی است که جوامع شهری به ویژه شهرهای بزرگ با آن مواجه هستند. کودکانی که به دلایل مختلف در سطح شهر یا در چهارراه‌ها به دست‌فروشی یا تکدی‌گری مشغول بوده و بخشی از بار تامین معاش زندگی را بر دوش می‌کشند.
 
بر این اساس جهت صیانت و حمایت از حقوق کودکان، متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه و نیز شرایط بروز آسیب‌های اجتماعی، سازمان بهزیستی از سال ۱۳۷۸ اقدام به راه‌اندازی مراکز ساماندهی کودکان خیابانی به صورت دولتی جهت نگهداری و فراهم کردن شرایط توانمندسازی کودکان و خانواده‌های آنان با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی وارد بر این دسته از کودکان و ارتقاء کیفیت زندگی کودکان و خانواده‌های آنان کرده است.
 
علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» با اشاره به آمار کودکان کار تحت پوشش بهزیستی استان اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱ درصد کودکان کار تحت پوشش بهزیستی استان قزوین را دختران و ۷۹ درصد آنان را پسران تشکیل می‌دهند که در گروه سنی ۷ الی ۱۸ سال هستند.
 
پذیرش، شناسایی و حمایت از کودکان کار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است
 
وی افزود: در مرکز نگهداری کودکان خیابانی ۴۱ درصد کودکان اتباع و ۵۹ درصد آنان ایرانی هستند اما در مرکز روزانه حمایتی_ آموزشی کودک و خانواده استان قزوین ۸۶ درصد افراد اتباع و ۱۴ درصد ایرانی هستند.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: خدمات مددکاری اجتماعی، روان‌شناسی، بهداشتی، درمانی، حقوقی، آموزشی، پیگیری‌های تلفنی و حضوری و همچنین نگهداری و مراقبت از کودکان از جمله خدمات ارائه شده به کودکان کار تحت پوشش بهزیستی است.
 
وی عنوان کرد: متاسفانه برخی آسیب‌های اجتماعی و مشکلات از قبیل از دست‌ دادن فرصت‌های شغلی و تحصیلی مناسب درآینده، بهره‌کشی و آسیب‌های جسمی، روانی و کاهش سطح تعاملات مثبت اجتماعی، قرارگرفتن در معرض مخاطرات بسیار چون سوء تغذیه، محرومیت از تحصیل و بازماندگی، محرومیت از بهداشت و سلامت، استثمار، سوء استفاده و مرگ کودکان کار را تهدید می‌کند و از طرفی جامعه را نیز دچار مخاطرات و آسیب‌های اجتماعی می‌کند.
 
دهباشی‌پور با بیان اینکه در استان قزوین پذیرش، شناسایی و حمایت از کودکان کار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ ادامه داد: مهم‌ترین عوامل موثر در گسترش معضل کودکان کار مسائل ناشی از فقر، حاشیه‌نشینی، نابرابری‌های اجتماعی، جنگ، مهاجرت و اعتیاد والدین است همچنین بیکاری والدین منجر به حضور کودکان در خیابان جهت کار به منظور فراهم کردن هزینه‌های زندگی می‌شود.
 
فعالیت دو مرکز حمایتی کودکان کار در قزوین 
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک مرکز دولتی نگهداری شبانه‌روزی و یک مرکز روزانه غیردولتی حمایتی و آموزشی کودک و خانواده در زمینه حمایت از کودکان کار و خیابان در استان قزوین فعالیت دارند.
 
این مسئول در ادامه مهمترین چالش کودکان کار و خیابانی اتباع در استان قزوین را همکاری نکردن و عدم ارائه مشخصات صحیح توسط کودکان اتباع جهت پذیرش در مراکز و همچنین پراکندگی کودکان اتباع فاقد مجوز در سطح استان قزوین عنوان کرد.
 
وی در ‌پایان گفت: علی رغم اینکه ارائه خدمات متنوع به کودکان کار در پیشگیری از وقوع و شدت انواع آسیب‌ها موثر است به نظر می‌رسد تا زمانی که ویژگی‌های فرهنگی غالب مهاجرین اتباع، تشویق کار کودک باشد، صرف ارائه خدمات اجتماعی، فرهنگی و درمانی به این کودکان منجر به حذف آنان از خیابان نخواهد شد و به صورت مداوم در خیابان حضور دارند لذا این امر نیازمند مداخلات جدی اجتماعی- قضائی است.
کد خبر 94190

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد