در رسانه / فقط ۲۶ درصد کودکان سه تا ۶ سال مهابادی برای بینایی سنجی مراجعه کرده اند

از ابتدای خردادماه جاری تاکنون ۲۶ درصد کودکان سه تا ۶ ساله این شهرستان زیرپوشش طرح غربالگری بینایی (آمبلیوپی) قرار گرفته‌اند.

کریم محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در قالب این طرح، تمام کودکان سه تا ۶ سال شهرستان شامل متولدان نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تا پایان ۱۳۹۹ که جمعیت بالغ بر ۱۳ هزار نفر است، تحت پوشش غربالگری بینایی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: در قالب این پویش، تاکنون ۱۰۰ مورد مشکوک به مشکلات بینایی شناسایی و از این تعداد برای ۱۵ کودک عینک مخصوص سفارش و اهدا شده است.

رییس اداره بهزیستی مهاباد اظهار کرد: در قالب این طرح کارشناسان اداره با مراجعه مراکز بهداشت محلات و شناسایی کودکان مشمول تست بینایی را انجام داده و این روند همچنان ادامه خواهد شد.

محمدی بیان کرد: هزینه طرح آمبلیوپی برای هر کودک در مرحله نخست ۱۵ هزار تومان است که درصورت نبود بضاعت مالی و یا افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی به صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته از بین کودکان سه تا ۶ سال مهابادی، برای ۶۰ نفر عینک تجویز شد و پنج نفر هم برای معاینات بیشتر به پزشک متخصص معرفی شده بود.

به گزارش ایرنا، آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک مشکل بینایی است که حدود ۲ تا سه درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند و اگر به موقع درمان نشود باعث اثرات جدی بر زندگی آنان می‌شود؛ در این بیماری یک چشم که به آن چشم تنبل یا آمبلیوپ می‌گویند، باعث می‌شود دید مرکزی به خوبی تکامل پیدا نکند.

اگر چه چشم آمبلیوپ ظاهری طبیعی و توانایی دیدن را دارد ولی مغز این چشم را خاموش می‌بیند و تنها چشم بهتر را برای دیدن انتخاب می‌کند در صورت عدم درمان آمبلیوپی، کاهش دید تا آخر عمر باقی می‌ماند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

کد خبر 93516

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد