سلامتی و سن زیر شش سال اصلی ترین موانع  سرراه فرزندخواندگی خانواده ها

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در آیین تجلیل و تکریم خانواده های فرزندپذیر بهزیستی درخواست خانواده ها در خصوص سلامتی کودک و سن زیر شش سال را اصلی ترین موانع مسیر فرزندخواندگی دانست.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در آیین تجلیل و تکریم خانواده های فرزندپذیر بهزیستی درخواست خانواده ها در خصوص سلامتی کودک و سن زیر شش سال را اصلی ترین موانع مسیر فرزندخواندگی دانست.

دکتر فرگل صحاف در این آیین که با حضور دادستان تبریز و دیگر مسئولان استانی و محلی برگزار شد ؛ ابراز داشت : امروزه به واسـطه ی افـزایش میـزان نابـاروری زوج هـا و بـی سرپرسـتی کودکـان، فرزندخوانـدگی بیشـتر در کانون توجه قرار گرفته است و متقاضـیان فرزندخوانـدگی نسـبت بـه سالهای قبـل افـزایش مضاعفی داشته اسـت ؛ لکن ۹۳ درصد خانواده ها، درخواست فرزندخواندگی کودکان زیر شش سال را دارند و این در حالی است که ۱۸ درصد کودکان مقیم مراکز بهزیستی زیر شش سال و مابقی بالای شش سال می باشند.

دکتر فرگل صحاف با بیان اینکه فقط یک درصد از خانواده ها درخواست فرزندخواندگی کودکان دارای معلولیت را دارند ؛ اظهار کرد : ۹۹ درصد خانواده ها متقاضی فرزندخواندگی کودکان سالم می باشند واین در حالی است که که تعدادکثیری از فرزندان واجد شرایط فرزندخواندگی مقیم خانه های بهزیستی دارای معلولیت و یا بیماریها و نیازمند پیگیری درمان هستند و با شرایط مذکور پاسخ گویی به این درخواستها عملا برای این اداره کل غیرممکن هست.

واگذاری ۲۵۰ کودک به فرزندخواندگی طی ۵ سال اخیر

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از واگذاری ۲۵۰ کودک به فرزندخواندگی توسط این اداره کل طی ۵ سال اخیر خبر داد که ۵۰ نفر از این فرزندان بالای شش سال سن داشتند.

دکتر صحاف ضمن خاطرنشان کردن برخورداری اعضای خانواده و کودک فرزندخوانده از تاثیرات عاطفی این فرزندخواندگی گفت : برخورداری از محبت خانواده و آغوش گرم والدین نیاز تمام کودکان بوده و علم پزشکی اثبات کرده که برخورداری از آغوش والدین و تماس فیزیکی و محرکهای محیطی تأثیر بسزایی دررشد همه جانبه کودکان بخصوص کودکان دارای مشکلات جسمی و ذهنی در سالهای اولیه زندگی کودکان ایفا می نماید. همچنین تاثیر اقامت در محیط امن خانوادگی وتشکیل دلبستگی ایمن با والدین در نوجوانی نقش قابل توجهی در عبور ایمن از دوران بحران هویت و تشکیل هویت معقول در دوره نوجوانی دارد.

امین موقت طرحی برای کودکان فاقد شرایط فرزندخواندگی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی امین موقت را طرحی برای برخورداری کودکان فاقد شرایط فرزندخواندگی برای برخورداری از کانون گرم خانواده عنوان کرد.

دکتر فرگل صحاف با بیان اینکه امین‌موقت یک حکم قضائی بوده و برای کودکانی صادر می‌شود که پدر و جد پدری آن‌ها امکان سرپرستی شان را به‌صورت موقت ندارند ادامه داد : از آنجا که امکان فرزند خواندگی برای تعدادی از کودکان بد سرپرست یا کودکان با سن بالاتر، کودکان دارای مشکلات جسمانی و ذهنی یا کودکانی که برای واگذاری به فرزندخواندگی نیاز به ماندن آنان به مدت ۲ سال در مراکز بهریستی می باشد وجود ندارد ؛ برای پیشگیری از ماندن این قبیل کودکان در مراکز نگهداری بهزیستی و بهره‌مندی آنان از کانون گرم خانواده، سازمان بهزیستی از خانواده های خیر درخواست می کند که برای سرپرستی این کودکان ولو به صورت موقت اقدام کنند تا این کودکان هم بتوانند از کانون گرم خانواده و مهر ومحبت والدین بهره مند شوند.

صحاف در ادامه بیان داشت : زوجین نابارور، زنان مجرد بالای ۳۵ سال و زوجین دارای فرزند که دارای سلامت روانی و تمکین مالی باشند می توانند برای امین موقتی اقدام کنند که در امین موقت تغییر شناسنامه و هویت صورت نمی‌گیرد. ضمنا تعهدات مالی به نفع کودک انجام نمی‌شود. ضمن آن‌که این نوع سرپرستی، موقت است و در صورت بازگشت شرایط پدر و جدپدری، حکم فسخ می‌شود و پس از پذیرش کودک به عنوان امین موقت توسط خانواده و در صورت عدم مراجعه والدین زیستی ویا عدم احراز صلاحیت توسط ایشان برای سرپرستی فرزندشان، امکان صدور حکم دائم فرزندخواندگی وجود دارد.

وی با بیان ثبت نام آنلاین برای فرزندخواندگی افزود : از اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ ثبت نام برای فرزندخواندگی به صورت سامانه ای و درسـامانه فرزندخواندگی به آدرس Adoption behzisti. net انجام می شود و خانواده ها با ورود به سامانه اطلاعات و مدارک خود را در سامانه بارگزاری کرده و بعد از بررسی پرونده متقاضیان در سامانه و بازدید منزل و انجام مراحل مشاوره واستعلامات قانونی در صورت تایید صلاحیت پشت نوبت واگذاری فرزندخوانده قرار می گیرند.

صحاف انتخاب بهترین والدین از بین متقاضیان سرپرستی و تأمین حداکثر منافع عالیه برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بی‌سرپرست را وظیفه اصلی سازمان بهزیستی عنوان کرد و بیان داشت : بهزیستی براساس مدارک شناسایی، تحصیلی، شغلی و مالی، پاسخ استعلام سازمان پزشکی قانونی و اداره تشخیص هویت، نظریه مشاوران و ... تطابق آنها با قوانین و مقررات جاری، راجع به صلاحیت متقاضیان اظهارنظر می‌کند و ممکن است در هر مرحله صلاحیت متقاضیان مورد تایید نهایی قرار نگیرد.

وی برخورداری از سلامت روان را ازجمله شروط لازم و ضروری متقاضیان برای پذیرش فرزند برشمرد و در ادامه افزود : ارائه خدمات مشاوره ای وروانشناختی قبل وپس از فرزندخواندگی ضروری می باشد و استمرار ارتباط والدین غیرزیستی با روانشناس و مشاوردرتمام مراحل رشدی فرزند برای تقویت مهارتهای فرزند پروری والدین امری اجتناب ناپذیراست و تصمیم نهایی با لحاظ کلیه جوانب از جمله گزارش مددکاری، گزارشهای پزشکی قانونی و مشاوره های روانشناسی ، توسط کمیته فرزندخواندگی انجام می شود.

صحاف گفت : به منظور سهولت دردسترسی متقاضیان به خدمات مشاوره ای در شهرستانها تلاش شده تا در شهرستانهای همجوار استان مشاور آموزش دیده برای امر فرزندخواندگی وجود داشته باشد تا متقاضیان و خانواده های فرزندپذیر مجبور به طی مسافتهای طولانی برای بهرمندی از خدمات مشاوره نشوند و مشـاوران منتخـبِ سـازمان در حـوزه فرزندخوانـدگی با نهایـت دقـت و حساسـیت بـه ارزیـابی متقاضـیان می پردازند چرا که فرزندخواندگی مرحله ای مهم و اساسـی در تعیـین سرنوشـت کـودک و سرپرسـتان وی مـی باشـد کـه با تصمیم و انتخاب درست و سـنجیده متقاضـیان، بـه تحکـیم روابـط و پیونـدهای خـانوادگی منجـر مـی شود و در غیر اینصورت متاسفانه آثاری بسیار مخـرب و گـاه جبـران ناپـذیر بـر سـلامت روان کـودک، بنیـان خـانواده و روابـط زوجین مـی گـذارد ؛ لـذا در جهـت انتخـاب صـحیح متقاضـیان، نیـاز بـه دانـش و بررسـی دقیـق و همـه جانبـه مـوارد متعـددی از قبیـل سـلامت روان متقاضـیان، روابـط متقابـل زوجـین، بررسی پذیرش و نگرش و بینش زوجـین، مهـارت هـای فرزنـدپروری و والـدگری متقاضـیان و ... مـی باشـد و مشـاوران بـا تمرکـز بـر موضـوع و ارزیـابی همـه جانبـه متقاضـیان از شکسـت فرزندخوانـدگی پیشـگیری نمـوده و فراینـد فرزندخواندگی را آگاهانه تر و با مسئولیت بیشتری دنبال مـی کننـد.

وی در ادامه گفت : یکی از مشکلات سازمان در زمینه سرعت بخشیدن به امر واگذاری فرزندان به فرزندخواندگی تعدد شعبات معرفی کننده کودکان بی سرپرست وبدسرپرست به بهزیستی می باشد که همین امر باعث عدم امکان ایجاد وحدت رویه می شود و دراین شرایط پیشنهاد می شود تا حد امکان کلیه امورات مربوط به کودکان بی سرپرست بهزیستی ازطریق یک شعبه واحد انجام پذیرد و استعلامات قانونی در خصوص سوابق والدین فرزندان از طریق همان شعبه صورت گیرد و در کنار آن بررسیهای میدانی کارشناسان بهزیستی به یک شعبه واحد گزارش شده ونهایتا در مورد واگذاری فرزند به فرزندخواندگی و یا امین موقتی تصمیم گیری شود.

وی در انتها گفت : با توجه به افزایش روزافزون تعداد فرزندان معرفی شده به مراکز بهزیستی و با توجه به نیاز کودکان به بهرمندی از محیط امن خانواده و پیشگیری از عوارض زیانبار زندگی موسسه ای اخیرا درراستای اجرای ماده ۱۳ الحاقی به آیین نامه اجرایی قانون حمایت ازکودکان ونوجوانان مصوب ۱۴۰۲/۰۱/۲۰ هیئت وزیران سازمان بهزیستی کل کشور در حال برنامه ریزی برای واگذاری مراقبت از کودکان به موسـسات مراقبت خانواده محور وخانواده های داوطلـب می باشد که در صورت اجرای آن سرپرستی کودکان از همان ابتدای معرفی توسط مقام قضایی به سازمان راسا توسط سازمان به خانواده های داوطلب البته به صورت موقت واگذار خواهد شد.

در ادامه با حضور دادستان تبریز با اهدای لوح سپاس از خانواده‌های فرزند پذیر تجلیل و قدردانی شد.

کد خبر 93149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد