آغاز برنامه کشوری غربالگری بینایی کودکان ٣ تا ۶ سال در خراسان جنوبی

مراسم نمادین افتتاح برنامه کشوری غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال باحضور شرفی مدیرکل بهزیستی استان، جمعی از معاونین بهزیستی ودیگر مسئولین در مرکز استان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان جنوبی، شرفی مدیرکل بهزیستی استان در این مراسم ضمن تشکر از دست اندرکاران و مجریان برنامه برنامه کشوری غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در بخش های دولتی و غیردولتی گفت: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرح های پیشگیرانه ای است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی درکودکان ٣ تا ۶ سال در طی سال در پایگاه های دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان ها انجام می شود و نیازمند اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و همکاری بیشتر خانواده ها میباشد. مدیرکل بهزیستی استان در این مراسم به ارائه آمارهایی دراین حوزه پرداخت و گفت: طی سال ١۴٠١ تعداد ۴٩٠٠٨ کودک ٣ تا ۶ سال در استان غربالگری شده اند که از این تعداد ١۶۶۶ مورد دارای اختلالات بینایی شناسایی شدند. وی تعداد کودکان آمبلیوپ ( دارای تنبلی چشم ) را ۵٢٢ کودک اعلام کرد و گفت: ٣٨٨ نفر از آن ها با اعتبار ١٩۴ میلیون تومان کمک هزینه عینک دریافت کرده اند. شرفی تعداد کودکان معرفی شده به بیمارستان خاتم الانبیاء مشهد جهت برخورداری از خدمات رایگان عمل جراحی و مداخلات درمانی را ۴٢ کودک اعلام کرد. مدیرکل بهزیستی استان تعداد پایگاه های دائمی غربالگری بینایی را ۴٨ پایگاه و پایگاه های غیر دائمی غربالگری بینایی را ۶۵٠ پایگاه شامل مراکز پیش دبستانی، کودکستان ها، مراکز و خانه های بهداشت و... معرفی کرد. شرفی تعداد مراکز تشخیصی بینایی سنجی همکار دربرنامه را ٢۴ مرکز در استان و مراکز مداخله ای همکار در برنامه را ۴ چشم پزشکی، تعداد موسسات همکار بخش غیردولتی را ١۵ موسسه فعال و تعداد مجریان و غربالگران برنامه را ٢٨ مجری غربالگر اعلام کرد که با ١۵ دستگاه غربالگری بینایی، ارائه خدمت میکنند.
شرفی ادامه داد در حال حاضر تعداد ۶١٠٠٠ کودک واجد الشرایط غربالگری در استان وجود دارند که از ابتدای سال تاکنون حدود ٢۴٠٠٠ نفر آن ها غربال شده اند. وی از شهروندان و هم استانی های عزیز درخواست کرد حداکثر تا پایان دی ماه با در دست داشتن شناسنامه کودک به ادارات بهزیستی محل سکونت و یا پایگاه های دائمی تحت نظارت سازمان بهزیستی، مراکز مثبت زندگی و مراکز بهداشت در شهرستان ها مراجعه و از خدمات غربالگری یبنایی بهره مند گردند.
وی افزود: دراین برنامه صرفا یک غربالگری انجام نمیشود، بلکه کودکان دارای مشکل بینایی پس از شناسایی به سطوح بالاتر ارجاع و تا مرحله درمان پیگیری میشوند تا با انجام این مهم از بروز معلولیت کم بینایی و نابینایی در جامعه جلوگیری شود. شرفی افزود: در این حوزه هم مانند دیگر خدمات بهزیستی به دهک درآمدی افراد توجه شده و به افراد کم بضاعت این خدمات به صورت رایگان ارائه میشود، چه منجر به دریافت عینک بشود چه هم برای عمل جراحی در سطوح بالا ارجاع داشته باشیم. مدیرکل بهزیستی استان ضمن اشاره به اهمیت بحث جوانی جمعیت گفت: این موضوع نیاز به تلاش بیش از پیش بهزیستی و دستگاه های همکار در موضوع پیشگیری از معلولیت‌ها دارد تا شاهد تولد افراد سالم و افزایش جمعیت سالم در جامعه باشیم چرا که جلوگیری از تولد یک فرد معلول از ارائه صرف خدمات به چند نفر معلول اهمیت بیشتری دارد. شرفی ادامه داد: با توجه به فراهم شدن این چنین بستری توسط بهزیستی انتظار ما از خانواده ها وجامعه این است که ضمن اطلاع رسانی در محیط های خانوادگی نسبت به مراجعه به موقع برای انجام غربالگری بینایی اقدام نمایند. در پایان این جلسه پایگاه دائمی غربالگری بینایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز استان افتتاح و غربال نمادین تعدادی از کودکان انجام شد.

کد خبر 93120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد