در رسانه | ۲۱۱ نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی قشم قرار دارند

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا تحت پوشش خدمات این اداره قرار داشته و از حمایت های مادی و وسایل توانبخشی این نهاد برخوردارند.

سیروس شمس الهی روز شنبه در آستانه روز جهانی نابینایان (عصای سفید) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا (۷۲ زن و ۱۳۹ مرد) در مناطق شهری و روستایی این جزیره (۴۲ نفر شهری و ۱۶۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۳۴ نفر نابینای مطلق و ۱۷۷ نفر کم بینا می باشند.

وی ادامه داد: تمامی نابینایان و کم بینایان تحت پوشش بهزیستی این شهرستان مرزی، مستمری دریافت می کنند و از خدماتی نظیر دریافت وسایل کمک توانبخشی، عصای سفید، کمک هزینه تحصیلی و ایاب و ذهاب برخوردار می شوند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم توضیح داد: این اداره در سه حوزه پیشگیری، درمان و پس از درمان خدمات خود را به مردم و نابینایان ارایه می دهد که حوزه پیشگیری مربوطه به طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) است که بین کودکان سه تا ۶ ساله در پایگاه های بهزیستی و مهدهای کودک اجرا می شود.

شمس الهی اضافه کرد: سال گذشته هفت هزار و پنج کودک سه تا ۶ ساله قشم در طرح پیشگیری از تنبلی چشم شرکت کردند که اجرای این طرح از ابتلای تعدادی از کودکان به نابینایی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز ۲ هزار و ۴۴۴ کودک معاینه و غربالگری بینایی شدند، گفت: بیماری تنبلی چشم اگر به موقع و در سنین سه تا ۶ ساله شناسایی شود قابل درمان است و در صورت بی توجهی می تواند به نابینایی فرد منجر شود.

رییس اداره بهزیستی قشم مناسب سازی معابر را دیگر نیاز نابینایان اعلام کرد و افزود: نصب موزاییک های بریل در پیاده روها، رفع مشکل پُل ها روی جوی آب، برطرف کردن موانع در معابر و به سازی مسیر رفت و آمد معلولان و نابینایان می تواند بخش مهمی از مشکلات نابینایان برای حضور در جامعه را برطرف کند.

پانزدهم اکتبر برابر با بیست و سوم مهرماه، روز جهانی نابینایان و عصای سفید است و هدف از نامگذاری این روز توجه بیشتر به مشکل افراد روشندل و ایجاد محیط های مناسب برای استفاده کنندگان از عصای سفید است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

کد خبر 92193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد