مصاحبه رادیویی معاون امور اجتماعی با برنامه رادیو ساعتی بمناسبت هفته ملی کودک

به گزارش روابط عمومی، خسرو امیدوار، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل همزمان با ششمین روز از هفته ملی کودک با شعار «کودک، گذشته، حال، آینده» به ارائه گزارشی از خدمات سازمان بهزیستی و بهزیستی استان اردبیل به کودکان پرداخت.

خسرو امیدوار، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل با اشاره به شعار ششمین روز از هفته کودک، گفت: شعار «کودک، گذشته، حال، آینده» نشان میدهد که نظر همه دست اندرکاران امور کودک به این است که پایه و اساس زندگی انسان ها در دوران کودکی شکل می گیرد و اگر تربیت صحیح و آموزش درست در این دوران اتفاق بیافتد، شاهد نقش آفرینی افراد مفید و مؤثر در جامعه خواهیم بود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: با توجه به سفارش امام صادق(ع) به تحصیل، تهذیب و ورزش کودکان، باید این حدیث سرلوحه زندگی ما قرار بگیرد و به صورت کلی ببینیم که کدامیک از این ۳ زمینه مهم را برای کودکان فراهم کرده ایم. عمده کودکان در تحصیل مشکلی ندارند و خانواده ها نیز به صورت نسبی، بحث اهتمام به ورزش کودکان را پیش میبرند اما نسبت به مبحث تهذیب، باید بیش از پیش توجه شود.

امیدوار افزود: شکل زندگی سنتی با توجه به سبک زندگی کنونی، دستخوش تغییراتی شده است. در گذشته زندگی ها گسترده تر بود و خانواده ها در کنار هم زندگی می کردند فرهنگ پذیری در بین آنها اتفاق می افتاد و تا این حد شاهد شکاف میان نسل ها نبودیم. در زندگی های امروزه، شرایط ایجاب میکند که با توجه به مواردی همچون آپارتمان نشینی، شاغل بودن مادر و تعداد فرزندان کمتر در خانواده، همچنین ازدواج افرادی با دو فرهنگ کاملا متفاوت یا آشنا نبودن با شیوه پرورش و تربیت صحیح فرزندان، اولیاء از آموزش های تخصصی با پایه و اساس علمی، بهره مند شوند.

این مقام مسئول اظهار داشت: مسئله دیگری که اولیاء باید به آن توجه کنند، این است که نیاز نیست کودکان خود را به مهد کودک هایی ببرند که آموزش هایی را که در پایه های ابتدایی به کودکان ارائه خواهد شد، در این مهد ها یاد بگیرند. چرا که مهدکودک و پایه پیش دبستانی صرفا به این منظور است که کودکان، مهارت هایی همچون تعاون و همکاری، نوع دوستی، خودباوری، عزت نفس و مهارت های اجتماعی را یاد بگیرند و تمامی آموزش های بعدی را با حساب و کتاب در پایه های مربوطه فرا بگیرند.

امیدوار به خدمات بهزیستی برای کودکان اشاره کرده و گفت: بخش قابل توجهی از خدمات بهزیستی، همچون غربالگری های بینایی و شنوایی و یک سری از خدمات خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، برای عموم کودکان ارائه می شود و بخش دیگر خدمات، مختص کودکانی با شرایط ویژه است.

وی به توضیحات بیشتری در خصوص خدمات بهزیستی پرداخته و گفت: به کودکانی که شرایط خاصی دارند، مثل فرزند های طلاق، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست یا کودکانی که خانواده آنها دارای اختلالات شدید خانوادگی هستند، چند شکل خدمت ارائه می شود. بخش مهم این خدمات، مراقبت در خانواده می باشد که تاکید ما نیز بر این است تا کودکان، حدالمقدور در کانون خانواده باشند و خدمات عمدتا مالی، روانشناسی و مددکاری به آنها ارائه می شود.

امیدوار ادامه داد: بخش دیگر این خدمات در قالب مراقبت در خانه ارائه می شود و به این صورت است که کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست در خانه های نگهداری به صورت روزانه یا شبانه روزی نگهداری می شوند و این کودکان در کنار هم سن  و سال های خود، از برنامه هایی که برای رشد و بالندگی آنها نیاز است، بهره مند می شوند. مورد دیگر نیز بحث حضانت می باشد و خانواده هایی که صاحب فرزند نمی شوند، می توانند از بهزیستی، حضانت کودکان بی سرپرست را به عهده بگیرند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در خصوص خدمات ارائه شده به کودکان کار و خیابانی توضیح داد: کودکان کار و خیابانی شامل تمام افراد زیر ۱۸ سال می شود که همگی باید در این سن به جای کار کردن در خیابان ها، به تحصیل و بازی بپردازند و از همین رو، واحد های سیار در اورژانس اجتماعی، سعی بر جلب و جذب این کودکان دارند تا با توجه به آیین ساماندهی کودکان کار و خیابانی توسط هیئت وزیران، نسبت به تحصیل، مراکز نگهداری، حرفه آموزی و امور بهداشتی و روانشناسی آنان رسیدگی شود.

امیدوار بیان کرد: بهزیستی حتی به کودکانی که مادر سرپرست خانواده آنها می باشد، علاوه بر خدماتی همچون حرفه آموزی که به مادر ارائه می شود، خدماتی از قبیل پرداخت شهریه های دانش آموزی و دانشجویی ارائه می دهد.

وی در نهایت، خواستار گزارش هم استانی ها در خصوص کودکان در معرض آسیب شده و گفت: از هم استانی های عزیز خوهشمندم که در صورت مشاهده کودکان کار و خیابانی یا مواردی همچون کودک آزاری، حتما با شماره گیری خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، همکاران مستقر در اورژانس اجتماعی را مطلع کنند تا از آسیب های وارده به این کودکان جلوگیری شود و با امید به اینکه روزی همه کودکان بتوانند با حقوقی برابر برای رسیدن به رویاهای خود تلاش کنند، گامی مؤثر برداریم.

کد خبر 91785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد