در رسانه| غربالگری حاملگی به صورت کامل حذف نشده است

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از عدم حذف غربالگری حاملگی به طول کامل خبر داد. فرگل صحاف در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر حذف غربالگری و عوارض آن گفت: غربالگری به طور کامل حذف نشده و خانواده های دارای چند معلول و حتی یک معلول غربالگری می […]

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از عدم حذف غربالگری حاملگی به طول کامل خبر داد.

به گزارش تانیش نیوز فرگل صحاف در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر حذف غربالگری و عوارض آن گفت: غربالگری به طور کامل حذف نشده و خانواده های دارای چند معلول و حتی یک معلول غربالگری می شوند.

وی افزود: سال گذشته در جهت پیشگیری از تولد نوزادان معلول ۷۴۶۳ مشاوره در مراکز دولتی و غیردولتی انجام شده است.

صحاف همچنین از هزینه حدود ۸ میلیارد تومانی آزمایشات ژنتیکی خبر داد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در این نشست شعار امسال هفته سلامت روان را « سلامت روان حق همه است» گفت: سلامت روان یکی از مهم ترین موضوعات در جامعه است و باید گفت رسالت علم روانشناسی شفای روح است و باید به این باور داشته باشیم تا حس خوب به انسان‌ها بدهیم.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: با گفتگو به تنهایی‌هایمان خاتمه دهیم یکی دیگر از رسالت‌های روانشناختی است. بدون شک جامعه آرمانی و مورد انتظار جامعه‌ای است که تک تک افراد آن در سطح بالایی از سلامت از جنبه‌های مختلف قرار داشته باشد.

وی با اشاره بر برنامه‌های این هفته، گفت: اقدامات اختصاصی برای ارتقای سلامت روان، پیشگیری از اختلالات روانی و تسهیل بهبودی، ارتقای حقوق انسان، کاهش شیوع و اختلالات روانی از جمله اقدامات ماست.

صحاف بیان کرد: تقویت رهبری و دولتی موثر برای سلامت روان، تهیه خدمات جامع، یکپارچه و مسوولانه سلامت روان و مراقبت اجتماعی در شرایط جامعه، اجرای راهبردهایی برای ارتقا و پیشگیری در سلامت روان، جزو چهار موضوع کلیدی تمرکز است.

وی گفت: بر اساس ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور سازمان بهزیستی کشور متولی سلامت اجتماعی با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مداخله در بحران‌های اجتماعی، ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی به همه معلولان و مددجویان و گروه‌های آسیب‌پذیر از قبیل زنان، کودکان، سالمندان، نیازمندهای جامعه است.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در بحث خانواده شکل‌گیری یک نهاد سالم، به نام خانواده اعم از ازدواج و آموزش‌های مرتبط با آن و تقویت و تحکیم بنیان خانواده، فرزندآوری و تربیت فرزند است، افزود: یکی از افتخارات بهزیستی این است که در نزدیک‌ترین ارتباط خود با انسان‌ها از طریق متخصصانی دلسوز و متعهد است.

وی با اشاره بر اینکه ارتباط بهزیستی با جامعه مردمی از طریق مشاوره‌های حضوری و تلفنی در وهله اول می‌باشد، افزود: در سال گذشته به تعداد ۳۵ هزار و ۷۸۳ مشاوره حضوری در تعداد ۱۷۷ مرکز دولتی و غیردولتی انجام گرفت.

صحاف با تاکید بر اینکه بهزیستی جزو نهادهایی است که بیشترین ظرفیت را برای همکاری و مشارکت در خدمات روان‌شناختی دارد، گفت: هم اینک نزدیک بر یک هزار نفر در بخش‌ای دولتی و غیردولتی کار می‌کند.

وی یادآور شد:  ۸۲۵ موسسه با بهزیستی همکاری می‌کند که نزدیک ۴ بر هزار نفر در این مراکز فعالیت می‌کنند به طوریکه ۵۰ درصد از آنها مرتبط با روانشناسی و دارای مقاطع تحصیلی بالا هستند.

صحاف افزود: بخش عظیمی از این مراکز غیردولتی است.

وی گفت: روانشناس و تاثیر آنها نقش زیادی در عملکرد بهزیستی دارد و در همه بخش‌های این سازمان، روانشناس یک نقش پراهمیتی دارد.

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: وقتی در جاهایی می‌بینیم که مددیار معلولین را در مراکز مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد ناشی از این است که خود  آن فرد نه تنها تخصصی در این زمینه ندارد بلکه خودش از سلامت روان برخوردار نیست.

وی متذکر شد: نظارت و بازرسی در استان به قدری زیاد است که اجازه این داده نمی‌شود که معلولی مورد آزار و اذیت قرار گیرد و  درصورت مشاهده نیز با برخورد بسیار شدیدی خواهد بود.

صحاف به موضوع خانواده اشاره کرد و گفت: آموزش‌های مهارت‌های پیش از ازدواج، آموزش‌های بعد از ازدواج، تربیت فرزندآوری، کنترل و کاهش طلاق، مداخله در بحران از طریق خط ۱۲۳ وجود دارد.

رایگان بودن مشاوره‌ها

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره بر اینکه  ۷۲ هزار و ۶۸۴ مشاوره توسط ۱۷ مشاور به صورت تلفنی با خط ۱۴۸۰ انجام گرفته است، گفت: در سال جاری ۱۶ هزار و ۶۱۰ مشاوره حضوری انجام گرفته و همچنین  ۳۸ هزار و ۴۲۰ مشاوره تلفنی داشتیم.

وی بیان کرد: مشاوره‌های صورت گرفته رایگان است و حداقل نیم ساعت وقت برای فرد مشاور گیرنده اختصاص داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان  ابراز کرد:در بخش کنترل و کاهش طلاق از طریق سامانه “زمان” همه افرادی که متقاضی طلاق هستند، به ما ارجاع داده می‌شود و ما از این طریق مشاوره می‌دهیم.

وی افزود: در سال گذشته ۸ هزار و ۵۳ نفر مشاوره برای زوجین متقاضی طلاق داده شد و امسال نیز  ۴ هزار و ۷۶۵ نفر نیز مشاوره داده شده است.

صحاف گفت: ۲۰ درصد سازش در پرونده‌های طلاق سال گذشته و ۲۰ درصد امسال سازش داشتیم که ۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: وکلا در این زمینه می‌توانند به ما کمک کنند و مراجعان را برای مشاوره به ما ارجاع دهند.

مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: در سال گذشته ۷هزار و ۴۱۵ مورد تماس با ۱۲۳ داشتیم که بیشترین موضوع مداخله در بحران فردی و خانواده و  کودک آزاری بود.

وی گفت: ۳ هزار و ۹۰۱ مداخله در بحران در سال گذشته داشتیم به طوریکه در شناساندن شماره ۱۲۳ تمام تلاش خود را می‌کنیم و با هر طریقی اطلاع رسانی می‌کنیم؛ در ۶ ماه ۲ هزار و ۷۹۵ مورد تماس داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در تمام بحران‌ها ما مداخلات لازم را داشتیم؛ تیم «محب» بعد از همه بحران‌ها اعزام می‌شوند و با مردم بحران دیده صحبت می‌کنند.*

کد خبر 91678

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد