در رسانه|مراکز خانه امن بهزیستی پناهگاهی برای زنان خشونت دیده و حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: با راه اندازی مرکز خانه امن پناهگاهی برای آسیب دیدگان اجتماعی مهیا شده و خدمات مشاوره ای، درمانی، حقوقی به زنان در معرض خشونت و خشونت دیده ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ خشونت علیه زنان و دختران از موضوعات پنهان و نادیده گرفته شده در سطح جهان است که این خشونت ها معمولا شاید به دلیل ترس از فرد آزارگر یا مورد قضاوت قرار گرفتن توسط جامعه گزارش نشوند. 

در این میان عوامل مختلف فرهنگی،  اجتماعی ، اقتصادی و روانی می توانند منجر به خشونت علیه زنان شوند که در این راستا علی دهباشی پور مدیرکل بهزریستی استان در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص ابعاد این پدیده و راههای مقابله با آن نکاتی را یادآورشد.

دهباشی پور اظهارداشت: محققین در بررسی های متعدد خود به نمونه های مشخص مشکلات فردی و اجتماعی ناشی از خشونت خانوادگی رسیده اند که به اعتقاد آنها یکی از مهم ترین مشکلات خانواده ها در جامعه امروزی، تحت آزار قرار گرفتن اعضای خانواده است. 

وی بیان کرد: قربانیان خشونت، در روابط اجتماعی خود نیز مشکلاتی پیدا می کنند و معمولاً عزت نفس خود را از دست داده و در محیط های کاری، از بهره وری و کارآیی پایینی برخوردارند و رفتارهای پرخاشگرایانه یا حالات افسردگی در آنان مشاهده می شود.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآورشد: علاوه بر تاثیر خشونتها بر فرد خشونت دیده، کودکان آنها نیز به عنوان کسانی که شاهد خشونتهای خانگی بوده اند، از فضای ناامن خانه و صحنه های خشونت آمیز تاثیر پذیرفته و دچار مشکلات روحی و رفتاری می شوند همچنین احتمال اینکه این کودکان در آینده تبدیل به افراد آزارگر و خشن شوند بالاتر از سایر کودکان است.

وی گفت: به منظور پیشگیری از خشونت و افزایش ایمنی زنان در مقابل مرتکب خشونت، مرکز خانه امن به عنوان پناهگاهی برای اسکان زنان و کودکان همراه آنان راه اندازی شده و زنان و دختران در معرض خشونت و یا خشونت دیده می توانند با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس گرفته تا مشاوران و مددکاران آموزش‌دیده این مرکز، افراد را راهنمایی کرده و در صورت نیاز به مراکز مختلف از جمله خانه امن ارجاع ‌داده شوند ، البته در صورت نیاز کارشناسان اورژانس اجتماعی سیار نیز  به محل مورد نظر مراجعه می کنند.

دهباشی پور اظهارداشت: مرکز خانه امن در سال ۱۳۹۶ با هدف حمایت از زنان خشونت دیده در دو بخش نگهداری(خوابگاهی) و ارائه خدمات سرپایی(روزانه) آغاز بکار کرد و این مرکز به صورت رایگان و شبانه روزی، زنان خشونت دیده را نگهداری و یا بصورت غیر شبانه روزی تحت پوشش قرار می دهند و از طریق ارائه خدمات تخصصی نظیر مددکاری اجتماعی، روان شناسی، بهداشتی زمینه توانمند سازی را فراهم می کنند و در این مرکز، خدمت گیرندگان علاوه بر اقامت شبانه روزی می توانند از خدمات حمایتی و تخصصی بهره مند شوند.

این کارشناس امور اجتماعی در خصوص تعریف خشونت خانگی هم بیان کرد: خشونت خانگی به هر شکلی از خشونت توسط شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده صرف نظر از اینکه کجا اتفاق افتاده باشد اطلاق می شود و سایر اصطلاحاتی که استفاده می شوند؛ آزار خانگی، همسرآزاری، خشونت خانوادگی و خشونت شریک زندگی است.

وی اضافه کرد: خشونت طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت عبارت است از تهدید یا تمایل یا اقدام به استفاده عمدی از نیروی فیزیکی یا قدرت، علیه خود یا دیگری شده و گروه یا جامعه که موجب بروز آسیب جسمانی، مرگ، آسیب روانی، ضعف رشد و یا انواع محرومیت ها شود.

دهباشی پور اظهارداشت: خشوت خانگی هم عبارت است از خشونتی که بین افراد خانواده و شرکای زندگی رخ می دهد که اغلب و نه همواره در درون خانه ها اتفاق می افتد. 

وی در خصوص انواع خشونت خانگی علیه زنان تصریح کرد: خشونت یا آزار فیزیکی مانند کتک زدن، هل دادن، قطع عضو، قتل وخشونت یا آزار جنسی مانند گفتگو درباره مسائل جنسی خارج از عرف، تجاوز، سوء استفاده جنسی، انحرافات جنسی وخشونت یا آزار عاطفی و روانی مانند باج خواهی، توهین، تحقیر، تهدید، در انزوا قرار دادن، شک و تردید است.

دهباشی پور بیان کرد: همچنین محرومیت و محدودیت اقتصادی مانند از بین بردن استقلال مالی، مصادره اموال، انکار مالکیت بر اموال محسوب می شود که باید به آن توجه کرد.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین در مورد اهداف راه اندازی مرکز خانه امن گفت: مهمترین هدف این مراکز حمایت و توانمند سازی زنان و دخترانی است که مورد خشونت واقع شده اند و گروه هدف در بهزیستی زنانی است که خشونت خانگی دیده اند و خود و یا به همراه فرزندان (به استثناء پسران بالای ۱۲ سال) نیازمند دریافت خدمات، اعم از سرپایی یا اقامتی هستند.

وی در زمینه خدمات مراکز خانه امن نیز گفت: ارائه خدمات مددکاری اجتماعی، بررسی وضعیت اسکان فوری، آموزش اقدامات محافظت کننده و ارتباط با خانواده، فعالیت های کاهش بحران، مصاحبه تشخیصی و برنامه ریزی جهت مداخله، پاسخ به نیازهای پایه و ارایه خدمات اجتماعی، حمایت یابی، بازتوانی و توانبخشی حرفه ای از جمله خدمات این مرکز است.

دهباشی پور یادآورشد: همچنین مرکز خانه امن در زمینه مداخلات تخصصی با مرتکبین خشونت، مداخلات مددکاری گروهی با مراجعین، حمایت از کودکان، پیگیری پس از ترخیص، پیشگیری اجتماع محور از خشونت علیه زنان، خدمات روانشناسی، فعالیت های کاهش بحران، مصاحبه بالینی و معاینه وضعیت روانی فعالیت دارد.

وی افزود: آموزش مهارتهای زندگی با همکاری مددکار اجتماعی، مداخلات تخصصی با مرتکبین خشونت و مشاوره و درمان اعم از مشاوره فردی و روانشناسی خانوادگی و گروهی، خدمات بهداشتی، درمانی، انجام معاینات کامل و آزمایشات پاراکلینیکی روتین و خدمات حقوقی شامل ارایه راهنمایی های حقوقی به افراد و پیگیری امور حقوقی افراد از مراجع ذیربط از دیگر خدمات مرکز خانه امن بهزیستی است.

دهباشی پور اظهارداشت: امیدواریم با افزایش آگاهی های علمی، دینی و توجه به مسائل اخلاقی شاهد کاهش خشونت در خانواده باشیم و با فعالیتت مراکز خانه امن گام مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی و سلامت جامعه برداشته شود.

کد خبر 91656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد