بازدید سرپرست محترم معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی استان قم از کانون نابینایان قم

در آستانه روز جهانی نابینایان سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی قم با حضور در کانون نابینایان جلوه امید قم در جریان فعالیتهای این کانون قرار گرفت.

در این دیدار صمیمانه محمد رضا رحیمی موحد  سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی قم در جریان کلاس های آموزشی کانون نابینایان جهت توانمند سازی جامعه هدف قرار گرفت و در رابطه با همکاری با کانون و همچنین مساعدت بیشتر سازمان بهزیستی با برنامه های کانون قول های نوید بخشی داد .

دکتر رضوانی مدیر عامل کانون نابینایان قم ضمن تشریح برنامه های پیش بینی شده برای گرامیداشت روز جهانی عصای سفید خاطرنشان کرد: برگزاری جشن روز عصای سفید و انعکاس توانمندی‌ها و فعالیت‌های نابینایان استان قم و معرفی چهره‌های موفق این قشر، بررسی مشکلات مربوط به عدم جامعه پذیری نابینایان ، تقدیر از ۲۵ چهره موفق نابینا در حوزه‌های علمی فرهنگی ورزشی و هنری ، انعکاس فعالیت‌های کانون نابینایان جلوه امید مصاحبه مدیرعامل کانون نابینایان جلوه امید استان قم با برخی از نشریات قم و برنامه های فرهنگی  از جمله برنامه های ماست.

لازم به ذکر است : هر ساله ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر را به عنوان روزجهانی نابینایان یا عصای سفید جشن می‌گیرند. این روز برای پاسداشت دستاوردهای و توجه به نیازهای افراد نابینا گرامی داشته می‌شود.

پیشینه استفاده از «عصای سفید» به زمان جنگ جهانی اول به عنوان نمادی برای نابینایان باز می گردد. هر چند که در کشورهای مختلف قوانین و نمادهای مختلفی برای استفاده و شناسایی نابینایان از این عصا وجود دارد، اما با توجه به اینکه رنگ سفید برای همگان به خوبی قابل رویت است، برای پیشگیری از خطراتی که نابینایان را تهدید می کنند، این رنگ در تمام دنیا برای عصای راهنمای آنها تصویب شده است. این عصا مورد استفاده افراد نابینا و افرادی با اختلالات بینایی قرار می گیرد و در انواع تاشو و قابل حمل طراحی می شود.

حقوق اجتماعی نابینایان

‌طبق قانون اساسی کشور افراد نابینا، حق بهره‌گیری از تمام امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند. آنان می بایست بتوانند از پیاده‌روها، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و وسایل ترابری همگانی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، خودرو، کشتی، هتل‌ها، مکان‌های عمومی و مراکز تفریحی و مذهبی بهره‌برداری کنند. چنانچه گهگاه محدودیتی برای سودجستن از این تسهیلات و مکان‌ها در میان باشد، باید فراگیر همه‌ افراد جامعه باشد و اگر شخص یا سازمانی فقط برای نابینایان در استفاده از تسهیلات همگانی، محدودیت ایجاد کند یا حقوق نابینایان عاقل و بالغ را نادیده بگیرد، مجرم شناخته می‌شود.رانندگان وسایل نقلیه، موظف به مراعات کامل نابینایانی هستند که با عصای سفید در خیابان‌ها رفت وآمد می‌کنند. دولت، موظف است، نابینایان را به مشارکت در امور دولتی تشویق کند تا آنان نیز به کار مشغول شوند.

کد خبر 91149

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد