پیشگیری از معلولیتها با تقویت همکاری بین بخشی امکان پذیر است 

سرپرست بهزیستی استان زنجان از همکاری دوجانبه سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی خبر داد و گفت: در سال جاری تفاهم نامه ای با همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی کشور در راستای گسترش فعالیتهای آموزشی، توانبخشی، حمایتی، تربیتی و تبادل تجارب و تقویت ارتباطات بین بخشی دو سازمان منعقد شده است که می تواند در افزایش پیشگیری از معلولیتها موثر باشد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو پیشگیری از معلولیتها وخدمت رسانی به معلولین را با تقویت همکاری های بین بخشی دستگاههای همکار و مرتبط امکان پذیر دانست و افزود: انجام غربالگری بینایی بدو ورود دبستان، ارجاع فارغ التحصیلان مدارس استثنایی به کارگاه های تولیدی و مراکز پشتیبانی بهزیستی و در اختیار گذاشتن منابع آموزشی از اهم فعالیت های بین بخشی با آموزش و پرورش استثنایی خواهد بود.

وی همکاری در شناسایی، جذب و آموزش افراد دارای معلولیت جامانده از تحصیل، همکاری فنی در اجرای مناسب سازی فضای آموزشی و توان بخشی مدارس، تدوین و اجرای طرح هاو پروژه های مشترک در جهت تسهیل دسترسی کودکان دارای معلولیت در مناطق روستایی و صعب العبور به تحصیل، انتقال دانش و تجارب در زمینه دستیابی به اهداف توانبخشی مبتنی برجامعه CBR و... را از دیگر موارد مهم این تفاهم نامه عنوان کرد.  

دکتر خدابنده لو اذعان داشت: علاوه بر ۳۲ پایگاه غربالگری بینایی تحت نظارت بهزیستی که کودکان ۳ تا ۶ سال را در سراسر استان غربال می نمایند، کودکان بدو ورود دبستان توسط نیروهای مستقر در مراکز جامع سنجش آموزش و پرورش استثنایی غربال و  کودکان مشکوک شناسایی شده توسط آموزش و پرورش  به اپتومتریستهای طرف قرارداد بهزیستی معرفی و کودکان نیازمند از کمک هزینه عینک و جراحی بهره مند می گردند.

وی نظارت طرفین در اجرای دقیق برنامه غربالگری بینایی کودکان، ارزیابی تخصصی و پیگیری موارد ارجاعی، همکاری در امر آگاهسازی و اطلاع رسانی در خصوص لزوم انجام غربالگری بینایی کودکان  و همکاری در تبادل اطلاعات مورد نیاز طرفین را از جمله تعهدات مشترک این تفاهم نامه برشمرد.

این مقام مسئول تعدادکودکان ۳ تا ۶ سال استان را بر طبق آمار اداره کل ثبت احوال استان زنجان، ۶۱ هزار و ۲۱۹ کودک  عنوان کرد و گفت: برش تعیین شده از سوی  بهزیستی کشور تحت پوشش قرار دادن کلیه  کودک ۳ تا ۶ ساله تا پایان سال جاری است.

کد خبر 90973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد