🔸 دوهزار معلول در روستاهای بروجرد تحت پوشش بهزیستی هستند

بروجرد - ایرنا - رییس بهزیستی بروجرد گفت: ۲ هزار و ۳۹ فرد دارای معلولیت ساکن در مناطق روستایی تحت پوشش برنامه‌های توانبخشی مبتنی بر جامعه این نهاد حمایتی هستند که این افراد تحت پوشش حمایت‌های متناسب اعم از مستمری یا خدمات توانبخشی قرار گرفته‌اند.

کرم رضا پیردایه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: "CBR"یا طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه از جمله برنامه‌هایی است که توسط بهزیستی در مناطق روستایی و دورافتاده اجرا می‌شود تا بتوان با شناسایی افراد معلول در این مناطق، بنابر استعداد و ظرفیت هر منطقه برای توانمندسازی آنها اقدام کرد.

وی بیان کرد: با اجرای این برنامه در تمام روستاهای بروجرد تاکنون حدود ۲ هزار و ۳۹ فرد دارای معلولیت شناسایی شده است که از این تعداد یک هزار و ۳۵ نفر مرد و یک هزار و چهار نفر زن هستند.

وی اظهار کرد: هر فرد دارای معلولیت بنابر استعداد خود و ظرفیت‌های منطقه محل سکونت در رشته‌های مختلف از جمله صنایع دستی، کاشت محصولات کشاورزی و صیفی جات، قالی باقی و قلاب بافی توانمند می‌شود.

پیردایه با بیان اینکه توانبخشی مبتنی برجامعه یعنی با توجه به ظرفیت‌های موجود درمحیط روستا برای توانبخشی و حمایت معلولان درآن محیط نهایت استفاده و بهره برداری می‌شود، یادآور شد: مهمترین فعالیت‌های برنامه شناسایی معلولان، آموزش در خانواده و خارج از خانواده، تشکیل صندوق‌های مالی خرد و دادن وام به اعضاء، دریافت سرمایه کار، نیازسنجی و ارجاع به واحدهای مربوطه، پیگیری مناسب سازی معابر و منازل مددجویان و پیگیری و اطلاع رسانی قانون حمایت از حقوق معلولان است.

وی ادامه داد: به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی مسابقه ورزشی معلولان روستایی برنامه CBR در سالن ورزشی ولایت شهرستان بروجرد برگزار شد که در این برنامه از ورزشکاران موفق روستایی تحت پوشش بهزیستی تجلیل به عمل آمد.

رییس بهزیستی بروجرد گفت: بیش از هفت هزار پرونده معلولیت اعم از معلولیت‌های شنوایی، بینایی، اعصاب و روان، ذهنی، ضایعه نخاعی و چند معلولیتی در این شهرستان به ثبت رسیده است.

پیردایه افزود: از مجموع معلولان تحت پوشش بهزیستی بروجرد، پنج هزار نفر به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند و مابقی افراد تحت پوشش، از سایر خدمات از جمله توانبخشی و هزینه‌های کمک تحصیلی برخوردار هستند.

کد خبر 89455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد