تقویت ارتباط موثر با دوستان و خانواده از راهبردهای اصلی پیشگیری از خودکشی

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: خودکشی، نوعی آسیب چند بعدی رفتاری است که عوامل متعددی در بروز آن دخیل هستند و همواره به عنوان یکی از مشکلات و نگرانی‌های جامعه مطرح بوده و تقویت ارتباط موثر فرد با دوستان و خانواده یکی از راهبردهای اصلی پیشگیری از خودکشی است.

   به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، سمیه کریمی گفت:  بر اساس مطالعات، به ازای هر مورد خودکشی کامل، ممکن است ۱۰ الی ۲۰ مورد اقدام به خودکشی وجود داشته باشد و خطر خودکشی کامل به دنبال یک نوبت اقدام تا ۳۲ درصد می‌تواند افزایش یابد.

وی ادامه داد:  از آنجایی که رفتارهای خودکشی از افکار خودکشی شروع می‌شوند، مطالعات نشان داده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که قصد خودکشی دارند معمولا فکر و برنامه‌شان را به صورت مستقیم یا به اشاره، با اطرافیان در میان می‌گذارند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: گزارش‌های رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور، نشان می‌دهد که روند خودکشی پس از یک کاهش مختصر درسال ۱۳۹۴، از سال ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۸ رو به افزایش بوده و به طور متوسط سالی۸ الی ۱۰ درصد افزایش داشته است. میزان خودکشی در هر صدهزار نفر جمعیت ایران در سال ۱۳۹۹، ۶/۶ در صدهزار نفر بوده است.

کریمی یادآور شد: بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بهبود و تقویت ارتباط موثر فرد با دوستان و خانواده یکی از راهبردهای اصلی پیشگیری از خودکشی است و در شرح آن آمده است؛داشتن حس پیوند به سازمان‌های مردمی مانند مراکز آموزشی و مراکز مذهبی، حس تعلق افراد را تقویت نموده، حس ارزشمندی فردی را افزایش می‌دهد و منابع گسترده حمایتی را برای افراد تامین می‌نماید.

وی افزود: تدوین یک برنامه جامع پیشگیری از خودکشی مستلزم شناخت مهمترین عوامل خطر زمینه‌ساز خودکشی در هر منطقه و توجه به تمام سطوح پیشگیری است و اجرای آن با همکاری نهادهای مختلف میسر می‌شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به سطح‌بندی پیشگیری از خودکشی گفت: پیشگیری از خودکشی به سه سطح اول، دوم و سوم تقسیم می‌شود. پیشگیری از خودکشی در سطح اول مربوط به انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع خودکشی است که شامل دو بخش می‌باشد.

کریمی ادامه داد: بخش اول مشتمل بر کاهش عوامل خطر شناخته شده در زمینه خودکشی، محدودیت دسترسی به ابزار و وسایل خودکشی مانند داروها، سموم و سلاح گرم، آگاهی بخشی عموم درخصوص بیماریهای روانی و خودکشی، مقابله با مصرف الکل و بزهکاری در مدارس و کاهش دسترسی به مناطق داغ خودکشی می‌باشد.

وی گفت: بخش دوم پیشگیری از خودکشی در سطح اول شامل تقویت عوامل محافظت‌کننده در برابر خودکشی است. بهبود سبک زندگی، افزایش امنیت در مدارس، تسهیل و تسریع دسترسی به مراکز مشاوره، آموزش دروازه‌بانان جامعه از جمله شخصیتهای کلیدی همچون روحانیون، پلیس، نیروی انتظامی که در حیطه کاری خود با افراد دارای مشکلات روحی و عاطفی سر و کار دارند، راه اندازی خطوط ارتباط تلفنی و اینترنتی یاری‌سان، تجهیز افراد به آگاهی‌های خود مراقبتی، همگی به بخش دوم پیشگیری سطح اول از خودکشی مربوط می‌شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه پیشگیری از خودکشی در سطح دوم مربوط به شناسایی و غربالگری افراد در معرض خودکشی و کاهش میزان دسترسی به ابزار و وسایل ارتکاب به خودکشی در مناطق شهری و روستایی است، افزود:  روش‌های غربالگری افراد در معرض خطر رفتار خودکشی، متشکل از به کاربردن مصاحبه‌های ساختاریافته یا نیمه ساختاریافته، مقیاس‌های روان سنجی معتبر و تست‌های بیولوژیکی می‌باشد.

کریمی ادامه داد:  از مزایای غربالگری، صرفه اقتصادی و هزینه اثربخشی آن می‌باشد. هرچند در تدوین برنامه غربالگری در هر جامعه باید سازگار بودن آن برنامه با فرهنگ بومی آن جامعه و یا منطقه را نیز در نظر گرفت. به علاوه در خصوص تحقق جامع اجزاء پیشگیری سطح دوم، وضع قوانین در خصوص رسانه ها و جراید در راستای مجاب نمودن آن ها به محدود نمودن پخش اخبار مربوط به خودکشی را نیز نباید از نظر دور داشت.

وی تصریح کرد: پیشگیری از خودکشی در سطح سوم شامل جلوگیری از پیشرفت بیماری، درمان‌های روانشناختی و دارویی در فردی که خودکشی نموده ولی قربانی مرگ نشده است. در راستای جلوگیری از ارتکاب مجدد او به خودکشی و نیز ارائه خدمات مشاوره به بازماندگان فرد خودکشی کرده در جهت کاهش درد و رنج آنها می‌باشند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: با توجه به روند کنونی تحولات اجتماعی ایران، دگرگونی در ساخت و کارکرد خانواده و روند فزایندۀ مسائل و آسیب‌های اجتماعی کشور و احتمال گسترش فزاینده پدیده خودکشی، لزوم پرداختن به این مسئله و افراد در معرض خطر را دوچندان می‌کند.

کد خبر 89446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد