برگزاری نشست تخصصی روز جهانی پیشگیری از خودکشی

نشست تخصصی به مناسب روز جهانی پیشگیری از خودکشی با محوریت «با عمل امید بسازیم»، برگزار شد

این نشست با حضور دکتر حسین آبادی مدیر کل بهزیستی استان ،نوروزی معاون پیشگیری ، حاج علی بیگی معاون دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی ،حاج آقا منصوری معاون فرهنگی تربیتی اداره کل اموزش و پرورش و کارشناسان ،مددکاران و جامعه شناسان ، روانشناسان دانشجویان،تسهیلگران ، نمایندگان دستگاههای سپاه روح اله ،فرماندهی انتظامی استان ،کمیته امداد امام خمینی (ره )،اداره کل زندانها ،پزشکی قانونی ، دادگستری ،ورزش و جوانان ،علوم پزشکی و با سخنرانی مدرسین کشوری دکتر اردشیر بهرامی جامعه شناس و پژوهشگر خودکشی در کشور و دکتر بابک پویا نسب استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه اراک برگزارگردید

در این جلسه دکتر حسین آبادی مدیرکل بهزیستی استان ضمن اشاره به وضعیت خودکشی و اهمیت اگاهسازی و ایجاد حساسیت در راستای موضوع نشست، با بیان اینکه خودکشی جزء موضوعات و مسائل اجتماعی است که با اقدامات بهنگام می‌تواند جزء مواردی باشد که به‌ شدت قابل پیشگیری است، تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌ها چه در سطح استراتژیک و چه در سطح عملیاتی و میدانی، آنچه اهمیت دارد، این است که به عوامل بروز خودکشی و سایر آسیب‌های اجتماعی توجه کنیم

دکتر حسین آبادی ادامه داد: برخی عوامل به موضوع خودکشی نزدیک هستند و ممکن است جنبه‌های فردی داشته باشند. همچنین عوامل دیگری هستند که ممکن است از موضوع خودکشی دور باشند وآنچه اهمیت دارد، برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است

ایشان بیان داشت : موضوع خودکشی یکی از آسیب های اجتماعی ناگواری است که متاسفانه اخیرا در بین جامعه، شیوع پیدا کرده و شاهد رشد آمار به وسیله خودکشی هستیم. از این رو، لزوم برگزاری نشست های تخصصی، بیش از پیش احساس می گردد.

وی گفت : باتوجه به شرایط فعلی جامعه ، نمی توان نسبت به مسائل اجتماعی به ویژه آسیبهای نوپدید بی توجه بود.

ایشان همکاری سازمانها در پیشگیری از شیوع آسیبهای اجتماعی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و گفت : گرچه بهزیستی متولی مسائل اجتماعی از جمله آسیبها می باشد اما نیازمند همکاری تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با تاکید بر مشارکت دادن مردم در اجرای طرح هایی از این دست، افزود: تجربه نشان داده است که حضور مردم در تمام مراحل این طرح ها بسیار کلیدی بوده و می توان از آنها در قالب تسهیلگران در محلات مختلف استفاده کنیم.

درادامه نوروزی معاون امورپیشگیری گزارش مبسوطی از فعالیتها و برنامه های اجرا شده توسط دفتر کاهش آسیبهای معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان ارائه نمود . امیرحجت نوروزی با اشاره به شعار روز جهانی پیشگیری از خودکشی مبنی بر ایجاد امید از طریق اقدام و عمل گفت: یکی از بهترین رویکردها در حوزه پیشگیری از خودکشی، رویکرد اجتماع‌محور و جامعه‌نگر است.

معاون امورپیشگیری بهزیستی استان مرکزی بر نقش خانواده و اگاهی رسانی به خانواده در شناسایی زمینه‌های بروز خودکشی و چگونگی تاب اوری اجتماعی در برخورد با مشکلات فراروی دنیای امروز در خانواده تاکید کردند.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌ اجتماعی سن و سال ثابتی ندارد، گفت: برخی بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که بیشترین خودکشی‌ها در افراد ۱۵ تا ۴۵ سال رخ می‌دهد و تمایل به خودکشی در ۱۲ تا ۱۵ سالگی به اوج می‌رسد.زیرا افراد در این دروه، بحرانی‌ترین زمان زندگی خود را طی می‌کنند و بروز تغییر در هورمون‌ها زمینه خودکشی را تقویت می‌کند.

درادامه سخنرانان علمی جلسه دکتر اردشیر بهرامی جامعه شناس و پژوهشگر خودکشی در کشور ، دکتر بابک پویا نسب استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه اراک به طرح موضوعاتی در خصوص پژوهشهای انجام گرفته در سطح کشور واستان ، علل وعوامل خودکشی ، موارد کمی و کیفی مسئله خودکشی ،موارد و دیدگاههای جامعه شناختی و شرح کاملی از عوامل اثرگذار بر جریان خودکشی ،طرح جامع کنترل و کاهش خودکشی، شاخص های سلامت روان ، تعهد به زندگی و نگرش به خودکشی،ختلال در فرایند آموزش، از بین رفتن فرصت‌ها و فضاهای اوقات فراغت، شادی و نشاط اجتماعی جامعه، همه‌­گیر شدن فضای ناامنی روانی و اجتماعی، از بین رفتن ارتباطات و مناسبات اجتماعی و……………پرداختند

کد خبر 89318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد