در رسانه| هر شب ۵ نفر به شمار کودکان کار مشهد افزوده می‌شود | وکلا پای کار ساماندهی کودکان کار می‌آیند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: قرار است برخی از وکلای کانون وکلای استان، پای‌کار سامان‌دهی کودکان کار و پویش «هر کودک کار، یک حامی» بیایند.

به گزارش شهرآرانیوز چرخه سامان‌دهی کودکان کار در مشهد معیوب است. این را ما نمی‌گوییم؛ مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی، می‌گوید و از سوی دیگر، گفته‌های نیره عابدین زاده، معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه‌۵ مشهد، مبنی بر اینکه «هرشب، پنج نفر به شمار کودکان کار در مشهد افزوده می‌شود» نیز بر آن مُهر تأیید می‌زند.

حالا چندی است که اداره‌کل بهزیستی استان پویش «هر کودک کار، یک حامی» را راه انداخته است تا با توانمندسازی کودکان کار و خیابان، این چرخه معیوب را به‌واقع سامان ببخشد و خبر تازه را هم درباره این پویش، فیروزی به خبرنگار شهرآرا این‌طور اعلام کرده: قرار است برخی از وکلای کانون وکلای استان، پای‌کار سامان‌دهی کودکان کار و پویش «هر کودک کار، یک حامی» بیایند.

مدیرکل بهزیستی استان در گفتگو با خبرنگار شهرآرا درباره چرخه معیوب سامان‌دهی کودکان کار و خیابان در مشهد نیز اظهار کرد: اقداماتی برای سامان‌دهی کودکان کار انجام می‌شود، اما پس از مدتی، این کودکان دوباره و حتی چندباره به خیابان برمی‌گردند و این مسئله یکی از چالش‌های این حوزه است.

بازگشت به خیابان غیرطبیعی نیست

فیروزی البته معتقد است بازگشت این کودکان به خیابان غیرطبیعی نیست، زیرا شمار زیادی از آن‌ها صرفا به‌دلیل نیاز مالی این کار را نمی‌کنند و کار کردن بسیاری از آن‌ها به‌دلیل فرهنگ خانواده است که کار کودک را ارزش می‌داند.

او با بیان اینکه برخی از آن‌‎ها نیز کودکان اتباع هستند، تصریح کرد: بخش دیگر نیز درگیر لیدرهای کودکان‌کارند که به دنبال بهره‌کشی از آن‌ها هستند. فقط بخش کمی از این کودکان با توجه به نیاز مالی خانواده کار می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان که پیش‌تر اعلام کرده بود حدود ۸۵‌درصد این کودکان کار خانواده دارند، درباره روند سامان‌دهی نیز خاطرنشان کرد: در طرح سامان‌دهی، این کودکان شناسایی و غربالگری و آن‌ها که خانواده دارند، تحویل خانواده می‌شوند.

فیروزی با اشاره به جزئیات «هر کودک کار، یک حامی» نیز بیان کرد: برای جلوگیری از بازگشت این کودکان به چرخه کار، طرحی را با دادستانی آغاز کردیم که در آن افرادی به عنوان ناظر، نظارت بر این فرایند را بر عهده بگیرند و این دغدغه‌مندی را داشته باشند که کودک از مسیر کودکی خارج نشود.

مدیرکل بهزیستی استان این را هم گفت که افرادی از گروه‌های فعال اجتماعی به عنوان سفیران این طرح انتخاب شده‌اند؛ بااین‌حال هنوز باید اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد؛ همچنین قرار است شماری از وکلای کانون وکلای استان به عنوان ناظر در این طرح فعالیت کنند.

فیروزی معتقد است بخش زیادی از معضل کودکان کار در مشهد شاید با سامان‌دهی اتباع حل شود، اما به‌هرحال این مسئله همچنان باید در دستورکار باشد.

شهره شاهرودی، معاون اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی، هم پیش‌تر درباره این طرح به شهرآرا گفته بود: درواقع حامی می‌تواند شرایط کودک را بررسی کند و درصورتی‌که کودک در شرایط مخاطره‌آمیز قرار بگیرد، بدون معطلی به دایره سرپرستی دادگستری اطلاع داده می‌شود. همچنین باید برای کودکان کار و خیابانی که به ما ارجاع داده می‌شوند، حامی یا ناظر مشخص کنیم؛ درغیراین‌صورت کودک از مرکز ترخیص نخواهد شد. افراد متقاضی برای حمایت نیز گزینش می‌شوند و درصورت تأیید، باقی مراحل کار طی خواهد شد.

کد خبر 88880

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد