تمدید تفاهم نامه فی ما بین ادارات کل بهزیستی و ثبت احوال خراسان جنوبی

در اولین روز از هفته دولت و با حضور مدیران کل بهزیستی و ثبت احوال استان خراسان جنوبی تفاهمنامه همکاری دو دستگاه در راستای کاهش معلولیت منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان، جنوبی حسن شرفی مدیرکل در این خصوص گفت: امسال هم با تمدید مجدد تفاهم نامه همکاری بهزیستی خراسان جنوبی با ثبت احوال در اجرای برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران، موالید استان را کامل پوشش خواهیم داد. وی افزود: در فاز اول اجرای طرح صدور شناسنامه پس از رویت کارت غربالگری شنوایی با همکاری اداره کل ثبت احوال استان از دی ماه سال ۹۵ در شهرستان سربیشه آغاز و پس از اجرای موفقیت آمیز طرح در طی سه سال در برخی شهرستان های استان، اجرای فاز دوم طرح در کل استان از دوم شهریور ماه ۹۸ اجرایی گردید و کلیه نوزادان در بدو تولد در بستر زایشگاه ها توسط غربالگران شنوایی تحت پوشش طرح قرار گرفته و پس از غربال اولیه والدین با در دست داشتن کارت غربالگری شنوایی نوزاد خود به ثبت احوال شهرستان ها جهت دریافت شناسنامه مراجعه می نمایند. شرفی موارد همکاری اداره کل ثبت احوال جهت پوشش کامل موالید را همکاری لازم جهت اجرای غربالگری شنوایی کلیه موالید قبل از صدور شناسنامه در استان، دریافت کارت سلامت شنوایی از مراجعین هنگام صدور شناسنامه و در صورت عدم ارائه کارت سلامت راهنمایی والدین نوزادان جهت مراجعه به مراکز غربالگری اعلام شده از سوی بهزیستی استان، همکاری ادارات ثبت احوال شهرستان ها با ادارات بهزیستی شهرستان ها جهت پیگیری کودکان بازمانده از غربال در بستر زایشگاه، مساعدت کارشناس صدور شناسنامه در ارجاع والدین نوزادان غربال نشده به مراکز غربالگری شنوایی در ساعات کاری مراکز قبل از تحویل شناسنامه به خانواده را از جمله مفاد این تفاهمنامه اعلام کرد.
مرتضی امیرآبادی زاده مدیر کل ثبت احوال استان هم در این مراسم گفت : تلاش برای سلامت جامعه از اهمیت بالائی برخوردار بوده و می بایست هر دستگاه دولتی به سهم خود در این مسیر حرکت نماید. وی اظهارداشت که هفته دولت فرصت مغتنمی برای انعقاد این تفاهم نامه همکاری بود و در این نشست از همکاران فعال که در سال گذشته در اجرای هرچه بیشتر این طرح همکاری کرده اند نیز قدردانی شد. حسن رحیمی معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان هم در این مراسم ۱۴ سال تلاش برای خوب شنیدن فرزندان جامعه را مرهون اجرای برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران در استان اعلام کرد و افزود: این برنامه که با هدف کشف نقائص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخوران انجام می گیرد از نیمه دوم سال ۸۷ با پوشش ۷ درصدی آغاز و در حال حاضر با همکاری و تعامل تنگاتنگ دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل ثبت احوال استان به پوشش ۱۰۰ درصدی جامعه هدف رسیده است. رحیمی ادامه داد با اجرای طرح تاکنون بالغ بر ۶٩۶ هزار نوزاد در بدو تولد در زایشگاه های استان ، تحت پوشش برنامه قرار گرفته که از این مجموع ٢٩٣۶ کودک دارای افت شنوایی در بدو تولد شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفته اند و تعداد ٢٣۵ کودک کاندیدای سمعک شده که از بین آن ها ١٨٢ کودک نیازمند سمعک دولتی توسط بهزیستی استان و تعداد ۵٣ کودک سمعک غیردولتی دریافت نموده‌اند.
رحیمی کودکان کاندیدای کاشت حلزون را ٩۵ نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تعداد ٨٠ کودک کاشت شده اند و تعداد ١۵ کودک در نوبت کاشت حلزون می باشند. رحیمی کودکان پذیرش شده در مراکز غیردولتی توانبخشی خانواده و کودک کم شنوای بهزیستی را ١٣٨ کودک اعلام کرد و گفت این افراد تحت آموزش های گفتار درمانی، تربیت شنیداری، مشاوره و آموزش والدین و فعالیت های هنری و فوق برنامه و موسیقی درمانی قرار گرفته و همچنین کلاس های تربیت شنیداری پس از کاشت حلزون با نظارت مرکز کاشت حلزون استان خراسان رضوی برای این کودکان در مراکز فوق برگزار می گردد.

کد خبر 88080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد