در رسانه | حمایت‌های اجتماعی جلوه‌ای از مهرورزی و خدمت به بندگان خداوند

رسولی گفت: حمایت‌های اجتماعی جلوه‌ای زیبا از مهرورزی و خدمت به بندگان خداوند است و بهزیستی کردستان با تخت پوشش قرار دادن بیش از ۱۵۴ هزار نفر جمعیت تحت پوشش به همراه اعضای خانوار با حمایت از خیرین خدمات ارزنده‌ای به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد.

http://shabestan.ir/detail/News/1282242

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان؛ سازمان بهزیستی با ایجاد بستر سازی مناسب جهت آسیب‌زدایی و ایجاد نشاط در جامعه و تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شد.

این سازمان برای کمک به قشرهای محروم و انسان‌هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مشکلات و دچار عدم تعادل شده‌اند تأسیس شده است و از آن جایی که یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، تامین عدالت اجتماعی، ریشه‌کن کردن فقر و تولید ثروت برای بهره‌مندی همگان از رفاه نسبی است، سازمان بهزیستی در این مسیر با الهام اَز راهبردهای مدبرانه دولت و در سایه تلاش و همدلی بر آن اَست تا از سنگ‌ها، زره و اَز موانع، پله برای صعود ساخته شود تا همه در سایه حمایتش در کنار خانواده شاد و سالم زندگی نمایند.

به گفته حسین رسولی مدیرکل بهزیستی استان کردستان با تلاش‌های بی وقفه مجموعه کارکنان این اداره در سطح کردستان و با عزمی راسخ در جهت حمایت‌های اجتماعی که جلوه‌ای زیبا از مهرورزی و خدمت به بندگان خدا است فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح استان برای خدمت به جامعه هدف انجام شده است، آنچه می‌خوانیم گزیده‌ای از فعالیت‌های این اداره‌کل در استان کردستان است.

لطفا برای مخاطبان شبستان سیمایی کلی از جمعیت تحت پوشش بهزیستی و مراکز مثبت زندگی در استان کردستان ارائه بفرمایید؟

در حال حاضر جمعیت خانوارهای تحت پوشش بهزیستی بیش از ۷۰ هزار نفر است و این جمعیت به همراه اعضای خانوار به بیش از ۱۵۴ هزار نفر می‌رسند. ۵۳ مرکز مثبت زندگی در استان وجود دارد که ۲۱ هزار و ۸۲۰ پرونده در این مراکز قرار دارند، البته آمار مستمری بگیران استان نیز ۳۲ هزار و ۵۶۰ نفر است.

تعداد معلولان تحت پوشش بهزیستی به تفکیک نوع معلولیت در استان چند نفرند و دفاتر توانبخشی چه خدماتی به معلولان ارایه می‌دهند؟

در حال حاضر ۳۹ هزار و ۴۵ معلول ذهنی، جسمی حرکتی، گفتاری، نابینا، ناشنوا و روانی مزمن تحت پوشش آموزش و پرورش استان هستند که معلولان جسمی حرکتی با ۱۳ هزار و ۷۵۳ نفر بیشترین دسته معلولان استان را به خود اختصاص داده‌اند، دفاتر توانبخشی مراقبتی استان کردستان امور و فعالیت مراکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان، سالمندان، بیماران روانی و معلولان ذهنی، نگهداری موقت اتیسم و خانه‌های کوچک حمایتی و همچنین امور مددجویان بی‌سرپرست مقیم مراکز شبانه‌روزی را برعهده دارند.

یکی از حوزه‌های بهزیستی امور اجتماعی است که در بخش آسیب‌دیدگان، توانمندسازی خانواده و زنان و امور کودکان و نوجوانان فعالیت دارد در این راستا چه اقداماتی در کردستان صورت گرفته است؟
 

این حوزه در سه بخش به جامعه هدف ازائه خدمت می‌دهد که شامل دفتر امور آسیب‌دیدگان، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان و دفتر امور کودکان و نوجوانان است.

اورژانس اجتماعی که در 9 شهرستان استان با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی فعال می باشد، مرکز مداخله در بحران (فردی، خانوادگی و اجتماعی) و مرکز نگهداری موقت مداخله در بحران از جمله فعالیت‌های حوزه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی است.

دفتر توانمندسازی خانواده وزنان با تمرکز بر توانمندسازی وارائه خدمات حمایتی به افراد و گروههای هدف که شامل زنان سرپرست خانوارو افراد تحت تکفل آنان،زنان ودختران خودسرپرست،افراد و خانواده های نیازمندو همه خانواده‌هایی که به نحوی دچاربحران های اجتماعی وخانوادگی شده ویا در معرض آن هستند.ایجاد فرصت های برابر،دستیابی به منابع موجود  ودر نهایت نوانمندسازی پایدار خانواده های زن سرپرست از ماموریت های اصلی دفتر است. شکل‌گیری گروههای همیار، گروههای خودیار و آماده‌سازی شغلی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد از فعالیت‌های این دفتر است.

سیاست اصلی و بنیادین سازمان بهزیستی تاکید بر برنامه مراقبت درخانواده بوده و زندگی کودکان و نوجوانان درمراکزشبانه روزی صرفایک راهکارموقتی است.بنابراین چنانچه کودک نزدوالدین زیستی وخانواده جایگزین به ترتیب اولویت امکانپذیر نباشد پرورش و مراقبت آنان در مراکز شبانه‌روزی به عنوان آخرین شیوه اتخاذخواهدشد. درطول مدت زندگی کودکان درمراکزمیبایست پیگیری لازم جهت فراهم اوردن زمینه های انتقال کودک به خانواده های زیستی یا خانواده‌های جایگزین انجام پذیرد و این اقدامات نیز توسط دفتر امور کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.

در حوزه پیشگیری چه اقداماتی توسط بهزیستی استان انجام می‌شود؟

در این حوزه مشاوره و خدمات روانشناختی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از معلولیت‌ها و درمان و پیشگیری از اعتیاد انجام می‌شود به طوریکه انجام فعالیت‌های مشاوره‌ای در 86 مرکز مشاوره دولتی، غیردولتی و مشاوره تلفنی، آموزش خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی، برنامه مشاوره ژنتیک و پیگیری از اختلالات ژنتیکی، برنامه غربالگری شنوایی، آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها، پیشگیری از معلولیتها ی دوران سالمندی و ارتقای سطح سلامت سالمندان نیز توسط بهزیستی استان انجام می‌شود.

وضعیت مشارکت‌های مردمی و کمک خیرین به جامعه هدف بهزیستی چگونه است؟

جمع آوری مشارکت‌های نقدی خیرین و نیکوکاران از طریق واریز به حساب مشارکتهای مردمی استان و شهرستانها، تهیه اجناس، جیره‌های خشک غذایی، وسایل بهداشتی و دارویی،لوازم ضروری و سایر اقلام اساسی مورد نیاز جامعه هدف و مراکز تحت نظارت  سازمان بهزیستی، حضور خیرین و نیکوکاران در منزل مددجویان و معلولین، اجرای پویش ها و طرح ها به مناسبت های مختلف مانند پویش رمضان، ضیافت همدلی، عید قربان، دهه مهر ورزی، دهه ولایت، طرح شکرانه سلامت، زکات فطریه، پویش عیدانه، پویش سقف همدلی، پویش مشق مهر، پویش یلدا، پویش حلقه مهربانی و طرح حامی، طرح بیمه کودکان و غیره، جلب مشارکت ارائه خدمات گروههای داوطلب شامل: پزشکان،حقوقدانان، مدرسین، مهندسین، متخصصین و گروههای جهادی و سایر گروههای داوطلب و علاقمند به ارائه خدمت به جامعه هدف سازمان بهزیستی از جمله راهکارهای کمک‌های مردمی به جامعه هدف بهزیستی و مددجویان این استان است.

کد خبر 86939

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد