در رسانه | حضور مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در برنامه گفتمان هفته

شرفی مدیرکل بهزیستی استان در برنامه گفتمان هفته صدا و سیمای استان ضمن گرامیداشت هفته بهزیستی به شرح خدمات و فعالیت های بهزیستی استان پرداخت.

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در برنامه گفتمان هفته صدا و سیمای استان ضمن گرامیداشت ۲۴ تا ۳۰ تیر هفته بهزیستی گفت: فعالیت های بهزیستی متنوع و گسترده است و افراد از نوزادان شیرخوار تا سالمندان را پوشش می دهد.
وی با اشاره به اینکه ۵۴ فعالیت اصلی در بهزیستی ارائه می شود، افزود: برخی از اقدامات تخصصی بوده و برخی نیز عمومی است که همه می توانند از آن بهره مند شوند و پیشگیری از آسیب ها و معلولیت ها و غربالگری ها از جمله برنامه های عمومی است.
شرفی با بیان اینکه بهزیستی زمینه مشاوره ژنتیک را قبل از بارداری فراهم کرده است، بیان کرد: خانواده های کم درآمد براساس آزمون وسع تا ۱۵ میلیون تومان از خدمات آزمایشگاهی و درمانی در این حوزه بهره مند می شوند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: برای تمامی نوزادان در بدو تولد غربالگری شنوایی صورت می گیرد و حتی برخی از اهالی سیستان و بلوچستان در منطقه نهبندان حاضر می شوند و از این خدمات بهره مند می شوند.
وی گفت: با همکاری ثبت احوال تا زمانی که غربالگری صورت نگیرد، صدور شناسنامه برای نوزاد صورت نمی گیرد.
شرفی با اشاره به اینکه تا ۳ سالگی باید کاشت حلزون برای برخی ها صورت بگیرد، افزود: قیمت سمعک نیز برای کودکان افزایش یافته اما با همکاری بهزیستی کشور، سمعک مورد نیاز امسال تأمین شده است و این سمعک ها در انبارها موجود است.
شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در خصوص مناسب سازی معابر برای معلولین گفت: مناسب سازی منازل، خودرو و اماکن عمومی و شهری برای معلولین صورت می گیرد و در حوزه منزل و خودرو، بهزیستی به صورت مستقیم عمل می کند.
️وی افزود: این مناسب سازی در منازل و خانه اینگونه است که فرد بدون کمک دیگران کارهای خود را انجام دهد که ۱۰۴ نفر با بیش از ۷۰۰ میلیون تومان، تحت پوشش قرار گرفته است.
️شرفی در خصوص مناسب سازی اماکن عمومی، شهری و ادارات افزود: طبق قانون جامع حمایت از معلولین، ادارات موظف هستند که فضاهایشان را طوری مناسب سازی کنند که افراد کم توان بتوانند از آن استفاده کنند و علاوه بر معلولین، جانبازان، کودکان، افراد کوتاه قامت نیز از این موارد باید استفاده کنند.
️مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۶۴ درصد مناسب سازی ها در استان صورت گرفته است، گفت: خراسان جنوبی پس از استان قم در رتبه دوم کشور است اما نیازمند اقدامات بسیار بیشتری هستیم و در استان نیز دستگاه های اجرایی باید تکالیف خود را در این زمینه انجام دهند.
️ وی گفت: هر ساله ارزیابی دستگاه ها در این حوزه انجام می شود و بیش از ۵۰ اداره در این زمینه ارزیابی می شوند و ۴ درصد مناسب سازی ادارات، افزایش صورت گرفته است.
️شرفی با بیان اینکه ادارات تکلیف دارند بخشی از اعتبارات خود را در این زمینه هزینه کنند، گفت: شهرداری ها بازوی اصلی این کار هستند و در هر جلسه کمیته مناسب سازی، چندین شهردار باید در جلسه حضور پیدا کنند و گزارش خود را ارائه دهند.
️مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: برخی شهروندان در معابر عمومی و جای پارک معلولین قرار می گیرند که با پلیس صحبت شده است تا جریمه هایی برای شهروندان ضایع کننده حق معلولین در نظر گرفته شود.
️وی ضمن اشاره به اینکه باید مناسب سازی معابر به یک دغدغه تبدیل شود، ادامه داد: مناسب سازی اتوبوس های درون شهری نیز در حال انجام است تا معلولین بتوانند با خیال راحت از این اتوبوس ها استفاده کنند.
️شرفی گفت: طبق قانون شهرداری ها در صورتی که ساختمان در حال ساختی را مشاهده کنند که مناسب سازی برای معلولین را در نظر نگرفته است، می توانند پایان کار را برای آن ساختمان صادر نکنند.
️مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه مناسب سازی اقامتگاه های بین راهی نیز در دستور کار است، گفت: مدارس استثنایی و فرمانداری ها نیز پای کار هستند تا اماکن مورد استفاده را مناسب سازی کنند.
شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: افرادی پشت نوبت مستمری در استان بودند که پارسال همه افراد وارد چرخه حمایت شدند و این فراتر از ارزیابی های سازمان بهزیستی کشور است.
️ وی افزود: با این اقدام ماهیانه یک میلیارد تومان به مستمری اضافه شد و ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ماهیانه مستمری پرداخت می شود که ۱۴ هزار و ۸۰۰ خانواده معلول و هزار و ۸۰۰ زن سرپرست خانوار از آن بهره مند می شوند.
️ شرفی افزود: ۲ سال پیش ۲۰۹ میلیارد تومان اعتبار برای معلولین در نظر گرفته شده بود که پارسال به ۲۸۷ میلیارد تومان رسید.

لینک مصاحبه کامل در شبکه اینترنتی تلوبیون: https://telewebion.com/episode/0x79c7db4

کد خبر 84878

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد