در رسانه| معتاد بهبود یافته زنجانی که کارآفرین شد

زنجان - ایرنا - معتاد بهبود یافته زنجانی که ۱۵ سال گرفتار بلای خانمانسور اعتیاد بود با کمک خانواده و اتکای به نفس کارآفرین شده و برای ۴۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

به گزارش ایرنا، وقتی واژه اعتیاد بر زبان جاری می شود بسیاری اندوهگین می شوند چرا که این بلای خانمانسوز از ابعاد مختلف تاثیرات ناخوشایندی دارد، به ویژه آنکه جوانان و نوجوانان را در دام خود گرفتار می کند و در نهایت چیزی جز فقر و بدبختی برای آنها برجای نمی گذارد.
بارها شنیده و دیده‌ایم افرادی در چنگال اعتیاد گرفتار شده، اما با حمایت های خانواده و خودباوری با این هیولای هفت سر مبارزه کرده و سرانجام به پیروزی رسیده‌اند.

"مجید رستمی" از جمله افراد موفق و معتاد بهبود یافته زنجانی است که با پشتکار و حمایت خانواده توانسته از غول اعتیاد نجات پیدا کند و با ایده نو به سراغ همنوعانی برود که زمانی در خط اعتیاد بوده و هم اینک بهبود یافته اند و برای امرار معاش خود و خانواده به دنبال کسب روزی حلال هستند.

خبرنگار ایرنا با او که در ۴۳ سالگی ترک اعتیاد کرده و یکبار هم با اراده خود به کمپ رفته، گفت و گو کرده است.

ایرنا: چطور در دام اعتیاد گرفتار شدید؟

رستمی: زمانی که ۲۸ سال داشتم به سمت اعتیاد گرایش پیدا کردم، در آن زمان کار می کردم، اما به خاطر کنجکاوی دوست داشتم مواد مصرف کنم، اول به صورت تفننی آغاز کردم اما به تدریج در آن غرق شدم، از طرفی وجود دوستان ناباب نیز از عوامل اصلی و مهم رفتن من به سمت مواد بود.

ایرنا: نقش خانواده در گرایش شما به مقابله با اعتیاد چه بود؟

رستمی: وقتی فردی معتاد می شود حمایت خانواده از او کمرنگتر می شود، اما من با وجود اعتیادم مورد حمایت خانواده بودم ولی تا به آنجا رسیدم که دیگر از وضعیت خودم درماندم چون می دیدم اعتیاد چه معضلات متعددی دارد به همین دلیل حس ناخوشایندی داشتم و از همه مهمتر خانواده ام در حال از هم پاشیدن بود به همین دلیل تصمیم گرفتم مصرف مواد مخدر را برای همیشه کنار بگذارم.

ایرنا: اقدام مهم شما برای ترک اعتیاد چه بود؟

رستمی:بیشترین مواد مصرفی من تریاک بود، با وجود اینکه به لحاظ مالی وضعیت خوبی داشتم اما باز با مشکل مواجه می شدم، چرا که تمامی درآمدم صرف خرید مواد مصرفی می شد، بنابراین تصمیم گرفتم برای رهایی از این بلای خانمانسوز به کمپ اعتیاد بروم، یکماه تحت درمان بودم، هر چند ترک آن، کار بسیار سختی بود اما اگر حمایت های خانواده نبود، این مهم یعنی ترک اعتیاد هرگز اتفاق نمی افتاد.
ایرنا: چگونه کارآفرین شدید؟

رستمی : پس از ترک اعتیاد و با مشورت صاحب نظران تصمیم گرفتم، با راه اندازی یک واحد تولیدی، معتادان بهبود یافته دیگر مثل خودم را شاغل کنم، در این خصوص دستگاه های متولی امر از قبیل دادگستری و بهزیستی حمایت کردند، در حال حاضر هم اگر مشکلی داشته باشم از مشاوره اساتید بهره مند می شوم.

در زمان حاضر در واحد تولیدی صنایع دستی من ۳۱ نفر معتاد بهبود یافته و ۹ نفر زندانی کار می کنند و در مجموع در این کارگاه ۴۰ نفر شاغل هستند.

فعالیت واحد من در زمینه تولید ظروف مسی است، این واحد تولیدی در ابتدا با سه نفر کار خود را آغاز کرد، سپس به ۱۸ نفر و در زمان حاضر تعداد کارگران ما به ۴۰ نفر رسیده است.

افراد شاغل در این واحد حقوق خود را طبق قانون کار دریافت می‌کنند.

ایرنا: برنامه‌ای برای افزایش نیروی کار دارید؟

رستمی: در صورت حمایت، امکان افزایش شاغلان از "معتادان بهبود یافته " وجود دارد که اغلب از سوی دستگاه های متولی همانند بهزیستی معرفی می‌شوند.

شاغلان واحد تولیدی من از وضعیت کنونی خود رضایت دارند، چون نان آور خانواده خودشان هستند.

با توجه به اینکه اعلام شده بود به ازای به کارگیری هر یک مددجو و پوشش بیمه ای آنها، ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات به کارفرما اعطا می شود توانستم ۵۰۰ میلیون تومان آن را دریافت کنم، اما دیگر وامی داده نمی شود، هر چند بهزیستی معرفی می کند اما بانک ها از اعطای وام خودداری می کنند، این واحد تولیدی قابلیت افزایش اشتغال به ۱۰۰ نفر را دارد اما انجام این کار به تسهیلات نیاز دارد.

ایرنا: احساس شما از اشتغال معتادان بهبود یافته چیست؟

رستمی: در زمان حاضر ۵۲ سال سن دارم و کارگاه تولیدی من مدت چهار سال است که فعالیت می کند، در این مدت همین که می بینم معتاد بهبود یافته‌ای برای کسب روزی خود تلاش می کند، احساس رضایت می کنم.

در زمان حاضر محصولات مسی ما پیش فروش می شود و فروش محصولات ما در حد مناسبی است، ۲ پسر دارم که آنان نیز در این حرفه مشغول به کار هستند و به این رشته علاقه دارند.
ایرنا: توصیه شما به جوانان و نوجوانان در دام اعتیاد چیست؟

رستمی: برای رهایی از اعتیاد باید عزم جدی داشته باشند، در غیر این صورت موفق نمی شوند، چرا که بسیاری از معتادان با وجود مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و دریافت درمان های لازم باز به سمت بلای خانمانسوز اعتیاد باز می گردند.

در این میان بیکاری از علل مهم گرایش افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به سمت استعمال مواد مخدر است و اشتغالزایی از سوی دولت و توجه به نیازهای این قشر می تواند آنان را از این معضل اجتماعی در امان نگه دارد.

 
 
 

کد خبر 83179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد