در رسانه| کارآفرینی از جنس عشق/ اشتغالزایی برای ۱۶ ناشنوا در زنجان

 کارآفرینی لذتی دارد که وصف ناشدنی است مخصوصا اگر با عشق و علاقه برای افرادی اشتغالزایی شود که با محدودیت‌ها و معلولیت‌های شنوایی و بینایی مواجه هستند و هیچکس به آنها کاری نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارآفرینان کسانی هستند که چیزی جدید و متفاوت خلق می کنند و ارزشها را تغییر می دهند، این افراد می‌خواهند و می‌توانند یک ایده جدید یا یک ابتکار را به یک نوآوری تبدیل کنند و با استفاده از نوآوری، منحنی میزان تولید را به سطح بالاتری ارتقا دهند.

در این میان کارآفرینانی هستند که با نگاه متفاوتی دست به کار و اشتغال می زنند، از تحمل سختی و راه های پر پیچ و خم هراسی ندارند چون می دانند رسیدن به موفقیت کار آسانی نیست، باید پشتکار داشت و با اعتماد به نفس راه را طی کرد تا به نتیجه رسید.

این بار میزبان کارآفرینی هستیم که جنس کار و نیروهای شاغل آن با جاهای دیگر تفاوت دارد، گروه های هدف او کسانی هستد که توانایی شنیدن و حرف زدن ندارند، افرادی که هرگز در باورمان نمی گنجد با توجه به محدودیت های جسمی در یک واحد صنعتی نقش آفرین باشند اما با تلاش خستگی ناپذیر خود می گویند، هر چند قدرت شنیداری و گفتاری نداریم اما با امید به زندگی ادامه می دهیم.

محمدرضا ابوطالب زاده مدیر واحد تولیدی تابلوهای برق فشار قوی(HV) و (LV) در زنجان است که از سال ۸۳ فعاالیت خود را شروع کرده و در زمان حاضر ۲۰ نیروی شاغل دارد که از این تعداد ۱۶ نفر ناشنوا هستند.

خبرنگار ایرنا با او گفت و گویی ترتیب داده است.

ایرنا: چگونه وارد حوزه کارآفرینی شدید؟

۱۴ سال داشتم که در یک شرکت مربوط به ساخت تجهیزات برقی در کرج به عنوان کارگر مشغول فعالیت شدم، این امر موجب علاقه ام به رشته برق شد تا اینکه با تلاش های وافر، در دانشگاه در این رشته تحصیل کردم، سپس در سال ۸۳ یک واحد تولیدی در شهر زنجان با توان مالی اندک پنج میلیون تومانی راه اندازی کردم و به تدریج کار خود را توسعه دادم.

از طرفی یکی از اقوام من جزو جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی بود و با توجه به اینکه کارگری می کرد، وقتی فوت شد، تامین اجتماعی حق بیمه او را پرداخت نکرد، به این دلیل که باید از بهزیستی یک معرفی نامه دریافت می کرد و همین عامل مهم منجر شد کمک به معلولان بهزیستی را در سرلوحه کاری خود قرار دهم.

ایرنا: در زمان حاضر چه تعداد نیروی ناشنوا در واحد تولیدی شما مشغول به کار هستند؟

فعالیت ناشنوایان در واحد تولیدی ما با به کارگیری یک نیروی ناشنوا آغاز شد سپس تعداد آنها به پنچ نفر و بعدا به ۱۶ نفر افزایش یافت، البته برای جلوگیری از مشکلات احتمالی پنج نفر نیروی انسانی عادی نیز ناظر فعالیت های آنان هستند، تا اتفاقی رخ ندهد.

هرچند در اوایل راندمان کاری آنها بسیار پایین بود، اما اکنون به حد قابل قبول و رضایتمندی رسیده است.

باید توجه داشت که کار کردن با گروه هدف خاصی همانند ناشنوایان بسیار سخت و دشوار است چون کر و لال هستند، طی این سال ها تمام وقت خود را با آنان سپری کردم و به نوعی جزئی از خانواده آنان محسوب می شوم، در جریان مشکلاتشان قرار دارم و در حد توان برای برطرف کردن آنها تلاش می کنم.

فرآیند تولیدات کارخانه در زمینه تابلوهای برقی به این صورت است که ابتدا برش ورق، پرسکاری و جوشکاری انجام می شود و پس از طی فرایندهای دیگر در کوره پزی به میزان ۴۰۰ درجه حرارت داده و پس از آن خشک می شود و به قسمت سیم کشی می رود.

تابلوی برق کاربردهای مختلفی دارد، در زمان حاضر تولیدات این شرکت بنا به نوع سفارش ها در مراکز صنعتی و تولیدی به کار می رود و علاوه بر تامین نیاز استان به استان های دیگر نیز ارسال می شود.

ناشنوایان مشغول به کار در این واحد تولیدی هشت ساعت کار مفید انجام می دهند و در ماه ۲ روز مرخصی دارند حقوقشان نیز طبق قانون کار پرداخت می شود، از طرفی راندمان کاری آنان ۱۰ برابر افراد سالم است.

در صورت افزایش قدرت مالی شرکت، امکان افزایش نیروها به ۵۰ نفر وجود دارد.

ایرنا: طرح توسعه برای شرکت و به کارگیری نیروهای جدید دارید؟

از سال گذشته در زمینی به وسعت سه هزار متر مربع در شهرک صنعتی علی آباد زنجان رو به روی واحد تولیدی کنونی، احداث یک نیروگاه برقی چهار مگاواتی را آغاز و به دنبال آن مجوزهای لازم را نیز دریافت کردیم.

این طرح با توجه به نیاز استان به نیروگاه گازی مورد توجه قرار گرفته است.

در زمان حاضر ساختمان آن به اتمام رسیده اما برای خرید تجهیزات مورد نیاز به حمایت مسوولان استانی و اخذ تسهیلات لازم به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان نیازمند هستیم.

طبق برنامه ریزی ها قرار است در این نیروگاه ۵۰ نفر از جامعه هدف بهزیستی مشغول به کار شوند و انتظار حمایت از مسوولان داریم.

تاکنون یک ریال تسهیلات دریافت نکرده ایم در حالیکه بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید از تولیدکننده حمایت شود، اما اینگونه نبوده است.

در صورت حمایت مسوولان نیروگاه گازی چهار مگاواتی در یک سال به اتمام می رسد اما اگر حمایت ها انجام نشود، این پروژه تا سه سال به سرانجام می رسد.

از طرفی دستگاه های پروژه وارداتی و هزینه بر است و تاکنون برای این پروژه ۱۱۰ میلیارد هزینه و نقشه طرح توجیهی برای این پروژه نوشته شده است ولی متاسفانه تاکنون رایزنی ها نتیجه نداده و همچنان چشم انتظار هستیم.

ایرنا: چه تقاضایی از مسوولان و دستگاه های متولی دارید؟

از مسوولان درخواست می کنم، از نزدیک با فعالیت کارآفرینانی که خالصانه و هدفمند در حوزه کاری خود می کوشند بیشتر آشنا شوند و فعالیت ها را به صورت عینی مشاهده و رصد کنند.

برخی واحدهای تولیدکننده به رغم دریافت وام های هنگفت، برای احداث ساختمان خود هیچ اقدامی نکرده اند و مسوولان باید در خصوص اعطای وام ها هوشمندتر عمل کنند و از کارآفرینان و کارفرمایان به ویژه در حوزه بهزیستی بهتر حمایت نمایند.

کد خبر 83178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد