تسریع فرزندخواندگی با حفظ کرامت انسانی

روزنامه همشهری یاداداشتی از مدیر کل بهزیستی استان تهران در مورد تسریع فرزندخواندگی با حفظ کرامت انسانی منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از روزنامه همشهری، محمد نصیری یادداشتی با عنوان تسریع فرزندخواندگی با حفظ کرامت انسانی در این رسانه منتشر کرد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

رویکرد ما در بهزیستی استان تهران، خانواده‌محور و بازپیوند به خانواده است، به همین دلیل از تمام ظرفیت‌های قانونی برای قرارگرفتن کودک در کنار والدین استفاده می‌کنیم. در موضوع فرزندخواندگی، اولویت با زوج‌های فاقد فرزند و زوج‌های نابارور است، پس از آن سرپرست منحصر یعنی دختران مجردی که به تجرد قطعی رسیده‌اند و زوج‌های دارای فرزند در اولویت‌های بعدی پذیرش فرزندخواندگی هستند. تلاش‌هایی برای افزایش سرعت مراحل اداری فرزندخواندگی و تهیه شناسنامه برای فرزندان بهزیستی در جریان است. البته سازمان بهزیستی به خانواده ای که صلاحیت لازم را نداشته باشد، به هیچ وجه فرزند نمی‌دهدو دراین بین رویکرد ما ملاحظه و حساسیت در بررسی صلاحیت و تأیید افراد است. از این رو تایید و صلاحیت را با جدیت و حساسیت بالا پیگیری می‌کنیم و تمام موارد مهم در سلامت جسم و روان فرزند چه در زمان انتقال و چه آینده رعایت می‌شود.
همچنین سازمان بهزیستی می‌خواهد ضمن حفظ مراحل قانونی و... نسبت به تسریع و تسهیل امور اداری فرایند فرزندخواندگی اقدام کند تا امور برای فرزندخواندگی با حفظ شرایط قانونی تسهیل شود. به همین دلیل برای واگذاری فرزند به خانواده آیین‌نامه و قانون وجود دارد؛ اگر کسی بخواهد فرزندی را به سرپرستی قبول کند و برای این فرزند شناسنامه بگیرد، باید یکسری فرایند قانونی را طی کند که ابتدایی‌ترین کار ثبت‌نام در سامانه فرزندخواندگی است و باید فرایندهای مختلفی در حوزه سلامت روان، سلامت جسمی خانواده و موضوعات مربوط به پزشکی قانونی برای تأیید صلاحیت خانواده، ارائه آموزش‌های لازم به خانواده، معرفی کودک، قبول کودک از سوی خانواده، ارجاع به مرجع قضایی و... در کوتاه‌ترین زمان سپری شود. در این زمینه هم تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران سازمان بهزیستی در بخش فرزندخواندگی در ۳ شهرستان بزرگ تهران، شمیرانات و ری به نتایج مثبتی رسیده است که دستاوردش واگذاری تعداد زیادی فرزند به خانواده‌های واجد شرایط بوده است. تاجایی که تعداد فرزندان در مراکز از ۴۰۰ کودک در ۳ سال گذشته در ۳ شیرخوارگاه آمنه، شبیر و حضرت رقیه (س) به کمتر از ۱۴۰ کودک رسیده است. البته ۵۶ درصد خانواده‌ها، درخواست دختر شیرخواره یعنی کمتر از ۲سال را دارند؛ گاهی هم  برای کودکان ۱۰ سال به بالا مواردی از فرزندخواندگی اتفاق افتاده است اما طبق آمار ذکرشده، بیشتر خانواده‌های متقاضی تمایل به سمت فرزندان شیرخواره دارند. درحالی که ما خانواده‌های رئوفی داریم که می‌توانند با فرزندپذیری خود را از تنهایی دور و دل این کودکان را شاد کنند و مسیر زندگی آنها را تغییر ‌دهند. از جمله این کودکان می‌توان از افراد دارای معلولیت و نیازمند درمان نام برد. این گروه از کودکان به توجه ویژه و مهم‌تر از آن مهر و محبت نیاز دارند و چه مکانی بهتر از کانون گرم خانواده. بنابراین خانواده‌های بدون فرزند یا حتی دارای فرزند و دختران مجرد می‌توانند این گروه را هم به فرزندخواندگی بپذیرند. البته تاکنون خانواده‌هایی در این زمینه همراهی کرده‌اند و امیدواریم این مهربانی‌ها ادامه داشته باشد و ضرورت دارد شهروندان با کرامت و جدیت بیشتری در این ما را همراهی کنند و خیرخواهانه  برای پذیرش این فرزندان نیز پیشقدم شوند.

کد خبر 82544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد