در رسانه | شهرداری همدان پیشگام خدمت به اقشار آسیب‌پذیر 
تغییر معابر به نفع معلولان

پیاده‌رو سازی‌های سال گذشته در منطقه یک ۳۰ هزار مترمربع، ۳۳ هزار مترمربع در منطقه ۲، ۸هزار و ۹۶۰ مترمربع در منطقه ۳، ۱۵هزار و ۹۰۰ مترمربع در منطقه ۴ بوده است.

هگمتانه، گروه خبر همدان - رقیه وحدتیان: شهرداری همدان در نظر دارد با اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی گستره خدمت‌رسانی به جامعه معلولان را افزایش داده و زمینه را برای حضور هرچه بیشتر آنها در جامعه فراهم کند.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۸۱ توانبخشی را اولین پاسخ به ناتوانی و معلولیت تعریف کرده است که به سه مرحله توانبخشی پزشکی، توانبخشی حرفه‌ای و توانبخشی اجتماعی قابل تقسیم است.

یکی از مسائلی که در توانبخشی اجتماعی بررسی می‌شود مناسب سازی معابر و اماکن شخصی و اجتماعی و ابزار فرد معلول برای کم کردن مشکلات روزمره اوست. بر همین اساس شبکه معابر در هر شهر عامل ارتباطی فضاهای شهری است که با مناسب سازی آن برای فرد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه حل می‌شود.

از این رو شهرداری همدان در دور جدید مدیریتی تلاش کرده، با اجرای پروژه‌های مختلف باری از روی دوش معلولان برداشته و زمینه خدمت‌رسانی بیشتر به این قشر از جامعه را افزایش دهد. در همین راستا چندی پیش شهرداری همدان برای گسترش خدمات به مددجویان و تعامل با بهزیستی تفاهم نامه‌ای منعقد کرد که می‌تواند در آینده با اقداماتی که قرار است انجام شود، رضایتمندی این قشر از جامعه را بیش از گذشته فراهم کند.

سید مسعود حسینی در مراسم انعقاد این تفاهم نامه با بیان اینکه بیش از یک دهه است شهرداری از یک نهاد صرفا خدماتی به یک نهاد اجتماعی تغییر ماهیت داده عنوان کرد: شهرداری در کنار ارائه خدماتی که قانون تکلیف کرده وارد عرصه فرهنگی و اجتماعی شده و در این راستا توافق‌نامه‌ای بین بهزیستی با شهرداری همدان منعقد می‌شود.

وی حمایت از اقشار آسیب پذیر و معلولان را رسالت شهرداری دانست و افزود: در ذیل تفاهم نامه خدماتی از جمله مناسب سازی معابر، پیاده راه ها، اختصاص فضاهای پارکینگ ویژه معلولان و فضاهای آموزشی به سازمان‌های تحت نظر بهزیستی ازجمله اورژانس اجتماعی، سازمان مثبت زندگی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارائه می‌گردد.

این مقام ارشد مدیریت شهری به یکی از مفاد تفاهم‌نامه با بهزیستی اشاره و اظهار کرد: مقرر شد کارگاه‌های مشترکی در حوزه تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق آسیب‌های نوظهور، مقابله با آسیب‌های فضای مجازی، آگاه سازی خانواده‌ها و توانمندسازی برگزار شود.

حسینی با اشاره به بضاعت بهزیستی در ارائه خدمات متقابل به شهرداری گفت: در این تفاهم نامه افزایش کمی و کیفی خدمات به ویژه غربالگری کارکنان، برگزاری دوره‌های تخصصی آسیب‌های اجتماعی با ارائه گواهینامه مورد توجه است.

شهردار همدان به ارائه خدمات فرهنگی در اسناد بالادستی توسط دستگاه‌های خدمات رسان اشاره کرد و افزود: شهرداری در این حوزه پیشگام بوده و بسیاری از فرهنگسراهای شهرداری برای ارائه خدمات به مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر در اختیار بهزیستی قرار گرفته است و با تقویت این همکاری‌ها شاهد کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر باشیم.

گفتنی است شهرداری همدان خدمت‌رسانی به جامعه معلولان را از سال گذشته با قوت بیشتر شروع کرده به گونه‌ای که ۸۸ هزار مترمربع پیاده روسازی را با اعتباری بالغ بر ۴۹۵ میلیارد ریال اجرایی کرده است. طبق گزارش‌های اعلام شده از سوی شهرداری همدان در سال گذشته میزان پیاده روسازی در منطقه یک به میزان ۳۰ هزار مترمربع به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال، در منطقه دو ۳۳ هزار مترمربع به مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال، در منطقه سه ۸هزار و ۹۶۰ مترمربع به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال و در منطقه چهار ۱۵هزار و ۹۰۰ مترمربع به مبلغ ۱۱۶ میلیارد ریال بوده است.

در پایان باید متذکر شد از آنجایی که تأمین امنیت شهروندان هنگام عبور و مرور از معابر از مهمترین وظایف شهرداری‌ها محسوب می‌شود، بهسازی و استاندارد سازی پیاده روها در حفظ امنیت و آرامش شهروندان به ویژه معلولان، جانبازان، سالمندان و نابینایان بازسازی و ساخت پیاده روها در دستور کار شهرداری قرار گرفته و دنبال می‌شود.

کد خبر 82309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد