نزدیک به ۸۰۰ مددجو  در مراکز شبانه روزی بهزیستی مقیم هستند

سرپرست توانبخشی بهزیستی استان زنجان از فعالیت ۱۱ مرکز شبانه روزی نگهداری از افراد دارای معلولیت، که امکان نگهداری از آنها در خانواده وجود ندارد، خبر داد و گفت:  ۷۶۸  نفر در استان زنجان ودر مراکز شبانه روزی  بهزیستی مقیم هستند و خدمات نگهداری توانبخشی دریافت می کنند. 

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان شهرام رجبی افزود: بهزیستی در تلاش است از ظرفیت خانواده ها در جهت نگهداری فرزندان دارای معلولیت با پرداخت هزینه پرستاری بهره گیرد و در صورتی که خانواده‌های دارای  فرزند بیش از یک  فرد معلول همانند معلولیت ذهنی، اُتیسم و اختلال رفتاری و ...  خانواده به دلایل مختلف امکان نگهداری از این فرد را ندارد می تواند با مراجعه به بهزیستی و تشکیل پرونده نسبت به نگهداری فرد در مراکز بهزیستی اقدام نماید. 

 وی ادامه داد: ارائه خدمات بدو پذیرش توسط مرکز توانبخشی مشتمل بر معاینه، ارزیابی اولیه و اخذ نظریه پزشک مرکز دال بر عدم وجود بیماری،  قرنطینه(حداقل یک هفته)،  انجام آزمایشات لازم  انجام می پذیرد. بدیهی است در صورت ابتلا به بیماری واگیر دار، راهنمایی جهت پیگیری درمان بیماری مسری به خانواده یا سرپرست  صورت می گیرد  وپس ازطی دوره سرایت بخشی، اقدامات لازم جهت پذیرش انجام می شود.

 رجبی خاطرنشان کرد: معاونت توانبخشی، سه دفتر مراقبتی(مراکز شبانه روزی)، دفتر روزانه(مراکز روزانه) و دفتر توانمندسازی دارد. دفتر توانمندسازی با هدف توانمندسازی معلولین و جامعه هدف به عنوان هدف راهبردی سازمان بهزیستی فعالیت دارد و تمام تلاش‌های سازمان در راستای توانمندسازی جامعه هدف صورت می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به ارائه خدمات بهزیستی به افراد مجهول الهویه گفت: افراد مجهول الهویه چون سالمندان یا بیماران اعصاب و روان که در خیابان رها شده که فاقد سرپرست بوده یا سرپرست موثر ندارند با مداخله اورژانس اجتماعی و با حکم قضایی عمدتا در مراکز شبانه روزی ویژه معلولین شدید ذهنی، بیماران مزمن اعصاب و روان و سالمندان پذیرش و به صورت دائمی نگهداری می‌شوند.

وی یادآور شد:  در حال حاضر ۶ مرکز توانبخشی کم توانان ذهنی،  ۳ مرکز در زمینه نگهداری سالمندان و ۲ مرکز نگهداری بیماران روان مزمن فعالیت می کنند.

کد خبر 82066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد