۱۵ ژوئن برابر با ۲۵ خرداد ، روز جهانی آگاهی بخشی درباره سالمند آزاری

سالمندان نیازمند محبّت، قدردانی، احترام و توجه هستند، ولی چشم پوشیدن بر تجارب ، گوشه گیر کردنشان، غر و لند کردن و منت گذاشتن به جهت خدماتی که به آنان ارائه می شود سبب بروز بیماری افسردگی، تشدید بیماری های قلبی و عروقی و هم به خطر افتادن بهداشت روانی شان خواهد گردید.

سالمند آزاری چیست؟ سالمند آزاری به مفهوم رفتاری است که از شخص یا اشخاص مراقب سالمند به شکل خود آگاه یا ناخود آگاه سر می زند، که باعث افت کیفیت زندگی فرد سالمند می شود. مصرف بیش از حد دارو یا کمبود آن، مراقبت نکردن از زخم های بدن فرد سالخورده، عدم مصرف غذای سالم و ویتامین همچنین عدم رسیدگی به بهداشت فردی و روحی از جمله موارد سالمند آزاری است.

عوامل خطر

عوامل خطرناکی که ممکن است باعث آزردن سالمند شود در سطوح فردی، روابطی، اجتماعی و فرهنگی، اجتماعی رخ دهد.

فردی

خطراتی که در سطح فردی ممکن است راه را برای سالمند آزاری فراهم کند، شامل ضعف سلامت جسمی، اختلالات روانی و استفاده بیش از حد از مواد مخدر و الکل می‌شود. موارد دیگری مانند جنسیت فرد و وضعیت زندگی مشترک فرد وجود دارد که در این مورد بی‌تأثیر نیستند. توجه داشته باشید که هر خطراتی زنان را تهدید می‌کند، مردان را هم نیز تهدید می‌کند. اما در بعضی از فرهنگ‌ها جایگاه اجتماعی زنان در درجه دومی قرار می‌گیرد که در گاهی اوقات باعث می‌شود هنگام فوت همسر، در معرض بی توجهی و سوءاستفاده مالی قرار بگیرند.

اجتماعی

یکی از عوامل مهم سالمند آزاری حمایت نکردن آن‌ها از لحاظ اجتماعی است. بسیاری از افراد به حدی ناتوان می‌شوند که قادر به انجام کارهای شخصی خود نیستند و با از دست دادن دوستان و یا عضوی از خانواده، گوشه نشینی و تنهایی را به شلوغی و صحبت کردن ترجیح می‌دهند.

فرهنگی، اجتماعی

عواملی دیگری که خطرات سالمند آزاری را افزایش می‌دهند در موارد زیر شرح داده شده‌اند:

* حرف‌های دیگران درباره سن که سالمند را فردی وابسته و ضعیف نشان می‌دهد.

* نبود پیوند بین خانواده‌ها.

* ازدواج کردن فرزندان و تنها گذاشتن و رها کردن والدین در جامعه‌ای که فرزندان از پدر و مادر مراقبت می‌کنند.

* مواجه شدن با مشکلات مالی برای هزینه‌های مراقبت مؤسساتی که خدمات ارائه می‌دهند.

ممکن است که سوءاستفاده بیشتر در موارد زیر رخ دهد:

* پایین بودن استانداردهای مراقبت‌های بهداشتی، خدمات رفاهی و امکانات مراقبت

* نداشتن پرسنل قوی، با حقوق پایین و ساعت‌های کاری طولانی

* کم بودن محیط فیزیکی

سالمندان احتیاج به محبّت دارند

سالمندان نیازمند محبّت، قدردانی، احترام و توجه هستند، ولی چشم پوشیدن از تجارب ، گوشه گیر کردنشان، غر و لند کردن و منت گذاشتن به جهت خدماتی که به آنان ارائه می شود سبب بروز بیماری افسردگی، تشدید بیماری های قلبی و عروقی و هم به خطر افتادن بهداشت روانی شان خواهد گردید.

به دوش کشیدن مسوولیت زندگی به تنهایی برای سالمند سخت است و میتواند مشکلات جسمی هم به بار آورد،. به همین علت داشتن رابطه اجتماعی مطلوب، شرکت در مناسبتها و حس سودمندبودن میتواند از حیث روحی برای شخص امنیت روانی به وجود آورد .

دبیرخانه شورای سالمندان استان هرمزگان

کد خبر 81851

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد