برگزاری کارگاه تخصصی آموزشی پیشگیری از خودکشی با رویکرد اجتماع محور

کارگاه تخصصی آموزشی پیشگیری از خودکشی با رویکرد اجتماع محوروبا هدف افزایش دانش و ارتقای مهارتهای کارشناسان و تسهیلگران پیشگیری از خودکشی در سطح استان به همت دفتر پیشگیری از آسیب های معاونت پیشگیری بهزیستی استان در شهرستان محلات برگزار شد.

در این دوره یکروزه که با حضور مدرس کشوری و سوپر وایزر طرح پیشگیری از خودکشی استان تهران دکتر بهرامی و نروزی معاون امورپیشگیری ، کارشناسان و تسهیلگران سراسر استان برگزار شد، روشهای نوین تسهیلگری در پیشگیری از خودکشی با رویکرد اجتماع محور آموزش داده شد

امیرحجت نوروزی معاون امورپیشگیری بهزیستی استان در این کارگاه تخصصی افزود: امروزه خودکشی نه به عنوان یک انحراف یا آسیب اجتماعی بلکه به عنوان یک مسئله اجتماعی، یک رفتار پرخطر و یک بیماری برای جامعه شناسان، جرم شناسان، روانشناسان و پزشکان مطرح است. خودکشی، نوعی آسیب چند بعدی رفتاری است که عوامل متعددی در بروز اجتماعی آن دخیل هستند و همواره به عنوان یکی از مشکلات و نگرانی های بهداشت عمومی مطرح بوده است.

 نوروزی بیان داشت : تأثیرات روانشناختی، اجتماعی واقتصادی خودکشی برخانواده وجامعه ، موجب گردید تا ضرورت توجه به برنامه ریزی پیشگیری از خودکشی بیش ازپیش احساس شود. لذا اجرای برنامه مذکور در کلیه استان ها  با سطوح و ملاحظاتی که مورد توجه قرار گرفت. 

این مقام مسئول اظهار نمود: از اقدامات در حال اجرا در راستای پیشگیری از خودکشی،تهیه  اطلس اجتماعی خودکشی استان می باشد و هدف از تهیه اطلس خودکشی دستیابی به وضعیت استان و تحلیل شرایط و علل و عوامل بروز خودکشی در استان است. تهیه اطلس اجتماعی خودکشی استان می تواند  ایجاد زمینه مداخلات محلی هدفمندترو امکان تحلیل مسائل شهرستان های استان، را  فراهم  نماید.

ایشان برخی برنامه ها واهداف و سیاست ها و چشم انداز های اداره کل بهزیستی استان در فعالیت پیشگیری از خودکشی را کنترل و کاهش خودکشی از طریق بکار گیری رویکردهای نوین پیشگیری با اجرای  برنامه های بومی مبتنی بر ظرفیت های محلی، شناسایی مستمر عوامل روانی، زیستی، اجتماعی، فرهنگی و تاثیر شرایط محیطی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی  بر خودکشی، استمرار فرآیند شناسایی افراد آسیب پذیر ، تشکیل شبکه همکاری مراکز اورژانس اجتماعی و خدمات مشاوره و امور روانشناختی با مراکز و موسسات مجری برنامه در سطح استان و شهرستان ها، ارتقا توانمندی مخاطبین  چه در سطح اول جمعیت عمومی  و چه سطح دوم مخاطبین  یعنی جمعیت انتخابی که شامل افراد پر خطر و در معرض خطر خودکشی ساکن در شهرستان ها و محلات دارای بیشترین شیوع خودکشی در استان را عنوان نمود

معاون امورپیشگیری در خاتمه اهم برنامه های اداره کل بهزیستی در راستای پیشگیری از خودکشی در سال جاری رابرگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی حضوری و مجازی در راستای آگاه سازی عموم مردم جامعه خصوصاگروههای پر خطر و در معرض خطر برای کنترل افکار خودکشی ، برگزاری جشنواره و اردوهای فرهنگی و هنری و مسابقات به منظور جریان سازی اجتماعی در شناخت و افزایش عوامل محافظت کننده از خودکشی ، برگزاری نشست ها، سمینارها و کارگاههای علمی - تخصصی  با استفاده از اساتید و فعاﻻن حوزه پیشگیری ازخودکشی، به منظورِ حساس سازی جامعه ، تهیه یا توزیع اینفوگرافی برای مواقع ضروری مواجهه با افرادی که قصد خودکشی دارند ، برگزاری وبینار یا مسابقات فرهنگی ورزشی با رویکرد نشاط اجتماعی ، توزیع و انتشارکلیپ آموزشی در راستای پیشگیری از خودکشی یا افزایش نشاط اجتماعی در شبکه های مجازی و............بیان نمود.

شایان ذکر است تشکیل گروه های همیار و داوطلب محلی و اجرای طرح های اجتماع محور با تاکید بر فنون تسهیلگری بمنظور ورود به جوامع محلی با تاکید بر توانمندسازی تسهیلگران  پپیشگیری از خودکشی در سال جاری از برنامه های در دست اقدام می باشد.

کد خبر 81378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد