در رسانه| پارسال ۸۰۰ نفر به مراکز ژنتیک زنجان مراجعه کردند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در زمان حاضر ۲ مرکز مشاوره ژنتیک دولتی و خصوصی در زنجان فعال است، گفت: پارسال ۸۰۰ نفر برای دریافت مشاوره‌های لازم به این مراکز مراجعه کردند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان به نقل از ایرنا سلمان حسینی افزود: هدف مهم از انجام مشاوره های ژنتیک مربوط به ازدواج های فامیلی، افراد دارای بیماری های ژنتیک در خانواده از قبیل عقب ماندگی ذهنی، بیماری های متابولیک، عصبی و عضلانی، ناشنوایی، نابینایی و بیماری های خونی مثل تالاسمی، هموفیلی و در نهایت زوج های نگران در ارتباط با بارداری است.

وی اضافه کرد: اغلب زوج های مراجعه کننده با نسبت فامیلی تصور می کنند که آزمایش ژنتیک باید برای آنان انجام شود در صورتی که اینگونه نیست و در این میان مشاور با توجه به اطلاعات و دانش خود، این مهم را تشخیص می دهد.

این مسوول ادامه داد: یکی از اشتباهات مراجعه کنندگان این است که فکر می کنند با انجام آزمایش های ژنتیک درمان می شوند، در صورتی که اغلب بیماری های ژنتیک درمان ندارد و هدف از انجام آزمایش ها آن، تشخیص بیماری و پیشگیری از تولد نوزادانی است که سابقه بیماری های خاص در خانواده های آنها وجود دارد.

وی افزود: فرد با مراجعه حضوری به این مراکز و ارایه اطلاعات اولیه و بیوگرافی کامل در نهایت مشاوره های لازم را دریافت می کند و پس از تعیین ریسک خطر در صورت نیاز، آزمایش ها را انجام می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: این سازمان با ایجاد بسترها و زمینه های لازم، کمک هزینه های انجام مشاوره و آزمایش های ژنتیک برای مددجویان تحت پوشش و افراد نیازمند شهری و روستایی را مورد توجه قرار داده است.

به گفته وی، در راستای کاهش تولد کودکان دارای معلولیت، هزینه های آزمایش های ژنتیک به مددجویان تحت پوشش به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص می یابد.

کد خبر 79995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد