حکمرانی دانش بنیان در حوزه آسیب های اجتماعی نیاز است

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مداخلات تخصصی در حوزه آسیب های اجتماعی باید تقویت شود،گفت: در حوزه حکمرانی آسیب های اجتماعی لازم است برنامه های مدونی مبتنی بر شواهد و سیاست گذاری های دارای پیوست فرهنگی اجتماعی داشته باشیم  و وجود داده های متقن و ارائه الگوهای مداخلاتی موثر می تواند در این حوزه مفید باشد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان آرزو ذکایی فر در جلسه کاهش آسیب‌های اجتماعی استان زنجان، افزود: اقدامات جزیره ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی راه به جایی نمی‌برد، هر چند، در این خصوص اقدامات مختلفی انجام گرفته است اما هم افزایی و همگرایی دستگاههای اجرایی می‌تواند نتیجه بهتری را رقم بزند.

وی با بیان اینکه همواره بر کاهش آسیب های اجتماعی متمرکز شده ایم، اضافه کرد: شناخت عوامل تعیین کننده آسیب های اجتماعی در برنامه ریزی ها و اقدامات بسیار اهمیت دارد و بر این مبنا باید این مسائل مورد توجه جدی قرار گیرد.

ذکایی فر افزود: نه تنها سازمان بهزیستی بلکه دستگاه های مختلف کارهای متعددی را در حوزه اجتماعی انجام می دهند که نوع آسیب ها و عوامل تاثیرگذار به ویژه محلات در این برنامه ها اهمیت دارد و باید منابع داده ها را به روز کنیم.

وی تصریح کرد: منابع و داده موثق و یکپارچه، به رغم آنکه سازمانهای مختلف در حوزه های ماموریتی خود این موارد را ثبت و ضبط می کنند، وجود ندارد بر همین اساس سازمان بهزیستیعلاوه بر آمارهای ثبتی اقدام به انجام مطالعات هدفمند نموده است.

این مسوول ادامه داد: مطالعات و پژوهش ها همواره مکمل داده های برای ارائه خدمت بوده است تا سیاستگذاران بتوانند تصمیمات بهتری را در امور مختلف اتخاذ و اجرایی کنند.
ذکایی فر با بیان اینکه سازمان بهزیستی از ۱۰ سال گذشته، نظام رصد آسیبهای اجتماعی را در کشور فعال کرده است، افزود: مطالعات پیمایش آسیب های اجتماعی درسطح استان از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی هر استان با توجه به نوع شهرستان ها مشخص شده است، افزود: از اواخر سال ۱۴۰۰ جمع آوری داده های شهرستانی مورد توجه قرار گرفته است و بر این مبنا مطالعات رصد اجتماعی از طریق روش کمی و ابزار استاندارد در ۴۷۰ شهرستان کشور آغاز و داده ها جمع آوری شده است. 

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه برنامه های آسیب های اجتماعی در استان ها متفاوت خواهد بود، ادامه داد: استان ها باید برنامه های اقدام و عمل را با همکاری دستگاه های متولی بر اساس اولویت ها و مطابق با زیست بوم اجتماعی هر استان مورد توجه قرار داد.

کد خبر 79489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد