آسیب های اجتماعی در زنجان به صورت محله محور رصد می شود

مدیرکل بهزیستی استان زنجان رصد مستمر وضعیت آسیب های اجتماعی به صورت محله محوری، تقویت رویکردهای مشارکت اجتماعی و توانمند سازی جامعه محلی را از سیاست های دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی عنوان کرد و افزود: برنامه های آموزشی و آگاهسازی بهزیستی در قالب  محله محور و درمحلات آسیب خیز و حاشیه نشین  اجرا می شود.

سلمان حسینی اظهار کرد: برنامه رصد آسیبهای اجتماعی ازسال ۱۳۹۶ دراستان زنجان با هدف رصد عواملی چون سلامت اجتماعی، وضعیت اقتصادی واجتماعی، دین داری، اعتیاد، طلاق و... درشهرهای پرآسیب، کم آسیب و مرکز استان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ دراستان زنجان این طرح برای اولین بار در تمامی شهرستانها  (۸ شهرستان) به تعداد  ۴ هزار و ۱۱۱ پرسشنامه به  اجرا درآمد و با توجه به تحلیل جامعه شناختی ابعاد مختلف آسیب ها، آخرین وضعیت آسیبهای اجتماعی دراستان زنجان  براساس نرخ شیوع و بروز ازسوی سازمان بهزیستی کشور به دبیرخانه رصد آسیبهای اجتماعی استان اعلام شد.

حسینی با بیان اینکه درسال ۱۴۰۱ نیز برنامه احصاء تعیین کننده های استانی آسیب های اجتماعی با استفاده از روش های پژوهش کیفی تدوین و دراستان زنجان نیز اجراگردید، تصریح کرد: این  طرح  در سه مرحله تخصصی انجام شد که در مرحله اول آن مصاحبه عمیق با مطلعین آسیب های اجتماعی، مرحله دوم آن از طریق برگزاری جلسات بحث گروهی با متخصصین آسیب های اجتماعی و مرحله سوم  روش دلفی  از طریق اعتبار سنجی عوامل استخراج شده انجام شده است.  

مدیرکل بهزیستی یادآور شد: سامانه پیمایش و رصد اسیب های اجتماعی (سراج) در سطح ملی  راه اندازی و اطلاعات حاصله از رصد آسیب های اجتماعی  کل کشور در این سامانه ثبت گردیده است و اطلاعات این سامانه با داده های استخراج شده از مداخلات اورژانس اجتماعی، سامانه ملی  اعتیاد و خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ و سامانه تصمیم هم رسانی شده و علاوه بر این اطلاعات مدیریتی از طریق ثبت احوال، وزارت بهداشت، پزشکی قانونی و دیگر نهاد های مرتبط نیز اخذ و در این سامانه مورد تحلیل قرار گرفته است.

وی همکاری و تعامل بین ارگانهای مرتبط همانند سپاه، بسیج، آموزش وپرورش (مدارس)، و دانشگاه علوم پزشکی (مراکز بهداشت)، کتابخانه های عمومی  استان و مساجد را مهم و ضروری خواند و گفت: امیدواریم با همکاری و تعامل بین بخشی مناسب به ویژه در خصوص دسترسی به داده های ثبتی مورد نیاز و نتایج مطالعات انجام شده از سوی ارگانهای مرتبط و تعاملات برون سازمانی و توجه به نتایج حاصل از رصد آسیب های اجتماعی در تدوین برنامه های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی همراه و همگام باشیم.

کد خبر 79471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد