در رسانه | حمایت اجتماعی بهزیستی استان قزوین از زنان و دختران در معرض آسیب و خشونت

مدیر کل بهزیستی استان قزوین با تاکید بر ضرورت حمایت اجتماعی و توانمندسازی زنان و دخترانی که در معرض آسیب و خشونت قرار دارند، فعالیت خانه‌های امن، مراکز سلامت و خانه تلاش را تشریح کرد.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین در گفتگو با کافه خبر قزوین اظهار کرد: برای اینکه انسان ها زندگی سالمی در جامعه داشته باشند و فرصت لازم را برای رشد طبیعی به دست آوردند تا بتوانند توان و استعدادهای بالقوه خویش را بالفعل ساخته و از گزند هر نوع آسیب در امان بمانند باید از مواهب اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه به طور برابر استفاده کنند.

علی دهباشی با بیان اینکه عده ای از افراد جامعه‌ به دلایل خانوادگی و اجتماعی ممکن است امکان حضور در جامعه را نداشته باشند، اظهار کرد: حضور نیافتن برخی افراد از جمله زنان و دختران در جامعه و فعالیت های اجتماعی، زمینه آسیب پذیری بیشتری را برای آنان فراهم می کند.

این مسئول با بیان اینکه گروهی از افراد جامعه همانند دخترانی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند نیازمند دریافت خدمات تخصصی در جامعه هستند، افزود: این دختران بنا به دلایل فردی، خانوادگی و اجتماعی در مرحله ای از زندگی خود دچار مشکلاتی هستند که در صورت دریافت نکردن کمک های تخصصی به موقع و شناسایی و جذب نشدن، امکان آسیب پذیری آنها دو چندان می شود و خطرات زیادی از جمله اعتیاد و فرار از منزل را تجربه می کنند.  

مدیر کل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: یکی از مهمترین وظایف اورژانس اجتماعی شناسایی، جذب و پذیرش و ارائه خدمات تخصصی به دختران فراری و دارای قصد خودکشی است.

به گفته او، در حال حاضر دفتر امور آسیب دیدگان با ۷ مرکز که ۳ مرکز آن دولتی و ۴ مرکز غیردولتی جهت ارائه خدمات به افراد در معرض آسیب و یا آسیب دیده اجتماعی است، فعالیت می کند.

این مسئول افزود: دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بیش از ۹۶۱۰ خدمت تخصصی به دختران در معرض آسیب در جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به صورت شبانه روزی تحت عنوان خانه سلامت دختران و روزانه در قالب مرکز ندای مهر، در مراکز دولتی و غیردولتی به صورت رایگان ارائه کرده است.

به گفته دهباشی،در راستای حمایت و توانمندسازی زنان خشونت دیده، خدمات گوناگونی اعم از روانشناسی ، مددکاری، پزشکی،حقوقی، در مرکز “خانه امن” که در بخش غیر دولتی فعال است، نگهداری می شود.

ارائه ۲ هزار خدمت تخصصی پیشگیرانه در قزوین به دختران آسیب دیده

این مسئول ادامه داد: این محل امن در جهت زنان خشونت دیده و فرزندان آن ها فراهم شده است و تلاش می کند توانمندیهای زنان خشونت دیده و خانواده هایشان را ارتقا بخشد به همین منظور، در مرکز فوق تعداد ۲۵۸۵۲ خدمت به صورت روزانه و شبانه روزی و همچنین رایگان به خدمت گیرندگان ارائه می شود.

دهباشی بیان کرد: در مرکز” خانه تالش” به صورت شبانه روزی و رایگان تعداد ۳۲۳۵خدمات از جمله روانشناسی،مددکاری،پزشکی و حقوقی به منظور پیشگیری از آسیب های مجدد خدمات ارائه می کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ،به منظور کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از کار کودکان در خیابان اقداماتی انجام شده است افزود: همچنین توانمندسازی و ارتقا کیفیت زندگی کودکان کار و خیابان به بیش از ۲۷۵۰۵ خدمت تخصصی ارائه شده است که از این تعداد ۷۷ کودک پذیرش شده در مراکز دولتی شبانه روزی،نگهداری می شوند.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های خانه‌های تلاش برای خدمت‌رسانی به زنان آسیب‌دیده اجتماعی ۱۵ تا ۶۰سال به صورت روزانه(راه نوین) و شبانه‌روزی(تلاش)، توضیح داد: زنان آسیب دیده اجتماعی با حداقل سن ۱۳ سال و حداکثر سن ۶۰ سال، در تاریخ سوم اسفند سال گذشته مرکزی با عنوان “آوای راه نوین “بازگشایی شد که در حال حاضر ۳۳ پرونده پذیرش و ۱۴۹پرونده در زمینه حمایت،بازپروری وتوانمندسازی تشکیل شده است.

صد البته که در این خانه‌ها هدف اصلی بازگرداندن زنان به حالت عادی زندگی و توانمندی آنها است که بدون درنظر گرفتن شرایط قبل بتوانند به شرایط عادی زندگی برگردنند.

دهباشی پور اضافه کرد: وضعیت فرد موردنظر تا یکسال رصد می‌شود و هر جا مددکار احساس خطر کند خدمات را در مراکز روزانه و در صورت لزوم در مراکز شبانه‌روزی ارائه می‌کند.

 وی ادامه داد : دخترانی که به هر دلیل از خانه رانده شده اند به جای اینکه در خیابان و در معرض هزاران آسیب قرار گیرند، با شماره ۱۲۳ مرکز اورژانس اجتماعی تماس بگیرند تا از مشاوره ها و راهنمایی های مشاوران، روانپزشکان و پزشکان مقیم این مراکز استفاده کنند، بلکه راهی برای بازگشتی ایمن و مطمئن به محیط خانواده بیایند.

دهباشی با اشاره به نقش اورژانس اجتماعی در مداخله بهنگام در بحران های فردی و خانوادگی تصریح کرد: مرکز اورژانس اجتماعی استان در حال حاضر در ۲ شیفت صبح و بعدازظهر تا ساعت هشت شب فعال است و تلاش می شود فعالیت این مرکز با تامین نیرو به صورت شبانه روزی ادامه یابد تا بتوان مداخلات روانی و اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلات انجام داد.

این مسئول اضافه کرد: دختران و زنان در معرض آسیب نیز جز مهمی از این خدمات گیرندگان بوده و مشاوران این اورژانس به محض برقراری تماس برای مداخله حضور پیدا کرده است.

وی با اشاره به نارضایتی هویت جنسی توضیح داد: نارضایتی هویت جنسی به معنای عدم رضایت فرد از جنسیت خود است چرا که هویت جنسی که بخش قابل ملاحظه ای از هویت هر انسان را تشکیل می دهد و در بردارنده تصویری است که هر فرد به عنوان یک مرد یا زن از خود دارد، اما گاهی این مختصات با یکدیگر ناسازگار است که در ادبیات علمی به این شرایط ، نارضایتی جنسیتی گفته می شود.

این مسئول با اشاره به برنامه کشوری بهزیستی در خصوص نارضایتی هویت جنسی توضیح داد: در سازمان بهزیستی کشور در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی به عنوان متولی حمایت اجتماعی از بیماران مبتلا به اختالال هویت جنسی تعیین شده است که از اواخر سال ۱۳۸۱ طرح حمایت های اجتماعی از بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی تهیه و برای بیماران تشکیل پرونده و انجام مراحل درمان و پیگیری های پس از آن و همچنین حمایت های مالی و اجتماعی دیگر می بایست به مرکز اورژانس اجتماعی محل سکونت خود مراجعه کنند.

به گفته مدیر کل بهزیستی استان قزوین، در استان قزوین مرکز اختلال هویت جنسی از سال۸۳ شروع به فعالیت کرده است و درسال گذشته، ۹ نفر پذیرش شده و هزار و ۲۶۴ نفر نیز شامل خدمات روانشناسی، مددکاری، حقوقی شده اند.

به گزارش کافه خبر قزوین،زنان آسیب‌دیده اجتماعی دست کم تا چند سال، نباید به حال خود رها شوند و با کمک‌های مالی ماهیانه از سوی نهادهای خیریه، دولتی یا خصوصی نمی‌توان با آسیب‌های اجتماعی مقابله کرد، چرا که مستمری‌های ماهیانه با توجه به تورم و گرانی فقط برای یک هفته کافی هستند از سوی دیگر باید در جهت افزایش اعتماد به نفس زنان آسیب دیده اجتماعی اقدام شود و نباید عزت نفس آنان را خدشه دار کرد.

وقتی که زن آسیب می‌بیند این وضعیت به سایر ابعاد وجودی او نیز منتقل می‌شود، بنابراین لازم است مدیران بر اساس واقعیت برنامه‌هایی را عملی کنند و برای حل مشکلات نگاه دلسوزانه و همه جانبه‌ای داشته باشند.

کد خبر 77736

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد