کاهش سن اعتیاد زنگ خطری برای کشور در دهه های آینده است

اولین کارگاه هم اندیشی کارشناسان پیشگیری از اعتیاد در محیط کار(کیان) با حضور معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ، مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان و کارشناسان حوزه پیشگیری بهزیستی استان ها در سالن اجتماعات هتل هما بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ نشست هم اندیشی کارشناسان پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار ( کیان ) با حضور دکتر فرهاد اقطار معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ، دکتر ماریت قازاریان رییس گروه پیشگیری از اعتیاد معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ، آزاده اولیایی کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار سازمان بهزیستی کشور ، سامیه جهانشاهی مدیرکل بهزیستی استان ، دکتر صابری معاون پیشگیری بهزیستی استان و کارشناسان دفتر پیشگیری از اعتیاد از سراسر استان ها ، در سالن اجتماعات هتل هما بندرعباس برگزار شد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در این نشست گفت: بعد از شیوع بیماری کرونا تصمیم گرفته شد که اولین کارگاه هم اندیشی را به میزبانی بهزیستی استان هرمزگان در بندرعباس با هدف برنامه ریزی جهت ارتقاء کمی و کیفی برنامه های پیشگیری بویژه برنامه کیان (کارمند یاری) در سال جاری برگزار کنیم.

دکتر فرهاد اقطار در ادامه اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱علاوه بر گسترش برنامه ها پیشگیری از اعتیاد و تهیه سرفصل های جدید آموزشی با مشارکت استان هرمزگان انجام خواهد گردید.

وی بیان کرد: استان هرمزگان به این دلیل به عنوان میزبان انتخاب شد که بهترین استان در جهت عملکرد پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری را داشته است.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: با مشارکت شما کارشناسان باید در حوزه پیشگیری از اعتیاد در همه زمینه ها مورد توجه قرار گیرد و فقط بحث کارمندیاری نیست بلکه همه مردم را شامل می شود.

اقطار ادامه داد: هر چه در زمینه پیشگیری به جلو قدم برداریم، در درمان به عقب خواهیم رفت.

وی اضافه کرد: در این کارگاه باید کارشناسان حوزه پیشگیری سازمان های بهزیستی از سراسر کشور در زمینه های وضعیت اعتیاد استان خود و پیشگیری از آن را مطرح کنند تا استانها از این منظر تقسیم بندی شوند.

وی گفت: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد در هر استانی بستگی به وضعیت شرایط جغرافیایی و مهاجرت ها و آب و هوایی هم دارد بطور مثال در استان هرمزگان و استانهای جنوبی کشور عمدتا جامعه کارگری افزایش دارد و به طبع اعتیاد در محیط کار نیز از آمار بالاتری برخوردار خواهد بود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: سرانه اعتبارات در حوزه پیشگیری بسیار کم هست و این را قبول دارم اما باید برنامه ریزی کنیم و طی تفاهم نامه هایی با سازمان ها و ادارات دولتی بتوانیم تاحدودی از مسئولیت های آنها در این زمینه کمک بگیریم.

اقطار ابراز داشت: به عنوان کسی که از وزارت بهداشت وارد سازمان بهزیستی شده ام به صراحت می گویم که بهزیستی مظلوم واقع شده و هر آنچه کاری بر روی زمین باقی می ماند را به سازمان بهزیستی می دهند تا انجام دهد.

وی گفت: در بهزیستی باید به روز و خیلی فعالیت داشته باشید و اولین نکته ای را که باید مورد توجه قرار دهید، روحیه خوب است.

وی افزود: باید در جامعه ای که زندگی می کنیم یکسری موضوعات را بپذیریم، مثلا ورود خانمها به جامعه که طبعتا تغییراتی را بوجود می آورد و آسیب هایی که در اثر توسعه یافتگی ایجاد می شود می تواند بانوان را مورد تهدید قرار دهد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: نسبت به کشورهای دیگر وضعیت بدتری نداریم اما نباید همه تمرکز و برنامه ها فقط برای درمان باشد، بلکه آموزش و آگاهی کودکان و افراد بزرگسال در زمینه اعتیاد باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در این صورت پیشگیری می شود و هزینه کمتری برای جامعه خواهد داشت.

دکتر اقطار اضافه کرد: سن اعتیاد رو به کاهش است که در دهه های آینده زنگ خطری برای کشورمان خواهد بود و این موضوع می طلبد برنامه ریزان توجه بیشتری به حوزه پیشگیری داشته باشند.

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار سازمان بهزیستی کشور هم در این کارگاه با تشریح مطالعات پیشگیری از اعتیاد در محیط کار گفت: موضوع فرسودگی در محیط کار یکی از سرفصل های پیشنهادی برای موضوع کیان در فاز دوم، بحث استرس های شغلی بود.

آزاده اولیایی بیان داشت: سندرم ناشی از استرس مزمن محل کار به خوبی مدیریت نشده است و این تعریف فرسودگی شغلی ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

وی افزود: در اختلال مصرف مواد سن کارگر ممکن است یک عامل مهم باشد و براساس داده های سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ در میان افراد شاغل تمام وقت که مبتلا به اختلال مصرف مواد بودند، افراد ۱۸ تا ۲۵ ساله بالاترین میزان اختلال مصرف مواد را نسبت به سایر گروه های سنی داشتند.

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار سازمان بهزیستی کشور ابراز داشت: مشکلات اجتماعی عصر حاضر و ناشی از فشارهای کاری و زندگی، فقدان انرژی و نشاط در انسان نیز تعبیر گردیده و ایجاد خلاء احساسی، ذهنی و فیزیکی و در پی تنش های بسیار طولانی از جمله تعریفات فرسودگی شغلی محسوب می شود.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان نیز در این نشست گفت: با توجه به تنوع و تعدد قومیت های مختلفی که در این استان هست و ما میهمان بزرگواران هستیم و همسایگی که در شمال و شمال شرقی داریم با استان کرمان در قسمت غرب هم با استان بوشهر و استان فارس و سیستان و بلوچستان و تنوع فرهنگی که در استان هرمزگان ایجاد کرده، هم تجربه و فرصت خوب و مناسبی هست که بتوانیم از این فرصت ها برای بهره مندی از فرهنگ و آداب و رسوم مختلف استفاده کنیم.

سامیه جهانشاهی اظهار داشت: این کارگاه فرصت مناسبی خواهد بود برای بررسی موانع و مشکلات پیش رو در راستای پیشگیری از اعتیاد و خرسندیم که میزبان کارشناسان استانهای مختلف هستیم که بتوانیم با گذشت چند سال بعد از بیماری کرونا دور هم جمع شویم و از تجربیات شما کارشناسان بهره بگیریم.

فرسودگی شغلی و راهکارها، کارزار رسانه والد آگاه، فرزند ایمن و ارائه گزارش های استانی از دیگر مباحث مطرح شده در اولین روز از برگزاری نشست هم اندیشی کارشناسان پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار بود .

گفتنی است؛ در دومین روز این نشست نیز پس از کار گروهی و ارائه کار گروهی، مباحث جمع بندی شده و پس از پرسش و پاسخ، آیین اختتامیه نشست هم اندیشی کارشناسان پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار برگزار شد.

کد خبر 74228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد