بررسی مسائل ومشکلات مرکز ماده ۱۶ در بندرعباس

نشست هم اندیشی بررسی مسائل ومشکلات مرکز ماده ۱۶ با حضور معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ، مدیرکل بهزیستی استان و مسئولان استانی در سالن جلسات بهزیستی هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ نشست هم اندیشی بررسی مسائل ومشکلات مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادین موضوع ماده ۱۶ با حضور دکتر فرهاد اقطار معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان،مدیرکل بهزیستی استان ، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان  و نمایندگان معاونت درمان و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ، پلیس مبارزه با مواد مخدر و هنچنین نمایندگان فرماندار شهرستان میناب ،سپاه و بسیج مستضعفان و مجمع خیرین یاریگران استان در سالن جلسات بهزیستی هرمزگان برگزار شد.

در این نشست معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ضرورت توانمندسازی معتادین و آماده سازی آنان برای ورود موثر به اجتماع عنوان کرد: در حال حاضر معتادان در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ نگهداری می شوند و غذا و همه امکانات در اختیارشان هست اما هیچ کاری انجام نمی دهد و هیچ جایی در دنیا چنین چیزی وجود ندارد.

وی ابراز کرد: متاسفانه افراد حتی ۱۱ مرتبه در مراکزماده ۱۶ نگهداری می شوند و علاوه بر اینکه اعتیاد را ترک نمی کنند، بلکه مراکز هیچ اثری در درمان آنها ندارد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اذعان داشت: حجم زیادی از فعالیت های سازمان بهزیستی در خصوص آسیب های اجتماعی در زمینه های مختلف است که موضوع نگهداری از افراد دارای اعتیاد هم به مجموع آن اضافه شده است.

اقطار تصریح کرد: در حال حاضر ۸۳ مرکز ماده ۱۶ در کشور وجود دارد که برای ساماندهی همه معتادین کم می باشد، با کمک ارگان های دیگر تلاش شده تاحدودی مشکلات مرتفع شود اما اینگونه به نظر می رسد که تعداد در حال افزایش است انگار افرادی که ترک کرده اند باز هم به چرخه معتادین برگشته اند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در این نشست عنوان کرد: مرکز  شماره یک ماده ۱۶ (مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادین) باید تعطیل می شد زیرا هم استانداردهای لازم را نداشته و هم اینکه مجوز مربوطه را نداشته و دستگاه های متولی هم نامشخص بوده است که علیرغم پیگیری ها و گزارش های مکرر تاکنون این امر محقق نشده و بیش از ۲۵۰نفر بیمار در حال حاضر در مرکزی نگهداری می شوند که هیچ نوع مجوزی ندارد.

جهانشاهی یادآور شد: طبق بررسی های صورت گرفته باید بازسازی انجام میشد که باید پیشگیری که کردیم برنامه داشتیم همه افرادی که در مرکز شماره یک هستند به مرکز شماره ۲ منتقل شوند و ۱۱۰میلیارد ریال پول برای تعمیر و بهسازی نیاز داشتیم که به تفکیک اعلام شده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت های مرکز شماره ۲ هم اعلام شده که البته هم اکنون ۴۰۰ بیمار در این مرکز هستند و ۱۰۳میلیارد ریال برای تعمیرات این مجموعه مورد نیاز است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه سوله ها ایزوگام ندارد و با کوچکترین بارندگی تخریب می شود، ۱۰۰میلیون تومان هزینه نیاز داشتیم که در جلسه با استاندار هرمزگان این وظیفه به شهرداری محول شد اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان گفت: فضای کارگاه خیاطی و زمین های کشاورزی و کاشت ذرت برای توانمندسازی افراد بعد از ترک اعتیاد نیاز به حمایت دارد وهمچنین بخشی از این هزینه ها صرف ارائه خدمات به بیماران در مرکز می شود.

جهانشاهی افزود: در زمینه کمبود پزشک مشکلات فراوانی داریم و براساس جمعیت بیش از ۶۰۰نفر بیمار باید حداقل ۵ یا ۶ پزشک حضور داشته باشند که طبق استاندارد قابل پذیرش نیست و با توجه به هزینه های اندکی که به پزشکان پرداخت می شود، هیچ پزشکی حاضر به همکاری نیست.

سوله های آموزش فنی و حرفه ای مرکز ماده ۱۶هم نیاز به بهسازی دارد و اصلا استانداردهای لازم را ندارد و اینکه مشکل اصلی دیگر با توجه به مسافت طولانی با مرکز شهر، برای انتقال نیروی انسانی یا بیماران راجاعی به مراکز ماده ۱۶ با مشکلاتی مواجه هستیم.

کد خبر 74152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد