🔷🔶 مناسب سازی محیط زندگی افراد دارای معلولیت با توانمند سازی آنها ارتباط مستقیمی دارد.

دو واحد حمام و سرویس بهداشتی، مناسب برای افراد معلول توسط خیرین نیکوکار در منطقه عشایری سرکوهی زرهون (کوهدشت شمالی) ساخته و تحویل این خانواده ها شد.  

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهزیستی لرستان، همایون عمودی زاده در دیدار با چند نفر از معلولین و خانواده های آنها در شهرستان کوهدشت، با بیان اینکه، فضاهای عمومی بر اساس تساوی حقوق شهروندی به همه شهروندان از هر گروه و طیفی تعلق دارد. گفت: بسیاری از گروه های اجتماعی به دلیل نبود شرایط مناسب سازی، امکان استفاده از این محیط های عمومی را ندارند. همچنان که همه آحاد جامعه باید بتوانند به صورت آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان ها و اماکن عمومی، معابر شهری، مراکز تفریحی و تجاری، مراکز درمانی، هتل ها و ادارات دولتی تردد نمایند و از کلیه حقوق اجتماعی خود بر خوردار باشند. افراد دارای معلولیت باید نیز از این فرصت اجتماعی برخوردار باشند.

همایون عمودی زاده با اشاره به این مطلب که مناسب سازی محیط زندگی معلولین ارتباط مستقیمی با توانمند سازی آنها دارد، تصریح کرذ با مناسب سازی محیط زندگی معلولین می توان شرایط و امکان استقلال، خود باوری، خود اتکایی این عزیزان را فراهم نمود.

عمودی زاده در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ضرورت مناسب سازی گفت: بیش از یک میلیون و سیصد هزار معلول در کشور وجود دارد که معلولین جسمی و حرکتی بیشترین آمار را در بین آنها به خود اختصاص داده اند و معلولین ذهنی در رتبه دوم قرار دارند و این آمار یعنی   بین  ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را افراد کم توان جسمی و حرکتی و معلولان تشکیل می دهند. جانبازان، معلولان مادرزادی، معلولان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و سوانح رانندگی بخشی از جامعه معلول کشور را تشکیل می دهند. علاوه بر اینها سالمندان که امروزه حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند نیز از گروه هایی هستند که فعالیت و حضور حداکثری آنها در اجتماع نیازمند ایجاد فضاهای مناسب و دسترس پذیر می باشد.

عمودی زاده با بیان اینکه عدم اجرای مناسب سازی در مکانهای عمومی و ادارات دولتی گناهی نابخشودنی است و عدم مشارکت اجتماعی معلولین، جانبازان و سالمندان رابه دنبال دارد گفت:  یکی از مهم ترین فضاهایی که عدم مناسب سازی آن می توانند افراد کم توان و دارای معلولیت را با مشکل رو به رو کرده و مانع حضور جدی آنها در جامعه شود سرویس های بهداشتی اماکن است. لذا ضرورت دارد تمامی موارد پیرامون مناسب سازی سرویس بهداشتی برای افراد دارای  معلولیت و سالمندان رعایت شود.

قابل ذکر اینکه با پیگیری و  حمایت های  رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهدشت دو واحد حمام و سرویس بهداشتی، مناسب برای افراد معلول توسط خیرین نیکوکار در منطقه عشایری سرکوهی زرهون (کوهدشت شمالی) ساخته و تحویل این خانواده ها شد.  

کد خبر 71932

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد